معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: تکمیل پروژه‌های ناتمام ۱۳ سال زمان خواهد برد و منابع صندوق توسعه ملی برای توانمند سازی بخش خصوصی است.

 تکمیل پروژه‌های ناتمام ۱۳ سال زمان می برد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، غلامرضا شافعی معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در نخستین همایش تقدیر از پیشکسوتان صنعت احداث در  نظام فنی و اجرایی کشور، اظهار داشت: رمز پیشرفت در کشورهای صنعتی و پیشرو در نهادینه کردن شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره و مهندسی و صنعت و کشاورزی است.

وی با بیان اینکه سدی در کشور احداث شده بود که 550 سال بلندترین سد دنیا بود، افزود:  براساس افق 1404 باید کشور اول در منطقه خارمیانه و منطقه منا باشیم، منطقه‌ای که ترکیه و عربستان در آن حضور دارند.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه ده سال گذشته را برای دستیابی به هدف سند چشم انداز از دست دادیم، گفت: در این سال‌ها رشد اقتصادی با اهداف همخوانی نداشت و حتی رشد منفی 6.8درصد را شاهد بودیم.

شافعی با اشاره به برنامه ششم توسعه بیان کرد: در  سال های 95 تا 99 بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری رشد متوسط سالانه 8 درصد تعیین شده البته از  نظر برخی‌ها دستیابی به این هدف غیرقابل وصول است اما بنده مخالف این نظر هستم.

وی ادامه داد: شرایط امروز  مشابه سال‌های  68 و 69 است که بعد از 8 سال دفاع مقدس  ظرفیت‌های بلا استفاده زیادی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و مشاوره داشتیم و در سال 69 شاهد رشد بیش از 11 درصد بودیم.

شافعی با بیان اینکه  در شرایط تحریم نفت کشور را نمی‌خریدند و شرکت‌های خارجی مایل به همکاری با ایران نبودند، گفت:  اقدام مثبتی برای کشور رقم خورد و پیمانکاران خود را پیدا کردند و روی پای خود ایستادند و پروژه‌هایی مانند پارس جنوبی را هر چند با تاخیر اجرا کردند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به دلایل تاخیر در به سرانجام رساندن پارس جنوبی اظهار داشت: تاخیر در این پروژه به دلیل پیمانکاران نبود و مسائلی مانند انتقال پول و تجهیزات و افزایش هزینه ها باعث آن شد و از سوی دیگر تجربه کافی برای آن نداشتیم، اما امروز ایرانی‌ها در فازهای پارس جنوبی فعالیت می‌کنند.

شافعی تصریح کرد: زمانی که در دولت اصلاحات وزیر صنایع بودم قرار بود کنسرسیومی از سه شرکت خارجی برای توسعه پارس جنوبی تشکیل شود و ایران با این سه شرکت قرارداد ببندد که آن زمان پیشنهاد دادم تا سازمان گسترش و نوسازی ایران  به میزان 5درصد در این کنسرسیوم مشارکت کند ک زنگنه وزیر نفت آن زمان گفت شرکت‌های خارجی زیر بار این موضوع نمی‌روند و کشور مجبور شد با آنها قرارداد ببندد.

وی با اشاره به قانون داماتو، بیان کرد: براساس این قانون شرکت‌های خارجی که بیش از 20میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری می‌کردند توسط امریکا تنبیه و مشمول جریمه می‌شدند، اما در شرایط جدید پیمانکاران به خوداتکایی دست یافتند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: کیفیت و نظارت در اجرای طرح‌ها باید جدی گرفته شود و هر از گاهی شاهد فروریختن پل و... نباشیم به طوری که چند روز پیش بنده چند نمونه از این موارد را مشاهد کردم و مشکلات این چنینی مربوط به اجرا و نظارت مهندسان ناظر است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه  کیفیت و نظارت در کشور باید جدی گرفته شود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز براساس قانون موظف است مجریان و مشاوران را ارزیابی کند و در نهایت مجریانی انتخاب شوند که شایستگی اجرای طرح‌ها را دارند.

تکمیل پروژه‌های ناتمام 13 سال زمان می‌برد

شافعی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام گفت: اجرا و تکمیل پروژه‌ها با منابع دولتی قابل تحقق نیست زیرا حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه‌های ناتمام در کشور وجود دارد که این رقم مربوط به دو سال گذشته است.

