رئیس اداره علوم، قرآن و حديث آستان قدس رضوی با تشریح تأثیر آیت‌الله واعظطبسی در ترویج فعالیت‌های قرآنی آستان قدس رضوی، گفت: او جزو پیشگامان نهضت بازگشت به قرآن در عرصه اجتماعی به شمار می‌رود زیرا در معیت مبارزان بنام، نهضت انقلاب اسلامی را منبعث از تفکر قرآنی و حضور آن در عرصه عملی زندگی پایه‌گذاری کرد.

آیت‌الله واعظ‌طبسی؛ از پیشگامان نهضت بازگشت به قرآن در عرصه اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی لسانی، رئیس اداره علوم، قرآن و حديث آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله عباس واعظطبسی، تولیت فقيد آستان قدس رضوی عنوان کرد: شخصیت‌های فعال در حوزه قرآن کریم را می‌توان از چند جهت، فعالان حوزه آموزشی، پژوهشی و یا تبلیغی، فعالان در زمینه مدیریت امور قرآنی و فعالان عرصه ترویج فرهنگ قرآنی و عمل به دستورات آن مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله طبسی، جزو پیشگامان نهضت بازگشت به قرآن در عرصه اجتماعی به شمار می‌رود، ابراز کرد: او در استان خراسان رضوی در معیت رهبر معظم انقلاب، شهید عبدالکریم هاشمی‌نژاد و سایر مبارزان بزرگ انقلاب اسلامی، نهضت انقلاب اسلامی را منبعث از تفکر قرآنی و حضور آن در عرصه عملی زندگی پایه‌گذاری و جامعه عمل پوشاند. 
لسانی اضافه کرد: موضوع تشکیل حکومت اسلامی، مبارزه با استکبار و استبداد و رهایی جامعه از قید بندگی حکومت پهلوی، بخش بزرگی از فعالیت‌های عملی قرآنی وی محسوب می‌شود که در این استان به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های مبارزه سیاسی در آن دوره زمانی ‌شناخته شدند.
یک فرصت بی‌بدیل قرآنی
او با تشریح جهت حرکت فعالیت‌های قرآنی وی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در نتیجه همین حرکت و تشکیل حکومت اسلامی، یک فرصت بی‌بدیل قرآنی فراهم شد و آن اینکه با حکم امام خمینی(ره) به تولیت آستان قدس رضوی و نیز نمایندگی ولایت فقیه منصوب شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های مدیریت قرآنی کشور، با تأسیس چند نهاد قرآنی به وظیفه خود در قبال آن عمل کرد.
رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در همین راستا آستان قدس رضوی در عرصه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، اقدامات قابل توجهي را در طول این سال‌ها به انجام رسانده است، ادامه داد: برای مقاطع خردسالان و پیش از دبستان، در 10 استان سالیانه به حدود 11 هزار کودک آموزش قرآن کریم می‌دهیم، دبیرستان معارف قرآن برای این مقطع آموزشی تأسیس شده، در دانشگاه نیز از مقطع لیسانس تا دکتری علوم قرآنی را در آستان قدس رضوی پیگیری می‌کنیم.
وی به سایر خدمات اریه شده ذیل توجهات قرآنی آیت‌الله واعظطبسی در مجموعه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: در این راستا مجله علمی ـ پژوهشی آموزه‌های قرآن و نیز مجله علمی ـ ترویجی مشکات را در زمینه قرآن و تاریخ اسلام منتشر می‌کنیم، گروه پژوهشی قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی پنج دوره تفسیر قرآن را به چاپ رساند‌ه‌اند، نگارش 100 عنوان کتاب در حوزه قرآن کریم، تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال 1363، راه‌اندازی موزه قرآن و نیز کتابخانه تخصصی علوم قرآنی و حدیث از جمله این‌گونه امور قرآنی به شمار می‌روند.
پیدایش نهادهای قرآنی آستان قدس
لسانی به تبیین مقدمات پیدایش برخی از نهادهای قرآنی آستان قدس رضوی تحت مدیریت و نظارت آیت‌الله واعظ‌طبسی پرداخت و افزود: در ابتدا اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در سال 1379 تأسیس شد و با توجه به استقبالی که از فعالیت‌های آن صورت گرفت، با افتتاح دارالقرآن آستان قدس رضوی در محل «مدرسه دودر»، به عنوان مدرسه قرآن با ارایه آموزش‌های قرآنی، در سال 1381 به دستور آیت‌الله واعظطبسی اين مكان در اختیار اداره علوم قرآنی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه همه اقدامات تولیت آستان قدس رضوی در این سال‌ها تنها با هدف رشد و ترویج معارف قرآن و عترت در کنار هم صورت گرفته است، تأکید کرد: در واقع مزیت قرآن و عترت را با ارایه مجموعه‌ای از این‌گونه خدمات در حرم مطهر امام رضا(ع)، به عنوان یک مرکز بزرگ تبلیغی و ترویجی در جهان اسلام می‌توان مشاهده کرد.
محمدکاظم محمدزاده، قاری بین‎المللی قرآن کریم مشهد در گفت‌وگویی آیت‌الله واعظطبسی را از جمله شخصیت‌های نادر با برخورداری از تفکر مدیریتی بین‎المللی دانست و گفت: وی شخصیتي مبرّز، با تدبیر، مهربان، سنگین و وزین داشت و نحوه برخودش با هرکس در حد خودش بود.
