قدس آنلاین - ایلام: استاندار ایلام گفت: وزارت نیرو برای آبی کردن ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام موافق کرده است.

موافقت وزارت نیرو برای آبیاری ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محمدرضا مروارید در آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ارزش محصولات کشاورزی استان سالانه یک هزار میلیارد ریال است، اظهار داشت: 25 درصد سهم فرآیند تولید، صادرات، ارزش افزوده و اشتغال استان مربوط به زیر بخش های حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه ها برای توسعه بخش کشاورزی استان، افزایش اراضی آبی کشاورزی به میزان 200 هزار هکتار معادل 50 درصد اراضی موجود با استفاده از روش های نوین آبیاری است که موافقت وزارت نیرو برای تحقق این امر اخذ شده است، افزود: جهاد کشاورزی از مهمترین و محوری ترین دستگاه های استان محسوب می شود و برنامه ها و هزینه های مالی اهداف مدون این سازمان از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود.

استاندار ایلام تبدیل ایلام به یک استان صنعتی را به واسطه وجود مرز مهران و استفاده از ظرفیت های این مرز به خصوص با ایجاد منطقه آزاد تجاری، برای صادرات انواع محصولات تولید داخل استان از این مرز را از اهداف اصلی مسئولان دانست و بیان داشت:  باید برای تحقق این موضوع مهم گام های بلند و برنامه ریزی شده ای برداریم، بنابراین صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و خدمات این حوزه برای تحقق این هدف نقش بسزایی دارد.

محمدرضا مروارید استفاده درست و بهینه از اراضی شیب دار و توسعه باغات در این اراضی را برای ارتقای سطح کشاورزی استان مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: ترویج باغات پسته و استفاده از الگوهای کشت مناسب باید در دستور کار مسئولان کشاورزی قرار گیرد.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این مراسم با بیان اینکه استان ایلام تنها استانی است که از 2 طرح ملی سامانه گرمسیری و تامین آب اراضی دشت عباس و موسیان از سد کرخه بهره مند است، گفت: یکی از مهمترین و اصلی ترین برنامه ها و اولویت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از آب و منابع آبی سطحی و زیرزمینی است که تبدیل اراضی دیم به آبی از جمله شاکله های اصلی این سازمان در راستای استفاده بهینه از منابع آبی استان است.

عبدالرضا بازدار به مصرف بهینه منابع آبی استان با استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار و بارانی اشاره کرد و اظهارداشت: 90 درصد شبکه های آبیاری فرعی در استان به شبکه آبیاری تحت فشار و بارانی مجهز شده اند که این موضوع نقش تعیین کننده ای در مصرف بهینه منابع آبی استان دارد.

وی یادآور شد: تولید و توسعه محصولات زراعی و باغی چون پسته، کلزا، زعفران، انگور و ... از موثرترین اقدام های سازمان جهاد کشاورزی در این سال ها بوده است.

گفتنی است این آیین با حضور استاندار ایلام، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، مشاور وزیر و مدیر کل استان های وزارت جهاد کشاورزی، معاون اقتصادی استاندار، مدیران زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و جمع زیادی از کارکنان جهاد کشاورزی در محل سرسرای فرهنگیان ایلام برگزار شد و در پایان با قدردانی از تلاش های عبدالرضا بازدار، سید محمدتراب میری دانشجوی ترم آخر اصلاح نباتات با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام منصوب شد و عبدالرضا بازدار نیز با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان منصوب گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.