وی تاکید کرد: با بهبود اوضاع کشور در دو سال گذشته در بهترین شرایط می‌توانیم فقط 30 هزار میلیارد تومان به پروژ‌های ناتمام اختصاص دهیم و به این معنا است که تکمیل پروژه‌های ناتمام 13 سال زمان خواهد برد.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان داشت:  از سوی مقام معظم رهبری 80 سیاست علاوه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برای  برنامه ششم ابلاغ شد که 21 مورد آن به حوزه پیمانکاری و مهندسی اختصاص دارد؛ همچنین در لایحه بودجه در موارد متعددی توسعه این امر دیده شده است.

شافعی با بیان اینکه در برنامه ششم 30درصد درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه ملی اختصاص دارد، گفت: هر دولتی که روی کار می‌آید از درآمد حاصل از فروش نفت استفاده می‌کند و هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی این بود که وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

وی تصریح کرد:  در سال 95 به دلیل کمبود منابع 20 درصد درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه واریز می‌شود و از سال 96 به بعد به 30درصد می‌رسد و سالانه دو درصد به آن اضافه می‌شود و هدف این است که منابع این صندوق در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا این بخش توانمند شود.

رکود باعث تعطیلی 300 شرکت شد

غلامحسین حمزه مصطفوی رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  نیز در این همایش با اشاره به تاریخ شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای کشور، اظهار داشت: سابقه تاسیس شرکت‌ها به اوایل قرن حاضر شمسی بر‌می‌گردد و قبل از آن استادکاران و معماران به صورت سنتی استاد و شاگرد ورود پیدا کردند.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه با شروع جنگ جهانی دوم فعالیت‌های عمرانی کاهش و متوقف شد، گفت: پس از جنگ جهانی دوم و با وجود تنگناها، تلاش برای عمران و آبادی آغاز و رونق بیشتری گرفت و شرکت‌های توانمندی ایجاد شد.

مصطفوی ادامه داد: در دهه سوم رکود اقتصادی و تهی بودن خزانه دولت منجر به  تعطیلی پروژه‌های عمرانی شد  و در آن زمان  300 شرکت فعالیت می‌کردند که به علت رکود ورشکست و تعطیل شدند.

وی بیان کرد: اغلب پروژه‌های عمرانی تا دهه 40 توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و ایرانی‌ها به عنوان  پیمانکاران دست دوم و تحت حمایت خارجی‌ها فعالیت می‌کردند که با حمایت سازمان برنامه و بودجه آن زمان از شرکت‌های عمرانی، نقش آنها در این عرصه پررنگ شد به طوری که شرکت‌های ایرانی ابتکار عمل را به دست گرفتند.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی کشور با اشاره به اینکه سابقه نظام فنی و اجرایی کشور به سال 1352 برمی‌گردد، گفت: در آن زمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضوابط فنی را تصویب کرد و پس از انقلاب نیرو و توانمندی شرکت‌های ایرانی به سمت سازندگی رفت و موفق به ساخت پالایشگاه‌، نیروگاه و سد شدند.

به گفته مصطفوی، 53 سد از سال 1336 تا 1380 ساخته شده که 13 مورد آن تا سال 51 و بقیه از سال61  به بعد توسط نیروهای متخصص ایرانی احداث شد؛ همچنین شرکت‎‌های فنی و مهندسی کشور در دهه 60 تا 70 در زمینه گسترش راه‌ها و شبکه راه‌آهن سراسری کارنامه درخشانی از خو نشان دادند و اکنون بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت‌ها و نیروهای فنی کشور ارتباط و زبان مشترکی ایجاد شده است.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به عمر 60 ساله پیمانکاری و 55 ساله مشاوره در ایران، بیان کرد: بر همین اساس قرار شد که از شرکت‌های برتر این حوزه تقدیر شود و امروز از بیش از 20 شرکت در این حوزه قدردانی می‌شود.

مصطفوی با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته دائمی برای این همایش برای برگزاری در سال‌های آتی، افزود: لازم است تاریخ شفاهی ایران تدوین شود، همچنین از یک سال گذشته هیات رسیدگی به موضوع مواد 7 و 8 قانون برگزاری مناقصات تشکیل شده است.

  در نخستین همایش تقدیر از پیشکسوتان صنعت احداث در  نظام فنی و  اجرایی کشور از حدود 25 شرکت فعال در حوزه پیمانکاری، طراح و مشاوره‌ای تقدیر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.