وی در رابطه با نحوه آشنایی‌اش با آیت‌الله طبسی تشریح کرد: سال‌ها با رهبر معظم انقلاب و جلسات قرآن مسجد کرامت آشنایی داشتم و ایشان به واسطه علاقه و اشتغالم به قرآن کریم، من را به آیت‌الله واعظ‌طبسی معرفی کردند و به واسطه توصیه ایشان، تلاوت قرآن اولین مراسم غبارروبی حرم مطهر رضوی بعد از انقلاب به من واگذار کرد.
محمدزاده با ذکر دیگر فعالیت‌های قرآنی‌اش با عنایت آیت‌الله واعظطبسی در حرم رضوی، افزود: در آن مجلس غبارروبی حدود دو ساعت قرآن قرائت کردم و همچنان آیت‌الله با علاقه و اشتیاق در برنامه حاضر و سراپا گوش بود؛ از آن پس با حکم وی، به مدت 10 سال جلسه دارالسلام حرم را اداره کردم.
وی با بیان خاطره‌ای از توجه آیت‌الله واعظطبسی به قرآن و قاریان گفت و ادامه داد: در دهه فجر چند سال پیش، گروهی میهمان ویژه حرم منور رضوی بودند، برای مراسم پذیرایی از آنان، هیچ کس یادش نبود باید قاری برای برنامه دعوت کنند، ولی آیت‌الله بلافاصله دنبال من فرستاد تا برای تلاوت بروم، من در آن زمان به سفر تهران رفته بودم، دستور داده بود تا فوراً از تهران بیایم، لذا ز فرودگاه مستقیماً وارد دارالزهد شدم و تلاوت کردم.
برای ما آبرو شدی
این قاری ممتاز پیشکسوت حرم رضوی اضافه کرد: آن تلاوت بسیار مورد توجه همه قرار گرفت، ایشان بعد از قرائت بلند شد، مرا بوسید و گفت، تو امروز برای ما آبرو شدی؛ صوت قرآن من را بسیار دوست داشت و به من می‌گفت، در آن حلاوت است، من نیز بسیار برای شخص‌ تولیت احترام قائل بودم.
او با اشاره به اینکه آیت‌الله طبسی حساب‌شده در جایی حاضر می‌شدند، ابراز کرد: اما هر وقت من وی را به جلسات قرآن دارالسلام دعوت می‌کردم، دعوتم را اجابت کرده و حدود یک‌ساعت و نیم برای شنیدن تلاوت قاریان حضور داشتند.
محمدزاده، شخصیت آیت‌الله واعظطبسی را بلندنظر و با صاحب وسعت دید عنوان کرد و گفت: در هیئت امنای آستان قدس رضوی، اصلاً نگاه نمی‌کرد، لباس فلانی چه رنگ است یا محاسنش کوتاه یا بلند است، ... همواره به هنر و شخصیت افراد و نیز بر محور اسلامی و انقلابی بودن آن‌ها توجه داشت.
با تندروی مردم را از انقلاب زده نکنید
وی با تأکید بر درک عمیق وی از مبانی اسلام و انقلاب، در قالب نمونه‌ای از برخورد آیت‌الله طبسی با تندروی‌ها نقل کرد: در ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان سال 1359 که برای قاریان در دارالسلام حرم مطهر ترتیب داده شده بود، چند نفر از قاریان مدعو که به زعم خودشان متعرض کاسب‌های بی‌غیرت و بدحجاب شده‌ بودند، به بیان این مطلب جلوی آیت‌الله پرداختند، به این امید که از ایشان تقدیر کنند.
این استاد قرائت قرآن کریم ادامه داد: اما آیت‌الله واعظطبسی بسیار ناراحت شده، برآشفت و گفت، تا دو سال پیش در شهر نمی‌توانستیم به خاطر پوشش نامناسب برخی از خانم‌ها سرهایمان را بلند کنیم و راه برویم، تنها دو، سه سالی از تغییر شرایط می‌گذرد، چرا با تندروی مردم را از انقلاب زده می‌کنید؛ کار بسیار ناشایستی انجام دادید.
احمد مهرمشهدی(افخمی)، استاد پیشکسوت قرائت قرآن مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این مطلب که چند سال طلبه حوزه علیمه بوده و به این واسطه از 30 سال پیش با آیت‌الله واعظطبسی رابطه داشته است، ادامه داد: بر این اعتقادم از روزی که بنای بقعه مبارکه حرم حضرت رضا(ع) در مشهد گذاشته شد، هیچ زمان به اندازه دوران تولیت وی اقدامات و توسعه‌ در این ابعاد صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه سال‌ها اداره جلسات قرآن مسجد گوهرشاد را پس از استاد سیدحسین حافظیان برعهده داشتم، اضافه کرد: با وجود اینکه آیت‌الله واعظطبسی در جلسات قرآن کریم حضور نداشت اما همواره در امور قرآنی حامی و پشتیبان ما بود.
مؤذن پیشکسوت حرم رضوی با تأکید بر تذکرات مداوم وی درخصوص حمایت از انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: او را باید از جمله روحانیون مبارز و خوش‌فکر در خدمت به دین مبین اسلام و مکتب امام رضا(ع) دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.