مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: دو هزار و ۵۰۰ فقره شیء فلزی، سفالی و سکه موجود در مخزن این اداره‌کل ساماندهی شد.

۲۵۰۰ فقره شیء و سکه قدیمی در سمنان ساماندهی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، راضیه طاهری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷۰۰ قطعه سکه، ۸۰۰ شیء فلزی، ۴۰۰ مهر و اشیای کوچک و ۶۰۰ فقره شیء سفالی در سمنان ساماندهی شد.

وی گفت: بر این اساس، توسط کارشناسان حفاظت و مرمت این اداره‌کل کار جداسازی اموال غیرهمجنس از یکدیگر شامل آثار کاغذی، نسخ خطی، چوب و ... از آثار سفالین، شیشه‌، فلز، سنگ، طبقه‌بندی اموال همجنس و قرار دادن اموال با قدمت زیاد، حساس و خاص در محفظه‌ها و ویترین‌های مخصوص انجام شد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از اختصاص فضای مناسب برای قرنطینه آثار جدید که وارد مجموعه می‌شوند، خبر داد و افزود: برای حفاظت از سکه‌ها، قفسه‌های خاص و برای نگهداری مهرها جعبه‌های محافظ چوبی اختصاص یافت.

وی گفت: سکه‌ها به دلیل مقاومت فلز به کار رفته در آنها برابر تغییرات دما و رطوبت، با تغییرات کم و در بسیاری موارد با کیفیت عالی باقی می‌مانند و تنها زنگار زنگ فلز یا اکسید فلز طبیعی روی سکه نقره و مس، به دلیل قدمت زیاد و یا عدم نگهداری درست، ایجاد می‌شود و از شفافیت و درخشندگی سکه می‌کاهد.

این مسئول تاکید کرد: اطلاعات موجود در سکه‌ها، از جمله نقوش، خطوط، عبارات، شعارها، نمادها و روند تغییر در علائم آنها در مطالعات باستان شناختی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: برای حفاظت سکه‌ها، تعداد ۷۰۰ سکه با جنس‌های مختلف طلا، نقره و ... مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی که در شرایط نامناسب قرار داشت، در محفظه‌ها و شرایط استاندارد قرار داده شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.