قدس آنلاین - ایلام : محمد غلام نیا: استاندار ایلام گفت: برای توسعه همکاری ها به ویژه در حوزه بازرگانی و تجاری میان ایلام و میسان عراق بایستی کمیسیون ویژه مشترک دو استان تشکیل شود.

تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایلام و میسان عراق

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محمدرضا مروارید در دیدار با رئیس شورای استان میسان و رئیس قبیله بنی لام عراق با بیان اینکه موافقت مقامات ایران و عراق برای راه اندازی مرز چیلات دهلران کسب شده است، اظهارداشت: استان میسان عراق در مقایسه با سایر استان های عراق از استعدادهای طبیعی و امکانات بیشتری برخوردار است که امیدواریم با تلاش مسئولان دو استان سطح روابط دوجانبه ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه تسریع در ایجاد بازارچه مرزی چیلات ضروری است، افزود: زمینه برای توسعه همکاری ها وجود دارد فقط باید مقامات دو استان با جدیت بیشتری روند موافقت نامه ها را پیگیری کنند.

استاندار ایلام توسعه بازارچه مرزی در منطقه چم سری – شرهانی را از دیگر مطالبات مردم منطقه عنوان و تصریح کرد: با ایجاد این مرکز زمینه برای توسعه مبادلات تجاری و تجارت چمدانی و کوله بری در منطقه فراهم شده و این موضوع در ارتقای سطح معیشتی و اشتغالزایی برای جوانان این مناطق موثر خواهد بود.

محمدرضا مروارید شهرستان مرزی دهلران را دارای امکانات مناسبی برای توسعه گردشگری و جذب توریسم دانست و بیان داشت: این شهرستان در زمینه انرژی و بویژه نفت و گاز، پتروشیمی و سیمان قابلیت های فراوانی دارد که این قابلیت های بالقوه بایستی به بالفعل تبدیل شوند.

وی با بیان این مطلب که یکی از مشکلات منطقه وجود بیابان های وسیع است، بیان داشت: امیدواریم با همکاری طرف عراقی بتوانیم ضمن مقابله با این تهدید زیست محیطی شرایط را برای توسعه جنگل کاری در منطقه فراهم آوریم.

استاندار ایلام با تأکید بر همکاری های علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه های ایلام و علوم پزشکی استان با دانشگاه میسان، یادآور شد: بسیاری از عشایر ساکن در مناطق جنوبی استان از عشایر عرب زبان بوده که قرن ها ارتباط قومی و قبلیه ای با مردم میسان عراق داشته اند که این ارتباط زمینه را برای توسعه همکاری ها فراهم می کند.

مرز 220 کیلومتری دهلران و میسان زمینه توسعه بسیار زیادی دارد

رئیس شورای استان میسان عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه نباید اجازه دهیم ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک استان میسان با شهرستان دهلران بدون استفاده باقی بماند، گفت: با بررسی شرایط استان ایلام دریافتیم که زمینه برای توسعه همکاری ها بسیار وجود دارد و مرز مشترک استان میسان با شهرستان دهلران می تواند زمینه ساز توسعه هر دو استان شود.

منذر رحیم با اشاره به اینکه حامل پیام تقدیر و تشکر مردم عراق و مردم میسان از مقام معظم رهبری، سران دولت و ملت ایران برای کمک های بشردوستانه در حق ملت عراق هستیم، اظهارداشت: از راه اندازی مرز چیلات در دهلران استقبال می کنیم و هدف ما نه تنها توسعه مرز و ایجاد بازارچه، بلکه بدنبال توسعه مناسبات فرهنگی، اقتصادی، تجاری و علمی هستیم.

وی به علاقه مندی استاندار ایلام برای توسعه بازارچه مرزی در منطقه چم سری – شرهانی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ما نیز از راه اندازی این مرکز استقبال می کنیم و با توجه به امنیت بسیار عالی استان میسان بدون شک ایجاد این بازارچه در گسترش همکاری ها دوجانبه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس قبیله بنی لام نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور قدمتی دیرینه و تاریخی دارد که بر اساس اشتراکات قومی و قبیله ای و مذهبی شکل گرفته است، گفت: از کمک های ملت و دولت ایران در حمایت از ملت عراق در مقالبه با تهدیدات تروریستی و امنیتی صمیمانه سپاسپگزاریم.

شیخ سعدون با دعوت رسمی استاندار ایلام برای بازدید از استان میسان عراق، اظهارداشت: ملت عراق همیشه خود را قدردان زحمات و تلاش های جمهوری اسلامی ایران می داند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.