۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 357661

۲۰ اثر مربوط به امام سجاد(علیه السلام) در همایش بین المللی امام سجاد (علیه السلام) به زبان‌های فارسی، انگلیسی، اردو و عربی چاپ شد و کتاب «اعلام الهدایه» به زبان انگلیسی و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر گردید.

راهبردهای درونی برای تبلیغ بیرونی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،همایش بین المللی امام سجاد (علیه السلام) هم زمان با اجلاس ششم مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در تاریخ 24 مرداد 1394 به مدت چهار روز برگزار شد. در این همایش که شعار آن «هم افزایی و مشارکت در پیشبرد اهداف اسلام» بود، 500 مهمان خارجی از 130 کشور دنیا حضور داشتند. این مجمع از سال 1369 آغاز به کار کرده و طبق اساسنامه آن، به یک موسسه بین المللی مردمی و غیر دولتی تبدیل شده است و هر چهار سال یک بار با حضور اعضای داخلی آن برگزار می‌شود.

حدود 300 مقاله به دبیرخانه کمیته علمی این همایش ارسال شد که پس از ارزیابی، 76 مقاله انتخاب گردید که در سه جلد به زبان فارسی و در یک جلد به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو چاپ شده است.

در مجموع در این همایش 20 اثر مربوط به امام سجاد(علیه السلام) به زبان‌های فارسی، انگلیسی، اردو و عربی چاپ شد و کتاب «اعلام الهدایه» به زبان انگلیسی و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر گردید. آنچه در این همایش بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کرد، بیانیه پایانی آن بود که دقت و تأمل در بندهای این بیانیه می‌تواند ما را در عملیاتی کردن نامه رهبری معظم انقلاب به جوانان آمریکا و اروپا یاری کند. متن این بیانیه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‌بیته الطیبین الطاهرین لا سیما بقیه الله فی الارضین»

خداوند بزرگ را بر نعمت برگزاری ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(علیه السلام) و همایش بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) شاکریم. این اجلاس با شکوه با حضور بیش از 500 میهمان از 130 کشور جهان به مدت چهار روز از تاریخ 24 تا 27 مرداد 1394 (29 شوال تا 3 ذیقعده 1436/ 15 تا 18 اوت 2015) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران همزمان با آغاز دهه کرامت برگزار گردید.

این اجلاس با شکوه با ادای احترام به حضرت امام خمینی(ره) آغاز و با تشرف به محضر مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از رهنمودهای حکیمانه و تجدید بیعت با معظم له ادامه یافت.

اکنون در پایان ششمین اجلاس مجمع عمومی، اعضاء پس از مشورت و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف جهان اسلام با صدور این بیانیه ضمن تاکید برحمایت از آحاد امت اسلامی و پافشاری بر وحدت مسلمانان و یکپارچگی جهان اسلام برنکات زیر در سه محور تاکید می‌نمایند:

الف ـ مباحث مربوط به مسائل پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)

1ـ وحدت بین شیعیان باید به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) قرار گیرد و نباید اجازه تندروی و شکل‌گیری جریان‌های منحرف منتسب به تشیع در میان شیعیان جایی پیدا کنند و با تمام توان از نفوذ دشمن در صفوف پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) جلوگیری شود.

2ـ مساجد به عنوان اصلی‌ترین سنگر معرفی اسلام و فرهنگ و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) باید جایگاه اصلی و مهم خود را باز یابد و توجه به مساجد به عنوان مهم‌ترین رکن و نهاد دینی و اقامه شکوهمند نماز جمعه و جماعت و احیاء قرآن وسنت نبوی و نهج البلاغه و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) وجهه همت پیروان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار گیرد.

3ـ نقش بی‌بدیل ولایت فقیه و رهبری، با انقلاب شکوهمند امام خمینی(ره) آغاز و با پایمردی و استقامت مقام معظم رهبری ادامه یافت، به گونه‌ای که اقتدار و صلابت امروز تشیع مرهون مواضع قاطع معظم له است.

