قدس آنلاین/ ندا فرشباف : پیشتر وقتی از حضور گردشگران سخن به میان می‌آمد، شرکت‌های مسافرتی و جهانگردی سعی در راهنمایی مسافران خارجی به مرکز کشور همچون استان‌های فارس و اصفهان داشتند.

 ۴۰درصد آثار ثبت جهانی کشور در آذربایجان شرقی

ولی در چند سال اخیر با ورود چند قطار گردشگری به شهر تبریز و افزایش آمار ورود گردشگران خارجی و در کنار آن کسب چند عنوان جهانی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، شرکت‌های مسافرتی و گردشگران خارجی مجاب شده‌اند تا نگاه ویژه‌ای به تبریز داشته باشند.
تبریز شهری است که پنج بار در دوره‌های مختلف تاریخی پایتخت کشور بوده است. وجود 1700 اثر تاریخی در آذربایجان شرقی و وجود 40درصد آثار ثبت جهانی کشور در این استان از یکسو و آب و هوای دلپذیر کوهستانی از سوی دیگر گردشگران را مجاب خواهد کرد که از این شهر نه در مسیر رفت و آمد، بلکه به صورت درازمدت دیدار کنند.
بازار تاریخی تبریز یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار تاریخی تبریز است که در سال 1389 جزو میراث جهانی در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسید.
این بازار با طول یک کیلومتر به عنوان طولانی‌ترین بازار مسقف جهان به ثبت رسیده است و زنده بودن بافت اجتماعی آن یکی از جلوه‌های متمایز کننده‌اش است.
اگر روزی گذرتان به تبریز افتاد و اگر به خرید و دیدن آثار تاریخی علاقه دارید، باید یک روز کامل خود را برای بازار تبریز اختصاص دهید.
حتی با گشت و گذار یک روزه در بازار تاریخی تبریز شاید نتوانید، تصمیم بگیرید که از کدام پنج هزار حجره و دو راسته و چند مدرسه این بازار دیدن کنید.
بازار تبریز هزار سال است که رونق اقتصادی دارد، نه زلزله‌های ویرانگر تبریز مانع فعالیتش شده و نه رکود اقتصادی حجره دارانش را از پای انداخته است، اما موضوع مهم دیگر در جاذبه این بازار حضور لایه‌های مختلف اجتماعی از تحصیلکرده و روحانی و طلبه گرفته تا حضور بزرگان شهری برای عزاداری‌های ویژه ماه محرم و صفر در این بازار است که ارزش اجتماعی این مکان را افزون کرده است.
در همین بافت تاریخی به اثری می‌رسیم که قدمت این شهر را به 3500سال پیش می‌رساند؛ گورستان عصر آهن!
مسجد کبود (فیروزه جهان اسلام)، موزه آذربایجان (دومین موزه ملی ایران)، ارگ علیشاه (نماد استقامت دوران مشروطه)، عمارت ساعت شهرداری تبریز (به عنوان نخستین موزه شهر و شهرداری تبریز)، خانه تاریخی نیکدل (خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار و مقر دفتر اطلس شهرهای اسلامی جهان) تنها چند جاذبه از نزدیک به یک هزار آثار تاریخی این شهر است که در صورت علاقه مندی به آثار تاریخی می‌توانید، از آن‌ها بهره مند شوید.
 جاذبه‌های طبیعی تبریز
اما اگر به طبیعت و مناظر طبیعی بیشتر از جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، می‌توانید روز خود را در یکی از پارک‌های 134 گانه تبریز سپری کنید؛ باغ شمس واقع در چای کنار تبریز و پارک تاریخی ائل گلی که در شرق تبریز قرار گرفته است، تنها چند پارک از پارک‌های زیبای تبریز هستند.
پارک تاریخی ائل گلی در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان گسترش یافته ‌است. عمق دریاچه ائل گلی ۱۲متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهربازی و نیز مسافرخانه‌هایی در داخل این گردشگاه وجود دارد.
در مرکز استخر ائل گلی، عمارت کلاه‌ فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار
 می‌گیرد.
 پیست اسکی سهند
پارک تاریخی تبریز اما، تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهر تبریز است، اگر در فصل زمستان یا اوایل بهار به تبریز سفر کرده باشید و علاقه مند به ورزش اسکی هستید، می‌توانید از زیبایی‌ها و فضای هیجانی پیست اسکی سهند لذت ببرید.
این پیست در 27 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است و با صرف زمانی 40 دقیقه‌ای می‌توانید در این پیست حضور داشته باشید. پیست اسکی سهند از امکاناتی همچون دو دستگاه بالابر، هتل ویلایی و اماکن ورزشی بين راهي (شانلي) برخوردار است و می‌تواند شش ماه از سال را میزبان دوستداران برف و اسکی باشد.
عمق برف‌های پودری این پیست گاهی تا چهار متر می‌رسد، اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و برای انجام هر گونه ورزش زمستانی فضای مناسبی دارد.
کسانی هم که اسکی را آموزش ندیده‌اند، با تیوپ‌‌های بزرگ برای خودشان شادی می‌آفرینند و منظره بسیار لذت بخشی را در این جا شاهد خواهید بود. حدود پنج کیلومتر مانده به پیست اسکی سهند، یک مجتمع اقامتی و تفریحی وجود دارد. تابستان‌های بسیار خنک و روستاهایی با رودخانه‌های پر آب و خروشان این منطقه مثل روستای «ثمر خزان» با هوای لطیف و پاکیزه را می‌توانید تجربه کنید.

 یک گردشگری خوشمزه!
مردمان تبریز در کشور به خوش خوراک بودن و کیفیت غذاهایشان شهرت دارند. از کوفته تبریزی گرفته تا دلمه مخصوص برگ، از آجیل و خشکبار خوشمزه گرفته تا قرابیه و ریس و نوقا همه و همه در کشور شهرت دارد و در طول سال بویژه در آستانه نوروز حجم بسیاری از قرابیه و آجیل تولیدی قنادی‌ها و خشکباری‌های تبریز به کل کشور ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.