قدس آنلاین- تبریز: طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار و ریزگردها در قالب ۹۸۰ هکتار بوته‌کاری، ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری یک هزار و ۳۰۰ هکتار قرق و ۳۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده حاشیه دریاچه ارومیه در سطح ۴ هزار هکتار آغاز شد.

اجرای طرح بادشکن غیرزنده در ۳۰ کیلومتر حاشیه دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، طی آیینی همزمان با هفته منابع طبیعی و با حضور طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار و ریزگردها در قالب 980 هکتار بوته‌کاری، 500 هکتار نهال‌کاری یک هزار و 300  هکتار قرق و 30 کیلومتر بادشکن غیرزنده حاشیه دریاچه ارومیه در سطح 4 هزار هکتار از اراضی شندآباد شهرستان شبستر برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با کاشت یک بوته در این منطقه گفت: برای اجرای این طرح 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.

عباس کارگر اظهار داشت: در مجموع 20 هزار هکتار برای ایجاد پوشش گیاهی و تثبیت خاک در این منطقه پیش‌بینی شده است که امروز عملیات اجرایی 4 هزار هکتار آن آغاز می‌شود.

وی افزود: ایجاد 980 هکتار بوته‌کاری، 500 هکتار نهال‌کاری،یک هزار و 300 هکتار قرق و 30 کیلومتر بادشکن جزو این طرح است.

کارگر با بیان این که سه چالش بیابان‌زایی، کمبود آب و تغییر اقلیم دنیا را تهدید می‌کند، گفت: خشکی دریاچه ارومیه هم جزو این سه چالش جهانی است.

وی گرد و غبار نمکی را از عمده‌ترین مشکلات ساکنان حوضه دریاچه ارومیه از جمله شبستر، شندآباد و دیگر مناطق درگیر عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در نظر دارد تا برای کاهش گرد و غبارهای نمکی، پوشش گیاهی منطقه را احیا کند و طرح بوته‌کاری و آبخیزداری با این رویکرد انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: طرح بوته‌کاری که امروز در شندآباد آغاز شد اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رسد.

شندآباد یکی از شهرهای استان آذربایجان‌شرقی که در ساحل شمالی دریاچه ارومیه در بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.