4ـ حوزه‌های علمیه، این شاخص‌ترین کانون حفظ اسلام و معارف غنی آن باید در سراسر جهان بیش از پیش تقویت گردند و علما و روحانیون به عنوان مرزبانان اصیل اسلام ناب محمدی (صلوات الله علیه و آله و سلم) باید مورد تجلیل و تکریم پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) قرار گرفته و تبعیت از مرجعیت و روحانیت به عنوان فریضه اصلی غیر قابل انکار مورد توجه و عنایت همگان قرار گیرد.

5ـ از ملت بزرگ و شجاع و مسئولین عراق به خاطر تبعیت از مرجع بزرگ شیعه آیت‌الله  العظمی سیستانی و دفاع جانانه و فداکاری‌های بی‌نظیر آنان تشکر می نماییم.

6ـ دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید به عنوان کانون تولید علم و تربیت کادرهای فرهنگی علمی و اجرائی مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد و پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نباید از توجه به این مراکز غفلت ورزند و سعی نمایند که هرچه بیشتر از سکولار شدن آن جلوگیری کرده و الگوی اسلامی شدن دانشگاه‌ها را نصب العین خود قرار دهند.

7ـ توسعه و تقویت فرهنگ غدیر، عاشورا، اربعین و مهدویت به عنوان ارکان و ارزش‌های اصلی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مورد توجه قرار گیرد و اکنون که بحمدالله با سقوط طاغوت عراق مراسم اربعین حسینی در جهان به عنوان رمز اقتدار و عزت شیعی جلوه گر شده، همواره باید در غنا و عمق بخشی و تقویت آن تلاش گردد.

8ـ صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم) باید با تعمق و تامل در مفاهیم والای آن مورد بازخوانی قرار گیرد و اهمیت دعا به عنوان محوری‌ترین راه ارتباط خالق و مخلوق مورد توجه و اهتمام خاص پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) باشد.

9ـ اعزام مبلغ و به کارگیری مبلغان مسلط به زبان و فرهنگ و آداب ملل از اهمیت خاصی برخوردار است. ما ضمن توصیه به بهره‌گیری از این شیوه کارآمد، توجه همگان را به استفاده از ابزارهای نوین در فضای مجازی و تاسیس پایگاه‌های اطلاع رسانی و ایجاد شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه‌ای غرب جلب می‌کنیم.

10ـ خانواده به عنوان محوری‌ترین کانون تربیتی و زن به مثابه پایه‌گذار رشد فکری و معنوی فرزندان که به فرموده امام راحل(ره) «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و به منظور حفظ و صیانت از حریم خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی باید توان مضاعف به کار گرفته شود.

11ـ به منظور ارتقاء وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) شایسته است از تمامی ابزارها و امکانات بهره‌گیری شود و با ایجاد تشکل‌های حقوقی، سیاسی و اجتماعی از حریم، حقوق و کیان پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جهان و به ویژه در مجامع بین المللی دفاع کرد.

12ـ ایجاد اشتغال و توانمند‌سازی مالی و اقتصادی و اصلاح وضع معیشت شیعیان و ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه و مراکز فنی و حرفه‌ای و سعی در رفع محرومیت از خانواده های ایتام و فقرای شیعه و تاسیس مراکز خیریه و کمک به محرومین، باید مورد توجه توانمندان و ثروتمندان پیرو اهل‌بیت(علیهم‌السلام) قرار گیرد و اقتدا به سیره و روش امیرالمومنین(علیه‌السلام) در این زمینه می‌تواند راه‌گشا باشد.

ب ـ جهان اسلام

1ـ شرکت کنندگان در اجلاس با ابراز نگرانی از روند رو به گسترش افراطی‌گری و خشونت در جهان به ویژه در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و یمن ضمن محکوم کردن این اقدامات و جنایات تکفیری‌ها، بر حفظ اعتدال و عقلانیت در جهان تاکید نموده و استفاده از هرگونه ابزار بازدارنده را توصیه نموده و از دولت‌ها می‌خواهیم تا از حقوق و آزادی‌های دینی و مذهبی مسلمانان و پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) حمایت نمایند.

