نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی که نشان دهنده تداوم تنش ها بین تل آویو- واشنگتن است دعوت کاخ سفید را برای سفر به آمریکا رد کرد.

«نتانیاهو» دعوت «اوباما» را برای سفر به آمریکا رد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،از فرانس پرس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی که از سوی کاخ سفید تعجب آور توصیف شد، دعوت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را برای سفر به واشنگتن و ملاقات با وی رد کرد.

این تازه ترین مورد از تنش های حاکم بر روابط تل آویو – واشنگتن در آستانه سفر «جو بایدن» معاون ریاست جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی است.

به گفته یکی از مشاورین کاخ سفید، پیش تر رژیم تل آویو خواهان تعیین قرار ملاقات بین نتانیاهو و اوباما در تاریخ ۱۷ یا ۱۸ ماه میلادی جاری (مارس) شده بود که واشنگتن تاریخ ۱۸ مارس را مورد تایید قرار داد.

این مقام کاخ سفید افزود: ما در انتظار برگزاری این نشست دو جانبه بودیم به همین دلیل شنیدن خبر رد دعوت و لغو سفر نتانیاهو برایمان خیلی تعجب آور بود. گزارش هایی هم که درباره عدم برنامه ریزی واشنگتن برای میزبانی از وی به گوش می رسد صحت ندارد.

به ادعای شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، یکی از دلایل عدم تمایل نتانیاهو برای انجام این سفر، کندی روند حصول توافق بر سر بسته جدید کمک های نظامی است که قرار است در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تعریف و در اختیار تل آویو قرار داده شود.

بسته کمک های فعلی سالانه ۳.۱ میلیارد دلار افزون بر آن مقداری است که برای مصارف دیگر نظیر سامانه سپر موشکی به تل آویو تعلق می گیرد.

 البته شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه توجیهه رفتار نتانیاهو گفت که وی با لغو این سفر سعی داشته تا از دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرهیز کند چون احتمالا برخی از نامزدهای این رقابت هم خواهان ملاقات با وی هستند.

از سوی دیگر انتظار می رفت که سفر لغو شده نتانیاهو با کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی «آیپک» نیز همزمان شود.

به هر حال دلیل واقعی تصمیم نتانیاهو برای رد دعوت اوباما هرچه که باشد، بار دیگر چالش های پیش روی روابط تل آویو- واشنگتن را برجسته کرده است.

لازم به یادآوری است که سفر بایدن به تل آویو که امروز سه شنبه انجام می شود در بحبوحه موج ناآرامی هایی انجام می شود که از پنج ماه پیش در سرزمین های اشغالی آغاز شده و تا کنون به شهادت ۱۸۱ فلسطینی منجر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.