قدس آنلاین/ حجت الاسلام هاشم فروزش : به این پرسش دقت کنید: «درسته اگر مسلمان به دین دیگری برگردد، حکمش اعدام است؟»

حکمت حکم ارتداد در اسلام چیست؟

نخست باید از دوستانی که پرسش‌هایشان را برای ما ارسال می‌کنند، تشکر کنیم.
مسأله ارتداد، یکی از مباحث مهم اعتقادی ـ فقهی دین ماست. در کتاب فرهنگ قرآنی جلد دوم صفحه‎ 552 به نقل از کتاب‌های «مفردات راغب؛ لسان العرب» این‌گونه آمده است:
ارتداد از «ردد» در لغت به معنای بازگشت و در اصطلاح، بازگشت از دین حق و اسلام، به سوی کفر و شرک است.
مرتد، مسلمانی است که خدا یا رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) را انکار کند، یا به طوری منکر یکی از ضروریات دین شود که انکار او به انکار رسالت برگردد. مرتد دو گونه است: مرتد فطری و مرتد ملی.
ارتداد آثاری مانند حبط عمل، مُهر خوردن قلب، خسارت دنیایی و آخرتی، ذلت، کفران نعمت، محرومیت از آمرزش الهی، محرومیت از هدایت الهی، شقاوت، فسق، ضررها و خسارت‌های دیگری را به همراه دارد.
در قرآن به ارتداد بلعم باعورا، ارتداد بخشی از بنی اسرائیل در زمانی که رهبر آن‌ها (موسی علی نبینا و آله و علیه السلام) به کوه طور رفته بود، ارتداد سامری، ارتداد منافقین و همچنین ارتداد عده‌ای در صدر اسلام که یهود و نصارا به دوستی و ولایت برگزیدند، اشاره شده است.
اما حکمت حکم ارتداد در اسلام چیست؟ در هر مجموعه‎ زنده‎ای «سیستم دفاعی» وجود دارد تا از هر گونه هجمه بیرونی و درونی، به سلامت آن مجموعه دفاع کند. سیستم دفاعی بدن انسان را تصور کنید. در بدن انسان اگر سیستم دفاعی تعبیه نمی شد، کوچک‌ترین باکتری و ویروسی می توانست در بدن خود را تکثیر کند و در کوتاه مدت، تمام بدن انسان را از آن خود کند و فساد را به بالاترین شکل ممکن آن به وجود بیاورد. انسان زنده و مرده را مقایسه کنید. بدنی که حیات ندارد در مدت کوتاهی فاسد می‌شود، به نحوی که تحمل چند ساعته آن غیر ممکن می شود و سریع باید به خاک سپرده شود. دین هم اگر بخواهد زنده باشد و یک نظام تشریفاتی نباشد، به حکم عقل باید حریم امن دینداری حفظ شود و هر چیزی که بخواهد دین مردم را مورد استهزا قرار دهد، باید محدود شود. سختگیری به کسی که بخواهد دین و دینداری را مورد استهزا قرار دهد، ضمانت اجرایی نظام دینی محسوب می شود برای حفظ شاکله‎ دینی جامعه.
در صدر اسلام اتفاقی افتاد که نقل آن خالی از فایده نیست. عده‌ای از مشرکین به خاطر سست کردن فکر و اندیشه مسلمانان، نقشه‎ای کشیدند که از صبح تا عصر به صورت تک تک به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رجوع کنند و اظهار بدارند که مایلند به دین اسلام بگروند و همه در ظاهر به دست رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مسلمان شوند و در آخر روز همگی با هم اعلام عمومی کنند که این دین به درد نمی‎خورد و همان بت‎پرستی بهتر است و همگی با هم موجی ایجاد کنند و اعلام برگشت از دین را در  میان تازه مسلمانان هم به وجود بیاورند. اینجا بود که آیات 64 تا 74 سوره‎ توبه نازل شد و حکم ارتداد از سوی خدا بیان شد. (علاقه‌مندان به مطالبی که در ذیل آیات در تفسیر المیزان آمده است مراجعه کنند.) پس حکمت نزول این حکم، حفظ اسلام و فضای امن جامعه اسلامی از توطئه‎هایی از این دست و تشکیک در مبانی اعتقادی جامعه اسلامی است. والا اگر کسی به دنبال اعلام عمومی برگشتش از اسلام نباشد و نخواهد در اعتقاد مسلمانان تردید وارد کند، احکام متفاوت و آسان‌تری خواهد داشت.
خوانندگان ارجمند می توانند پرسش های دینی خود را به شماره 903270003 پیامک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    بنظر اين جواب جواب قانع كننده نيست چون اين خصوصيات دروني من است و بخاطر خصوصيات دروني ام كه نبايد مرتد شوم بنظر بنده حقير اين حكم ان زمان است بهترين احكام اين بود كه با غرتگران به أموال برخورد أشد شود كه نمي شود چرا دست و پاي أمثال اين و ان بريده نمي شود در حاليكه بخاطر تفكران طرف مرتد مي شود