2ـ ما ضمن دفاع از مقاومت اسلامی و قهرمانانه مردم مظلوم فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین حمایت خود را از این مدافعان کرامت انسانیت، اخلاق و آزادی اعلام می‌نماییم.

3ـ وحدت امت اسلامی که مورد تاکید قرآن و سنت شریف نبوی و روایات ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و میراث گران سنگ امام امت(ره) و مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید به عنوان محوری‌ترین اصل اسلامی مورد توجه همگان قرار گیرد.

4ـ استکبار ستیزی، عدالت خواهی، حق طلبی و مبارزه با ظلم به عنوان میراث گرانقدر اسلام و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نصب العین پیروان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد.

5ـ ما دست دوستی به همه مسلمانان و کشورهای اسلامی جهان می‌دهیم و نسبت به هرگونه حرکت فرقه‌ای و جدایی طلبانه در کشورهای اسلامی هشدار داده و بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی تاکید می‌ورزیم.

ج ـ جامعه جهانی

1ـ پیام مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان اروپا و آمریکا به عنوان نقشه راه و مرامنامه جاوید در تعامل با پیروان سایر ادیان، دستور العمل همیشگی برای مقابله با جوسازی‌های استکبار و سلطه رسانه‌های بیگانه، نفی اسلام هراسی و بزرگ‌نمایی توان و قدرت استکبار غرب می‌باشد.

2ـ ما در جهت بسط عقلانیت، منطق، اعتدال و نفی هرگونه خشونت و افراطی‌گری برهمکاری با جامعه جهانی و پیروان سایر ادیان تاکید می‌نماییم.

در خاتمه ضمن زنده نگهداشتن یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای گران قدر جهان اسلام و طلب رحمت و مغفرت و علو درجات برای همه اعضای درگذشته مجمع و پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و بزرگوارانی که از این جهان رخت بر بسته‌اند، علی الخصوص دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) علامه نستوه مرحوم آیت‌الله آصفی(ره) را گرامی داشته و برای آن بزرگوار از درگاه خداوند متعال درجات متعالی در اعلی علیین خواستاریم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام)

ذوالقعده 1436 مرداد 1394

باتوجه به این که در بیانیه پایانی اجلاس مجمع، پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا شمالی به عنوان راهبرد اصلی جهان تشیع قرار گرفته است، لازم است این پیام مورد توجه جدی قرار بگیرد. معظم له در سخنرانی خود برای شرکت کنندگان در اجلاس ششم، توضیح مفصلی از راهبرد پیام خود بیان کردند و با توجه به عنایت خاصی که شرکت کنندگان، به این پیام داشتند، نیاز است متن سخنرانی معظم‌له نیز به متن پیام اضافه شود و به نظر می‌رسد با ترکیب پیام و بیانات ایشان بتوان برای سال‌های متمادی راهبردی مشخص برای جهان اسلام ترسیم کرد.

مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان اجلاس ششم مجمع بین المللی اهلبیت) علیهم‌السلام( فرمودند: «زندگی ائمه (علیهم‌السلام) سر تا پا عبارت است از مبارزه‌ با ظلمه، مبارزه‌ با ظلم. علت آن فشارها و مسموم شدن‌ها و شهید شدن‌ها و مانند این‌ها هم همه‌اش همین بوده است؛ چون با ظلم و ظالم مبارزه می‌کردند. این زندگی ائمه است. ما حالا می‌خواهیم پیروان اهل‌بیت باشیم؛ باید این چیزها را رعایت کنیم.

بایستی معارف اسلامی را ترویج کنیم؛ بایستی اقامه‌ احکام الهی را جزو اهداف خودمان بدانیم؛ باید در راه خدا با همه‌ وجود مجاهدت کنیم؛ باید با ظلم بجنگیم، با ظالم بجنگیم، مبارزه کنیم؛ این وظیفه‌ ما است. خب، مجاهدت فقط جنگ نظامی نیست؛ مجاهدت اعم است از انواع مبارزات، از مبارزات فرهنگی گرفته تا مبارزات سیاسی تا مبارزات اقتصادی؛ این‌ها همه داخل در عنوان مجاهدت است. ذهن فقط نرود به جنگ نظامی؛ یک وقتی هم ممکن است در یک‌جایی جنگ نظامی پیش بیاید لکن همه‌ مجاهدت آن نیست.

