رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: عربستان به دلیل مشکلات سیاسی که با ما دارد برای حل این مشکل همکاری نمی‌کند، در گذشته بخش عمده ای ازآب دجله و فرات به درون عراق می‌آمد و با ایجاد سدبزرگ آتاتورک در ترکیه ورود آب به عراق کاهش چشمگیری یافته است.

 معضل ریزگردها به ابربحران تبدیل شده/عربستان به‌دلیل مشکلات سیاسی کمک جدی نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، اسماعیل نجار  در نخستین کنفرانس بین المللی گردوغبار در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارداشت: امروز شاهد آن هستیم پدیده ریزگردها از از بحران گذشته و تبدیل به یک ابربحران شده است.

وی افزود: تولید گازهای گلخانه‌ای از سالیان دور سبب پاره شدن لایه اوزون و در نتیجه کاهش دو درجه ای هوای زمین تاکنون شده که پدیده بسیار خطرناکی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی متخصصان و دانشمندان معتقدند که زمین خود را بازسازی می کند اما نتیجه نغییر اقلیم را در خشکسالیها و تغییر نوع بارشها در کشورمان شاهد هستیم که نمونه آن کاهش برف و باران در کشور است.

وی با اشاره به آثار تغییر اقلیم در زندگی انسان گفت: پدیده ریزگردها یکی از آثار تغییر اقلیم است و در خوزستان زندگی مردم را در زمینه اقتصاد و سلامت به خطر انداخته است.

بسیج تمام امکانات کشور برای حل مشکل ریزگردها

نجار با اشاره به صبوری و وفاداری مردم خوزستان گفت: مردم خوزستان که آزمون بزرگی در دوران دفاع مقدس دادند در این زمینه هم صبوری و تحمل زیادی از خود نشان دادند.

وی افزود: باید تمامی امکانات و ظرفیتهای کشور در اختیار این پدیده قرار گیرد آنچه از متخصصان یادگرفته ایم این است که پدیده گردوغبار راه حل کوتاه مدت ندارد و البته ما در حد توان خود اقدامات متعددی را انجام داده ایم.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: هورالعظیم یکی از نقاط مشکل ساز بود که الان عمدتا حل شده و آب گیری در برخی مناطق آن انجام شده و همچنین در بازدیدها متوجه شدیم در زمینه توسعه نهال کاری اقدامات خوب اما ناکافی در خوزستان در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: دولت در سل گذشته اهتمام جدی داشت و اکنون با باز شدن دست دولت در زمبنه مالی با لغو تحریمها امیدواریم وضع بهتر شود.

عراق و عربستان برای مقابله با ریزگردها اولویت قائل نیستند

 نجار به عوامل خارجی ریزگردها اشاره کردو گفت: عمده مشکل خارجی ریزگردها به کشور عراق برمی گردد که امروز بخشی از آن در دست داعش است و دولت عراق این مسئله را اولویت خود نمی داند.

وی افزود: همچنین عربستان نیز به دلیل مشکلات سیاسی که با ما دارد برای حل این مشکل همکاری نمی کند؛ در گذشته بخش عمده ای ازآب دجله و فرات به درون عراق می آمد و با ایجاد سدبزرگ آتاتورک در ترکیه بخش عمده ای از آب ذر آن ذخیره شده و وارد عراق نیم شود.

معاون وزیر کشور گفت: حل مشکلات ریزگردها نیاز به نگاه فرابخشی دارد اگر واقعا بتوانیم نگاه جامع و فرابخش داشته باشیم مشکل قابل حل است.

وی به اقدامات کوتاه مدت در زمینه مقابله با ریزگردها اشاره کرد و گفت: انجام کارها به صورت مقطعی تاثیر خاصی در حل مشکل ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد و برگزاری این کنفرانسها نشانه نگاه غیر کوتاه مدت به این بحران است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.