اردوهای راهیان نور، مظهر آموزش ارزش‌های نظام

مقوله فرهنگ، موضوعی است که با آداب، سنن و عقاید یک ملت در هم تنیده است و رویکردی محتوایی و رفتاری دارد، همواره رویدادهای برجسته تأثیر متمایزی در تحول و دانش‌افزایی در فرهنگ یک کشور ایفا می‌کنند.
این مقوله در بطن و ماهیت هشت سال دفاع مقدس که یکی از نقاط عطف کشور محسوب می‌شود که به تکامل رسیده است و از یک سو مایه فخر و سربلندی ایرانیان و جهان اسلام و از طرفی الگوی ماندگار برای آیندگان خواهد بود. آنچه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل امروزی نقش حایز اهمیتی ایفا می‌کند، برنامه فرهنگی، ارزشی اردوهای راهیان نور که با تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۷ شکل گرفت و با اینکه پیشینه کوتاهی دارد، به یکی از منابع عظیم تولید معنویت، بازشناسی هویت اسلامی-انقلابی و فرصتی برای خودسازی نسل سوم انقلاب تبدیل شده است که تبیین، حفظ و توسعه آن به عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت نرم کشور برای بهره‌برداری از آن در آینده امری ضروری است. از سوی دیگر «راهیان نور» انعکاس عینی و معنوی پیشینه دیروز در آیینه امروز و تولد بهینه فردایی پیروز در پیشانی آینده نسلی است که با حضور در چنین اردوهایی به هویت انقلابی و اجتماعی‌اش دست پیدا می‌کند و در حقیقت بذر اعتقاد به مفاهیم ارزشی در فطرت هر انسانی به طور بالقوه وجود دارد و با برنامه‌هایی مانند اردوهای راهیان نور این بذر به فعلیت رسیده و شکوفا می‌گردد.
مردم خراسان رضوی نیز هر ساله برای تجدید بیعت با شهیدان هشت سال دفاع مقدس و بویژه سرداران خراسانی همچون علیمردانی، کاوه، خادم الشریعه و... و زیارت یادمان‌های جنوب و غرب مانند تنگه چزابه، نهر خین و... در ایام پایانی سال در قالب اردوهای راهیان نور به این مناطق سفر می‌کنند تا فرهنگ ایثار و شهادت را با فرهنگ رضوی عجین کرده و توشه سال جدید و مسیر آینده‌شان  نمایند.
به سبب این استقبال پرشور و فزاینده مردم، مسؤولان استان باید به این رسانه فرهنگی توجه بیشتری نموده و ضمن فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم، به مواردی مانند کیفیت، کمیت، اثربخشی و ماندگاری این اردوها توجه بیشتری نمایند و کیفیت را فدای سرعت و شتابزدگی در این اردوها نکنند. همچنین ملاک و هدف این اردوها نباید تأثیرپذیری احساسی باشد، زیرا تأثیر احساسی به سرعتی که می‌آید به همان سرعت نیز از بین می‌رود، در واقع باید فضای معرفتی جایگزین فضای احساسی در این اردوها شود.
«راهیان نور» به عنوان یک رسانه فرهنگی، نقش بی بدیلی در شکل گیری ساختار ذهنی مردم ایفا می‌کند، زیرا در راستای تقویت روحیه همکاری، تربیت اجتماعی-سیاسی، مسؤولیت پذیری، تقویت مدیریت جهادی، مسأله یابی و حل مسأله، تعامل در مسایل محیطی، تقویت روحیه دفاع از میهن با روش اسلامی و تطبیق عینی تعالیم دینی با آموزه‌های عملی در صحنه‌های عملیاتی مانند رویکرد اقتصاد مقاومتی گام بر می‌دارد، بنابراین باید ضمن توجه به هدفمند بودن این اردوها، از توسعه بیش از حد یادمان‌ها و جذابیت مادی گرایانه آن‌ها پرهیز کرد و فرآیندی را تبیین و سیاستگذاری کرد که تأثیر روانی و معنویت حاصل از این اردوها را در رفتار و ذهن زائران پایدار و مستدام نماید تا از هدف اصلی این اردوها که حفظ سرمایه معنوی و انتقال به نسل آینده کشور است پاسداری شود. تمام مسؤولان استان باید به این جهاد فرهنگی در مقایسه با دیگر عرصه‌های فرهنگی همچون ورزش، سینما، تئاتر و... توجه بیشتری داشته باشند، زیرا اردوهای راهیان نور یک نقش درونی و نهادینه شده در تربیت نسل جدید از طریق نگرش آموزشی به ارزش‌های نظام دارد که به تغییر و تعمیق در نگرش و رفتار افراد منجر می‌گردد، اگرچه این اردوها دارای آثار تربیتی فراوان است، ولی درصورتی که درست برنامه ریزی نشوند یا به طور کامل هدایت و کنترل نگردند، بستر مناسبی برای آسیب‌های جبران ناپذیر بر پیکره جامعه خواهند بود. بنابراین حرکت به سمت آینده مطلوب و دستیابی به نتایج و دستاوردهای مورد انتظار در زمینه راهیان نور، نیازمند برداشتن گام‌های اساسی، سنجیده و متوالی، مبتنی بر علم و آگاهی درباره نیاز‌های فرهنگی جامعه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.