امروز به نظر ما مصداق مجاهدت که در مقابل ما مسلمان‌ها، ما پیروان اهل بیت قرار دارد، عبارت است از مبارزه‌ با نقشه‌های استکبار در منطقه‌ اسلامی؛ امروز بزرگ‌ترین مجاهدت این است. با نقشه‌های استکبار باید مبارزه کرد. این نقشه‌ها را باید اول شناخت، اول باید دست دشمن را بخوانیم، بدانیم چه‌کار می‌خواهد بکند؛ بعد بنشینیم برنامه‌ریزی کنیم و با اهداف دشمن مبارزه کنیم. فقط هم حالت دفاع و انفعال نیست. مبارزه اعم است از دفاع و هجوم؛ یک‌وقت لازم است انسان در مواضع دفاعی قرار بگیرد، یک‌وقت هم لازم است در مواضع هجومی قرار بگیرد. »

رهبر انقلاب در ادامه افزودند: «توطئه‌ علیه دنیای اسلام و این منطقه‌ بالخصوص، جدید نیست؛ از سال‌ها قبل - از صد سال قبل، از دوران جنگ جهانی اول به این طرف - این منطقه دستخوش فشارهای فراوان قدرت‌های مستکبر بوده؛ حالا یک روز انگلیس بود، یک روز آمریکا است، یک روزی در یک دوره فرانسه بود؛ قدرت‌های استکباری صد سال یا بیشتر است که این جا مشغولند. لکن این فشارها و این برنامه‌ریزی‌ها و این توطئه‌ها از دوران پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شدت پیدا کرد؛ چون حادثه‌ پیروزی اسلام در یک کشور مهمی، کشور بزرگی، کشور حساسی مثل ایران برای استکبار گیج‌کننده بود.

اوایل تا مدتی قدرت تحلیل از این‌ها گرفته شده بود - ما دنبال می‌کردیم مسائل را و می‌دیدیم - اوایل گیج بودند. بعد که به خود آمدند، فشارها را شروع کردند. محور فشار هم جمهوری اسلامی ایران بود. در درجه‌ اول همت‌شان این بود که این تجربه در دیگر کشورها تکرار نشود؛ دنبال این بودند.

لذا به فکر افتادند که فشارها را روی ایران زیاد کنند؛ الان ما 35 سال است به فشارهای دشمن عادت کرده‌ایم» ایشان با تاکید بر خاموش نشدن چراغ بیداری اسلامی، به واقعی بودن دشمن و نقشه‌هایش اشاره کرده و فرمودند: «من اول این را بگویم: دشمن که ما می‌گوییم، به یک موجود خیالی و توهمی اشاره نمی‌کنیم. مراد ما از دشمن عبارت است از نظام استکبار؛ یعنی قدرت‌های استکباری؛ قدرت‌هایی که حیاتشان متوقّف بر سلطه‌ بر دیگران است، دخالت در امور دیگران، در اختیار گرفتن منابع مالی و حیاتی دیگران؛ این‌ها استکبارند؛ یا به تعبیر دیگری، سردمداران نظام سلطه. ما یک عنوانی داریم در ادبیات سیاسی‌مان و آن عبارت است از نظام سلطه؛ یعنی تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ این، نظام سلطه است. آن کسانی که سردمداران نظام سلطه‌اند، آن‌ها دشمن هستند.

اگر یک مصداق خارجی هم بخواهیم برایش مشخص کنیم، رژیم ایالات متحده‌ آمریکا است. مظهر کامل نظام سلطه، رژیم ایالات متحده‌ آمریکا است. بعضی‌های دیگر هم البته هستند، منتها از همه عینی‌تر، واضح‌تر و روشن‌تر، رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا است؛ که از اخلاقیات انسانی هیچ بهره‌ای ندارند، در انجام جنایت - همه‌جور جنایتی - هیچ ابایی ندارند و این جنایت و این فشار و این خشونت را هم خیلی راحت در زیر لبخند، در زیر الفاظ متعارف، الفاظ خوب و زیبا پنهان می‌کنند. مظهر آن این است. بنابراین دشمن که می‌گوییم یعنی این.

