دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

۷ ترفند مقابله با افسردگی در مراحل اول بیماری

افسردگی

تمرینات ورزشی برای سلامتی بدن بسیار عالی است، موجب تسکین بسیاری از دردهای مختلف می شود و به خاطر ترشح آندورفین به کسب احساس نشاط و شادی کمک می کند.

به گزارش سرویس اجتماعی قدس آنلاین؛ افسردگی زمینه ساز مشکلات جدی برای سلامتی می شود که نیاز است به کمک مداخلات پزشکی درمان گردد. با این حال، توصیه هایی وجود دارد که اگر به طور منظم رعایت گردد می تواند در پیشگیری از بیماری در مراحل اول کمک کند. در واقع با احساس نخستین حالات غم و بی حوصلگی باید اقدامی برای جلوگیری از تشدید آن کرد.

  • تقویت سیستم عصبی به کمک خوراکی ها

گرچه شاید عجیب به نظر برسد اما بسیاری از حالات افسردگی می تواند در نتیجه کمبود برخی ریزمغذی ها ضروری برای سیستم عصبی بروز کند.  اگر این کمبودها ادامه یابد، حالات جدی غم، اندوه، تحریک پذیری، اضطراب، تندخویی و... ایجاد می شود.

برای تنظیم سیستم عصبی به کمک تغذیه توصیه می شودغلات سبوس دار مانند جودوسر، انواع دانه ها، کاکائو خالص، ریحان، پرتقال و سبزیجات سبز در برنامه غذایی گنجانده شود.

  • انجام تمرینات ورزشی

ورزش نه تنها به حفظ سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری ها کمک می کند بلکه می تواند در کسب آرامش و دوری از استرس های روزمره نیز مفید باشد. در واقع اهمیت ورزش برای بدن مانند غذاست. برای اینکه احساس رضایت و شادابی در زندگی داشته باشیم لازم است تا همواره تحرک و تمرینات مناسب را انجام دهیم. ورزش کردن مقوله پیچیده ای نیست فقط کافی است دو تا سه بار در هفته برای فعالیت های ورزشی مورد علاقه خود وقت بگذارید.

  • استراحت کافی

آیا می دانید خواب شبانه برای تعادل همه اندام ها و به خصوص سیستم عصبی ضروری است؟ کم خوابی و پرخوابی هر دو برای سلامتی مضر خواهد بود زیرا در حالت اول خستگی و تندخویی را در پی دارد و در حالت دوم موجب احساس کسالت و رخوت می شود.

همه افراد بزرگسال به 6 تا 8 ساعت خواب آرام نیاز دارند. اما اگر نمی توانید به راحتی بخوابید، باید به برخی عادات زمینه ساز این مشکل توجه کنید که از جمله عبارتند از:

  • شام سنگین یا خیلی دیروقت
  • مصرف خوراکی های محرک مانند قهوه و نوشابه های گازدار از بعد از ظهر تا شب
  • فکر کردن به نگرانی ها و دغدغه های روزمره در رختخواب
  • بی تحرکی و عدم انجام تمرینات مناسب
  • دیر خوابیدن

اگر این عادات را از زندگی خود حذف کنید مطمئن باشید که کیفیت خواب بهبود خواهد یافت.

  • نگاه کردن به بالا

بعضی از مطالعات نشان می دهد افرادی که رفتارهای بدبینانه دارند یا دچار حالات افسردگی هستند معمولا به سمت پایین و زمین نگاه می کنند به خصوص هنگامی که در خیابان راه می روند. شما جز کدام گروه هستید؟ باید با این عادت مقابله کرد زیرا افسردگی را تشدید می کند، به بینایی آسیب می رساند و حتی ممکن است خطرناک باشد زیرا مانع توجه کافی به اطراف می شود.

زمانی که به سمت جلو و بالا نگاه می کنید با تغییر مناظر تمرکز پیدا خواهید کرد. در این صورت چشم نیز در جهات مختلف تحرک دارد.

  • بهره مندی از طبیعت

پیوند با طبیعت راهکاری بسیار عالی برای تعادل روح و روان است. زندگی در شهرهای بزرگ امکان ارتباط با عناصر طبیعی را از ما گرفته در حالی که سیستم عصبی به رنگ ها، رایحه ها، تماشای مناظر، رودخانه و درختان نیاز دارد. اگر در طول هفته فرصتی برای گردش در طبیعت ندارید حتما روزهای تعطیل را برای این کار مغتنم بدانید.

  • انتخاب لباس هایی با رنگ های گرم

اگر عادت دارید لباس هایی با رنگ خاکستری، قهوه ای یا مشکی انتخاب کنید باید بدانید که روحیه شما به سمت افسردگی گرایش دارد. یکی از بهترین روش های مقابله با این حالات روحی، انتخاب لباس، گل سر، دمپایی و... از رنگ های گرم و شاد مانند زرد، نارنجی، قرمز و سبز است.

شاید این روش معجزه فوری نداشته باشد اما همین اقدامات کوچک هم به تدریج در روحیه تاثیر مطلوب دارد.

  • معاشرت با افراد خوش بین

نباید با افراد بدبین و منفی نگر ارتباط صمیمانه داشته باشیم به خصوص اگر مستعد ابتلا به افسردگی نیز باشیم. باید از مسائل ناراحت کننده ای که بر روح و روان تاثیر بدی دارد باید دوری کرد و به جای رفتارهای شادی بخش را اجرا نمود.

مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع:   www.Ameliore ta sante.fr