قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور: هیچ آماری از بناهای ثبت شده در کشور وجود ندارد و میراث فرهنگی خود نیز نمی‌داند چه آثاری به دلیل تخریب از فهرست آثار ثبت شده این سازمان، حذف شده است.

 بناهای ارزشمند تاریخی به حال خود رها شده‌اند

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به ارزش فرهنگی بناهای شهر اهواز می‌گوید: طی سال‌ها به دلیل توسعه ناپایدار و تمرکز روی صنعت، توجه کافی به مسایل فرهنگی صورت نگرفته است. چنانکه بناهای تاریخی یا‌‌ رها شده‌اند یا ساختمان‌های جدیدی جای آن‌ها را گرفته‌اند. «مجتبی گهستونی» ادامه می دهد: حدود ۴۰ اثر در این شهر ثبت ملی شده که شامل پل، میدان، مغازه و مسجد است که شمار خانه‌های ثبت شده چندان چشمگیر نیست.
همچنین با بررسی می‌توان دریافت ۹۰درصد خانه‌هایی که ثبت ملی شده در وضعیت بسیار ناخوشایندی قراردارد. مسأله دیگر اینکه میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حفظ این خانه‌های تاریخی در سال‌های اخیر صفر بوده، درحالی که بخشی از این خانه‌ها دارای مالک خصوصی است.
گهستونی با اشاره به نقش سیاست‌های شهرداری اهواز در تخریب این خانه‌ها می‌افزاید: این سازمان مانند اغلب شهرداری‌های کشور به فکر درآمدزایی است، بنابراین ناخشنود نیست که با پروانه تخریب، پروانه جمع آوری نخاله و پروانه ساخت از کنار تخریب این خانه‌ها درآمدی کسب کند و در تصور خود با ساماندهی بافت فرسوده رونقی به شهر دهد!
وی با اشاره به وضعیت خانه تاریخی «دادرس» که چندی پیش دچار حریق شد، ادامه می‌دهد: این خانه با وجود ارزش‌های تاریخی در قلب بازار و در بهترین نقطه شهر قرار گرفته، اما در سال‌های اخیر شرایط مناسبی نداشته است، چنانکه اکنون به عنوان انبار کفش استفاده می‌شود و حریق اخیر نیز نتیجه همین مسأله بوده، البته در این سال‌ها در فصول بارندگی قسمت‌هایی از سقف آن نیز ریزش کرده است. این در حالی است که مالک خصوصی آن بظاهر در حفاظت آن اصرار دارد.
از سوی دیگر میراث فرهنگی نیز تلاشی برای صیانت از این اثر تاریخی نکرده است، در حالی که این بنا به توجه و تغییر کاربری مطلوب نیاز دارد.
گهستونی با ناخوشایند خواندن خانه‌های تاریخی تحت پوشش میراث فرهنگی اهواز می‌گوید: اینکه میراث، مالکیت بنایی را دردست بگیرد، اما نسبت به آن بی‌توجه باشد، راه صیانت از این آثار نیست. چنانکه خانه تاریخی «ماپار» به مرمت جدی نیاز دارد. بنابراین سازمان میراث فرهنگی کشور باید تکلیف این خانه‌ها را روشن کند و برای احیا و مرمت آن‌ها بودجه اختصاص دهد، زیرا هریک از این آثار اگر نابود شود دیگر نمی توان نمونه مشابه آن را برای آیندگان به جا گذاشت.
بنابراین برای کاهش روند تخریب این آثار، سازمان میراث فرهنگی باید به پایش وضعیت این خانه‌ها بپردازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.