نقشه‌ی این دشمن در این منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است - البته شعب زیادی دارد لکن عمده این دوتا است - یکی عبارت است از ایجاد اختلاف، دومی عبارت است از نفوذ. »

رهبر معظم انقلاب در این جلسه، تشیع را مظهر تام اسلام ناب خواندند و به ویژگی تشیع بدلی در مقابل تشیع ناب پرداخته و فرمودند: «ما تشیعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است قبول نداریم؛ این تشیعی نیست که ائمه (علیهم‌السلام) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیعی که بر پایه‌ ایجاد اختلاف، بر پایه‌ تمهید و صاف‌کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیع، تشیع نیست؛ این انحراف است. تشیع مظهر تام اسلام ناب است، مظهر قرآن است. ما از کسانی که کمک به وحدت می‌کنند حمایت می‌کنیم، با کسانی که ضدوحدت عمل می‌کنند مخالفت می‌کنیم، از همه‌ مظلومان دفاع می‌کنیم. ما با این حرف‌هایی که بگویند «شما در قضیه‌ی بحرین و مانند آن دخالت کردید»، از میدان خارج نمی‌شویم؛ ما هیچ دخالتی هم نکردیم اما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

 ما برای مردم مظلوم بحرین، برای مردم مظلوم یمن غصه می‌خوریم، برایشان دعا می‌کنیم، هر کمکی بتوانیم بهشان می‌کنیم. امروز حقیقتا مردم یمن و ملت یمن، مظلومند؛ یک کشور را دارند ویران می‌کنند به‌خاطر اهداف استکباری و سیاسی، همراه با حماقت؛ هدف‌های سیاسی را جور دیگر هم می‌شد دنبال کنند، این‌ها دارند این اهداف سیاسی را با حماقت دنبال می‌کنند. برای ما حوادث یمن دردناک است و همین‌طور بسیاری از حوادث دنیای اسلام؛ در پاکستان و افغانستان و مانند این‌ها هم حوادث زیادی هست که واقعا دردآور است. این‌ها را بایستی دنیای اسلام با بیداری و بصیرت علاج بکند. »

آنچه ایشان در پیام خود به جوانان اروپا و آمریکا ارائه کرده اند توجه ایدئو‌لوژیک به محتوای اسلام است؛ همان مطلبی که حضرت امام خمینی(ره) در پیام خود به گورباچف بیان کردند ـ که باید توجه اصلی را به متن حوزه‌های علمیه که به طور تخصصی مطالعات اسلامی را انجام می‌دهند برد و از سرچشمه اسلام که همان حوزه‌های علمیه است استفاده مناسب را ببریم ـ اگر این هدف حاصل شود راهبرد عملیاتی کردن اندیشه اسلامی برای دنیای متمدن اعم از مسلمان و غیرمسلمان، بسیار ساده و دست یافتنی خواهد شد.

ایشان دو نکته‌ بسیار مهم در توصیه‌های خود ارائه کرده اند. نکته اول شناخت حربه‌های دشمن در ایجاد اختلاف بین مسلمانان به طور خاص می‌باشد. استکبار همواره این راهبرد را در دنیا بین تمام ادیان و اقوام پیاده ساخته است و در طول تاریخ از آن به عنوان یک حربه کارساز بهره برده است.

نکته دومی که در این راهبرد ارائه شده است، جلوگیری از نفوذ دشمنان به دنیای اسلام است و ما باید متناسب با اهداف دشمن راهبردهای خود را هماهنگ کنیم.

در خاتمه می‌توان به سه راهبرد اساسی برای جهان بشریت و جهان اسلام و تشیع به عنوان یک راهبرد ترکیبی ارائه کرد:

1. مطالعات ایدئو‌لوژیک از مصدر اصلی اسلام که توسط حوزه‌های علمیه ارائه می‌شود.

2. دشمن‌شناسی به صورت دائمی

3. جلوگیری از نفوذ استکبار در جهان اسلام.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.