قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از برخورد جدی با تصرف اراضی زراعی و ملی و تغییر کاربری آن‌ها خبر داد.

کوه خواران ۴۴۰۰ میلیاردی به دادگاه معرفی شدند

به گزارش خبرنگار ما، عباسپور با اعلام اینکه در این خصوص تدابیری برای ایام عید اندیشیده شده تا از تخلفات احتمالی درخصوص تصرف اراضی جلوگیری شود، اظهار داشت: این مسأله اکنون به یکی از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی و همچنین منابع طبیعی تبدیل شده که تغییر کاربری‌ها نیز باید براساس قوانین و ضوابط خاص خود انجام شود.
وی تغییر کاربری‌ها برای ایجاد یک واحد تولیدی و یا خدماتی و برخی موارد دیگر را با استناد به مدارکی از جمله ارایه سند مالکیت ششدانگ، موافقتنامه‌های اصولی، تأیید مراجع و دستگاه‌های مرتبط و ذی‌صلاح و تعیین دقت اراضی و جانمایی آن در نقشه‌های مصوب شده قابل اجرا دانست و تصریح کرد: در برخی موارد تخلفاتی از جمله دیوارکشی اراضی یا ساخت‌وساز ویلاها در اراضی کشاورزی دیده می‌شود که در این ارتباط اعلام می‌کنیم که هر گونه دیوارکشی این اراضی ممنوع بوده و متخلفان در هر ارتفاعی اقدام به ساخت‌وساز کنند، بنای آن‌ها قلع و قمع می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: البته در این خصوص و در مورد برخی اراضی باغی استثنائاتی وجود دارد که  نیم.
عباسپور با اشاره به اینکه در مورد اراضی دارای مجوز دیوارکشی، این مسأله باید در ارتفاعی حدود 80 سانت صورت بگیرد، نه بیشتر عنوان کرد: براساس ماده 8 قانون حفظ اراضی و باغات کشاورزی، صدور هر گونه مجوز یا پروانه ساخت و ارایه خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن ممنوع است، مگر اینکه تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی به تصویب کمیسیون ماده یک رسیده باشد.
وی با اشاره به مواد 3 و 10 قانون حفظ اراضی کشاورزی تصریح کرد: به عنوان مثال در راستای اجرای ماده 10 این قانون هر گونه ساخت‌وساز غیرمجازی که در حیطه اراضی کشاورزی صورت بگیرد، بدون نیاز به حکم دادگاه توسط عوامل سازمان قلع می‌شود، اما در مورد ماده 3 چنانچه دیوارکشی و ساخت‌وسازی صورت گرفته باشد، قلع بنا پس از ارجاع پرونده به دادگاه و صدور حکم تخریب انجام می‌شود.
وی افزود: در این زمینه نیز با راه‌اندازی گشت‌های گوناگون در ایام عید هر گونه ساخت‌وساز در حریم اراضی زراعی را رصد می‌کنیم و سامانه 131 سازمان جهاد کشاورزی نیز آماده و منتظر دریافت گزارش‌های مردمی خواهد بود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی مشهد در ادامه از اجرای طرح تنظیم بازار ایام عید خبر داد و گفت: هم اکنون برای تنظیم بازار میوه ایام عید سه هزار تن پرتقال و 1500 تن سیب ذخیره شده که 70 درصد این ذخایر در شهرستان مشهد توزیع می‌شود.
وی افزود: در این خصوص 60 مرکز ثابت و 20 مرکز سیار توزیع میوه شب عید در مشهد راه‌اندازی خواهد شد و قیمت مصوب میوه‌های تنظیم بازار نیز امروز اعلام خواهد شد.
عباسپور در ادامه از آمادگی تمام کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها برای تأمین گوشت مرغ و قرمز ایام عید خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه دو هزار تن مرغ برای ایام عید ذخیره شده که کار توزیع مرغ منجمد در مشهد نیز با قیمت 5100 تومان آغاز شده است.
وی همچنین از رصد قیمت مرغ در ایام عید خبر داد و گفت: در بحث توزیع ماهی نیز تمام محصولاتی که عرضه می‌شود باید با بسته‌بندی و برچسب تاریخ تولید و توزیع باشد که این در راستای امنیت سلامت غذایی جامعه مصرف است.
در این جلسه محمدحسین خرقانی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مشهد نیز با اشاره به تدابیر جدی به منظور حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در طول سال و ایام نوروز 95 از سوی این اداره اظهار داشت: حفاظت از انتقال و اراضی ملی یکی از وظایف اصلی ماست که در این راستا ما طرح حفاظت از اراضی کمربند سبز حاشیه شهر مشهد را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح جلوی زمین‌خواری و کوه‌خواری را گرفته است، تصریح کرد: با اجرای این طرح هم اکنون هزار و 700 هکتار از اراضی طرح اجرایی و عملیاتی شده که جمع کل زمین‌های محدوده طرح 9 هزار هکتار می‌باشد و در مدت اجرا نیز 430 هزار اصله نهال در منطقه طرح مورد نظر کار شده است.
وی درخصوص تشکیل پرونده‌های زمین خواری در سال 93 و 94 نیز گفت: در این خصوص حدود 45 پرونده در سال 93 و 94 به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی افزود: درخصوص اعتراض به ملی شدن اراضی نیز در همین مدت دو سال 870 پرونده اعتراض در دستگاه قضایی داشته‌ایم که در این راستا نیز کمیسیون‌های مربوطه تشکیل شده و مشغول بررسی‌های مورد نظر هستند.
وی از برخورد با بحث زمین‌خواری و کوه‌خواری و ارتفاعات جنوبی مشهد خبر داد و به خبرنگار ما گفت: در این زمینه بزرگ‌ترین پرونده «پلاک معجونی» بوده است که با هماهنگی و همکاری قوه قضاییه متخلفان شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.
وی افزود: اراضی مورد شکایت ما از انتهای بولوار کوشش تا منطقه خلج بود که شامل 44 هکتار می‌شد و ارزش ریالی این زمین‌ها نیز 440 میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه افراد متخلف در این پرونده خلع ید شده‌اند و اکنون به دنبال بحث پرداخت خسارت از سوی متخلفان به منابع طبیعی هستیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه بخشی از کمربند سبز مشهد از جنوب شهر مشهد می‌گذرد، بنابراین با کوه‌خواران و متصرفان به اراضی ملی در ارتفاعات جنوب شهر مشهد با جدیت برخورد می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.