۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 356620

قدس آنلاین: خادم خورشید در رواق توحیدخانه حرم مطهر رضوی آرام گرفت.

خورشید خراسان میزبان خادم خورشید

به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز پیکر مطهر آیت‌الله واعظ طبسی(ره) نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی با حضور پرشور مردم و مسئولان؛ تشییع و به خاک سپرده شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله علی‌اصغر معصومی عضو مجلس خبرگان رهبری، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار اسماعیل قاآنی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در مجلس دهم، محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی‌محلاتی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، علائدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی، وجه‌الله خدمتگزار استاندار خراسان‌جنوبی و علی‌اکبر پرویزی استاندار خراسان‌شمالی و جمعی دیگر از طلاب و روحانیون و مسئولان کشوری و لشکری و استانی و شهری حضور داشتند.
این مراسم از ساعت 9 صبح از مقابل حسینیه امام رضا(ع) آغاز شد و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی با حضور پرشور خود به شکلی شایسته پیکر مطهر آیت‌الله واعظ طبسی(ره) نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی تشییع شد.
در طول مسیر میدان شهدا به سمت بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) احمد واعظی و هادی الهی به عزاداری و سوگواری پرداختند و مردم انقلابی و همیشه در صحنه هم پیکر مطهر آیت‌الله واعظ طبسی(ره) نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بر روی دوش خود داشتند هم شعارهای «الله‌اکبر»، «عزا عزاست امروز، امام هشتم ما صاحب عزاست امروز»، «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، رهبر ما خامنه‌ای صاحب عزاست امروز» و «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، آیت حق طبسی پیش خداست امروز» را سردادند.
پس از مراسم تشییع حاضران در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) حاضر شدند و رو به سمت حضرت رضا(ع) زیارت امین‌الله را به نام و یاد تولیت آستان قدس رضوی قرائت کردند و سپس مراسم خطبه‌خوانی برگزار شد و در ادامه نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر پاک آیت‌الله واعظ‌ طبسی نماز میت را اقامه کردند.
صحن جامع رضوی بارگاه منور رضوی جوابگوی این سیل جمعیت پرشور نبود و به دلیل تمامی صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی جهت استقبال از سوگواران مراسم ارتحال آیت‌الله واعظ‌طبسی مفروش شده بود.
مردم ولایتمدار مشهد با سر دادن شعارهای «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند»، «دست خدا بر سر ماست، خامنه‌ای رهبر ما است»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» و «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» از حضور مقام معظم رهبری در این مراسم باشکوه به شکلی شایسته استقبال کردند.
پس از مراسم اقامه نماز میت پیکر مطهر خدام خورشید، آیت‌الله واعظ طبسی(ره) نماینده ولی فقیه در خراسان بر روی دستان دوستاداران و سوگواران ایشان به سمت خانه ابدی در رواق توحیدخانه حرم منور رضوی و مقابل پائین پای حضرت رضا(ع) و روبه‌روی ضریح مطهر امام هشتم(ع) تشییع و به خاک سپرده شد.
در حاشیه این مراسم جمعی از مسئولان در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله واعظ‌ طبسی(ره) به گفت‌وگو با اصحاب رسانه پرداختند که در ادامه می‌خوانید:
*آیت‌الله واعظ طبسی مجتهدی مخلص، مجاهد و معتدل بود
حجت‌الاسلام حسن روحانی از آیت‌الله واعظ طبسی به‌عنوان مجتهدی مخلص، مجاهد و معتدل در راستای هدف‌های نظام اسلامی نام برد و گفت: آیت‌الله واعظ طبسی از فرهیختگان جامعه روحانیت و از مبارزان به‌نام و از پیشتازان نظام اسلامی بودند؛ رحلت ایشان را به ملت ایران اسلامی، رهبر معظم انقلاب، جامعه روحانیت و مردم ایران و خانواده معظم ایشان، تسلیت می‌گویم.
رئیس جمهور تصریح کرد: آیت‌الله واعظ طبسی در کنار مقام معظم رهبری و شهید هاشمی‌نژاد از شخصیت‌هایی بودند که رهبری نهضت اسلامی را در این منطقه برعهده داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسئولیت سنگینی را در تولیت آستان قدس رضوی و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری برعهده داشتند.
*آیت‌الله واعظ‌ طبسی نقش بارزی در پیشبرد انقلاب ایفا کرد
علی لاریجانی دقایقی پیش در باب شخصیت آیت‌الله ‌واعظ ‌طبسی اظهار داشت: آیت‌الله طبسی شأن و جایگاه بسیار بالایی در میان ما دارند و قطعاً رحلت ایشان سبب شد خلاء بزرگی احساس شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایشان از یاران صدیق امام و رهبری و انقلاب اسلامی بودند و قطعاً جایگاه بارزی در پیشبرد اهداف انقلاب ایفا کردند.
*مدیریت مطلوب بر آستان قدس رضوی و توسعه حرم مطهر رضوی کارنامه درخشانی از آیت‌الله واعظ طبسی برجای گذاشت
آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی افراد دچار چرخش شدند اما مرحوم واعظ طبسی متناسب با سیاست‌های امام راحل حرکت کرد و بعد از رحلت امام هم ثابت و استوار ماند.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:‌ از دیگر ویژگی‌های شخصیتی این عالم مجاهد، توان بالای ایشان در امر مدیریت بود که مدیریت مطلوب بر آستان قدس رضوی و توسعه حرم مطهر رضوی نشانگر این مهم است.
*آیت‌الله واعظ طبسی محور اصلی تحولات انقلاب بود
حجت‌الاسلام علی سعیدی درباره شخصیت آیت‌الله واعظ طبسی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله واعظ طبسی یکی از شخصیت‌های ثابت و استوار و محور اصلی تحولات انقلاب بود.
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله واعظ طبسی از استوانه‌های انقلاب بود،‌ افزود: آیت‌الله طبسی در سخت‌ترین شرایط راه امام راحل را دنبال کرد.
*آیت‌الله واعظ طبسی یار وفادار امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود
پرویز فتاح ابراز کرد: آیت‌الله واعظ طبسی یار وفادار امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و نکته‌ای که مورد توجه قرار دارد این است که ایشان به ولایت وفادار بودند و در تمامی مقاطع شاهد بودیم آیت‌الله طبسی با تمام امکاناتی که در اختیار داشت، همیشه مرید رهبر معظم انقلاب بود.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: اینکه گفته می‌شود ایشان در همه امور یک لنگر تعادل به حساب می‌آید، واقعاً همینطور بود و امروز سؤال است که این تعادل چطور می‌خواهد جبران بشود، قطعاً با هوشمندی رهبر معظم انقلاب و نوع انتخاب ایشان این مسئله جبران خواهد شد.
*آیت‌الله طبسی شخصیتی علمی و مورد تائید امام و رهبری بود
عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار داشت: آیت‌الله طبسی شخصیتی علمی و مورد تائید امام(ره) و رهبری بود و موفقیت‌های دولت به واسطه حمایت‌های مردم و شخصیت‌هایی همچون آیت الله طبسی بوده است.
وزیر کشور اذعان داشت: تولیت آستان قدس رضوی خدمت و مجاهدت زیادی در راه امام رضا(ع) داشتند و کسانی که می‌خواهند ادامه‌دهنده راه ایشان باشند باید از حرکت در مسیر خط امام و رهبری فاصله نگیرند.
*آیت‌الله واعظ ‌طبسی از نظر علم و ولایت‌پذیری جایگاه والایی داشتند
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی پیرامون شخصیت آیت‌الله واعظ‌ طبسی اظهار داشت: آیت‌الله واعظ‌ طبسی از نظر علم و حلم و ولایت‌پذیری و خدمت، شخصیتی کامل بود و ملت ایران و مردم خراسان و مشهد پدر مهربانی را از دست دادند  و این حضور پرشور در مراسم تشییع ایشان نشانه قدرشناسی مردم از خادم خود بود.
وزیر دادگستری بیان کرد: همه مسئولان باید همچون ایشان پشت سر ولایت‌فقیه حرکت کنند و با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) بتوانند خدمتی شایسته و صادقانه به مردم داشته باشند.
*آیت‌الله واعظ‌ طبسی نقش مؤثری در پیشبرد آرمان‌های امام(ره) ایفا می‌کردند
محمد‌رضا عارف با اشاره به شخصیت آیت‌الله واعظ‌ طبسی اظهار داشت: بنده از قبل از انقلاب ارادت ویژه‌ای به ایشان داشتم، ایشان در کنار رهبری و شهید هاشمی‌نژاد محور تجمع دانشجویان پیرو امام بودند.
وی افزود: ایشان نقش مؤثری در پیشبرد آرمان‌های امام(ره) ایفا می‌کردند، ایشان پس از انقلاب نیز مجاهدی همیشه در صحنه بودند، ویژگی خاص آیت‌الله طبسی این بود که فراجناحی بودند و خدمات ارزشمندی را به دنیای اسلام تقدیم کردند.
*آیت‌الله واعظ طبسی از ابتدای نهضت تا زمان رحلت تأکید بر ولایتمداری داشت
آیت‌الله علم‌الهدی، مرحوم واعظ طبسی را یک نابغه در مدیریت اسلامی دانست و گفت: آیت‌الله واعظ طبسی یک مدیر نخبه و نابغه از نظر مدیریت در آستان قدس رضوی بود؛ وی در توسعه عظیم و بی‌نظیر آستان قدس به شکلی عمل کرد که بعد از انقلاب در هیچ کجای کشور شاهد این توسعه نبودیم.
امام جمعه مشهد با تأکید بر ولایتمداری آیت‌الله طبسی از ابتدای نهضت تا زمان رحلت، خاطرنشان کرد: موضع‌گیری‌های ایشان دقیقاً موضع‌گیری‌های ولایی بود؛ آیت‌الله طبسی با همه عظمت و پیشکسوتی که در انقلاب داشت، پس از رحلت امام، با تمام وجود سرسپرده رهبری بود و در خط رهبری قدم برمی‌داشت.
*تحمل در برابر سختی‌ها و مشکلات ویژگی بارز آیت‌الله واعظ طبسی بود
حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه با بیان اینکه مرحوم واعظ طبسی دارای ویژگی‌های بارز زیادی بودند، اظهار کرد: ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب با فعالیت‌های خود سطح نگاه فرهنگی و آینده‌نگری خود را نشان داد  و یکی از ویژگی‌های آیت‌الله واعظ طبسی تحمل در برابر سختی‌ها و مشکلات بود که چه قبل از انقلاب با فشار زندان و پس از انقلاب با مدیریت مجموعه آستان قدس توانایی خود را بروز داد.
امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه کمتر کسی را می‌توان یافت که اینگونه در برابر سختی‌ها و مشکلات مقاوم باشد، عنوان کرد: آینده‌نگری و دور اندیشی دیگر ویژگی آیت‌الله طبسی به شمار می‌رود که در انجام فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد مراکز پژوهشی در آستان قدس گواه این امر است.
در پایان این مراسم بیت تولیت آستان قدس رضوی از عموم مردم و مسئولان که با حضور پرشور خود مراسم تشییع و تدفین باشکوهی برگزار کردند تقدیر و تشکر کردند.

سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.