سازمان ملل متحد، از توافق اتحادیه ی اروپا و ترکیه، برای بازگشت پناهندگان سوری از اروپا به مناطق جنگی در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

انتقال پناهندگان سوری به ترکیه، با قوانین بین المللی سازگار نیست

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گاردین، رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت: انتقال یکجای پناهندگان سوری از اروپا به ترکیه، با قوانین بین المللی سازگار نیست.

فیلیپو گراندی با اشاره به اینکه از توافق عجولانه ی اتحادیه ی اروپا با ترکیه در خصوص پناهندگان سوری بسیار نگران است، اظهار کرد: پناهندگان سوری بدون محافظت در اروپا رها شده اند و بازگرداندن آن ها به مناطق جنگی، آن ها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

وی افزود: اتحادیه ی اروپا و ترکیه، با این توافق، مواضع فانونی را به کلی زیر سوال برده اند.

گراندی با ابراز نگرانی از این که هیچ یک از پناهندگان سوری تحت حمایت قوانین بین المللی قرار نگرفته اند، افزود: برنامه ی اتحادیه ی اروپا و ترکیه برای تبادل پناهندگان بسیار بحث برانگیز می باشد. براساس این طرح پناهندگان سوری در جزایر یونانی، به ترکیه بازگردانده می شوند. این در حالی است که کشورهای اروپایی باید پناهگاه کسانی باشند که در ترکیه زندگی می کنند.

وی ادامه داد: پناهجویان سوری تنها باید به کشورهایی بازگشت داده شوند که تضمین شود، پس از استقرار، از آنجا فرار نخواهند کرد. کشوری که پناهجویان سوری قرار است به آنجا بازگردانده شوند باید از نظر دسترسی به کار، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و کمک های اجتماعی برای پناهندگان مورد اطمینان باشد.

در خصوص این موضوع همچنین، مدیر بخش اروپایی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد: اینکه اتحادیه ی اروپا برای اسکان دادن به تنها 20 هزار پناهنده برای بیش از دو سال، آن هم به صورت داوطلبانه تعهد کرده، تعداد بسیار کمی است.

وینسنت کوچتل افزود: اخراج جمعی اتباع خارجی، براساس کنوانسیون حقوق بشر اروپایی ممنوع است.

گروه های حقوق بشری، هنوز از طرح بازگرداندن پناهندگان سوری به ترکیه قانع نشده اند و توصیف کشور ترکیه را به عنوان کشور سومی امن، «پوچ» خوانده اند.

سوریه، وارد ششمین سال درگیری های نظامی شده است و پناهندگان سوری به طور فزاینده یی با شرایط دشوار رو به رو هستند. همچنین، 90 درصد از پناهندگان سوری که به اردن و لبنان مهاجرت کرده اند، زیر خط فقر زندگی می کنند و قادر به کار کردن در این مناطق نمی باشند.

رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد همچنین در خصوص پناهندگان اظهار کرد: اکثر مردم دنیا نمی دانند که چگونه بسیاری از زنان و کودکان در سراسر جهان به دلیل وجود درگیری در کشورهایشان، همواره در حال فرار هستند.

وی افزود: در افکار عمومی، تصویر یک پناهنده، اغلب یک مرد جوان مجرد است که می خواهد برای کار وارد اروپا شود، اما امروزه، تقریبا دو سوم از پناهندگانی که قصد ورود به اروپا را دارند، زنان و کودکان هستند.

 

ترجمه: رها واعظی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.