در حالی که استاندار خوزستان بارها بر ضرورت اطلاع‌رسانی و پوشش خبری تأکید کرده است اما به نظر می‌رسد که برخی فرمانداری‌ها هنوز چندان به جامعه خبرنگاران و جریان اطلاع‌رسانی اعتقادی ندارند.

وقتی برخی فرمانداران برای افکار عمومی تره هم خرد نمی‌کنند!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، شاید اغلب مسئولان تمایل داشته باشند که خبرهای مربوط به حوزه فعالیت آنها، تنها با برجسته‌سازی «عملکرد مثبت» در اذهان عمومی همراه باشد.

به‌نظر این گروه از مسئولان، جریان دادن به افکار عمومی می‌تواند معیاری برای موفقیت در مدیریت باشد، چیزی که شبیه به سرپوش گذاشتن بر کاستی‌هاست؛ پروژه‌ای که ساختاری متزلزل و عمری کوتاه دارد.

به نظر می‌رسد که آنها از خبرنگاران مردمی و با دغدغه هراس داشته باشند و بدین ترتیب تنها به خبرنگارانی روی می‌آورند که رفتارهای دوستانه داشته باشند تا شاید به کمک آنها «ملکه ایده‌آل ذهن» مردم را نسبت به خود به‌وجود آورند.

شاید به همین دلیل باشد که اغلب این مسئولان برای انعکاس خبرهای درون سازمانی خود، فیلترهایی را پیش بینی می‌کنند؛ فیلترهایی که آسیب‌های احتمالی در عملکرد آنها را پنهان نگه دارد و در مقابل نگاه نافذ مردم، گنبدی آهنین و غیر نفوذ به وجود آورد.

اما آیا این روش می‌تواند معیاری برای توانایی مدیریتی این مسئولان و سازمان یا اداره مربوطه باشد؟

استاندار خوزستان همواره چه به‌صورت تلفنی، حضوری و یا از طریق دعوت‌نامه از طرف روابط عمومی در مهم‌ترین جلسات خبرنگاران را امین خود دانسته و از آنها در جریان مسائل استان قرار داده است.

حضور مقتدایی در دفاتر خبرگزاری‌ها و همچنین عیادت از خبرنگاران فارس و مهر و ده‌ها حرکت ارزشمند دیگر نشان از نگاه ویژه و منحصر به فرد وی به جامعه اطلاع‌رسانی به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی است.

*فرهنگ نقدکردن و نقد پذیرفتن

یکی از کارشناسان حوزه رسانه در ارتباط به گسترش سانسور و کم شدن آستانه تحمل نقد در بین برخی مسئولان، معتقد است که اگر فرهنگ نقدکردن و نقد پذیرفتن، به‌درستی بیان شود و آداب نقد و ویژگی‌های ناقدان و مرزهای روا و ناروای انتقاد به روشنی ترسیم شود، بسیاری از تنش‌ها و تشنج‌ها و کشمکش‌ها فروکش کرده و بسیاری از سستی‌ها و کاستی‌ها، زمینه ظهور پیدا نمی‌کند.

بر اساس نظر این کارشناسان، این رفتار مسئولان، ارتباط مستقیمی با فرهنگ انتقاد‌پذیری دارد؛ فرهنگی که خلأ آن را می‌توان در نارضایتی خبرنگاران نسبت به برخی مسئولان به‌خوبی احساس کرد.

مطالعات برخی کارشناسان ثابت کرده است، دست‌اندرکارانی که به پیشواز نقد می‌روند و از آن بیم و ترسی ندارند، از مدیریتی بهتر و کمال یافته‌تر برخوردارند و کم‌تر دچار چالش، دوباره‌کاری و نابه‌سامانی می‌شوند.

در این مطالعات روانکاوی مشخص شده است که نقدپذیری به‌عنوان خوی و خصلتی انسانی و اسلامی است؛ ویژگی‌ای که نقش مهمی در فرونشاندن آسیب‌ها و آفت‌های فردی و اجتماعی دارد.

کارشناسان می‌گویند: «رواج فرهنگ نقدپذیری در اجتماع، کمک فراوانی به پایان دادن کشمکش‌ها و درگیری‌ها می‌کند.»

آنها ادامه می‌دهند: «به‌همان اندازه که نقد و نقادی مایه کمال و رشد رفتارها و عملکردهاست، نقدپذیری نیز زمینه‌ساز بسیاری از خوشبینی‌ها و امیدواری‌ها نسبت به اصلاح امور است.»

*سناریویی که مد شده است

در این میان به‌نظر می‌رسد که برخی فرمانداری‌ها در سطح استان خوزستان در حوزه کاری خود تمایلی به حضور خبرنگاران نداشته باشند.

رفتاری شبیه به یک سناریو که در آن تنها چند نفر، در قالب چند نقش، به خروجی جلسه‌های فرمانداری تبدیل شده و به ذهن مخاطبان جریان می‌دهند.

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران شوش از این رفتار فرمانداری و برخی مسئولان شهرستان شوش به نظر کلافه می‌رسد.

عباس کرم‌اللهی در این ارتباط دعوت نکردن از خبرنگاران برای پوشش خبری را شبیه به یک مد در شهرستان شوش توصیف می‌کند.

وی یادآور شد: روز چهارشنبه 19 اسفند ماه، در سالن اجتماعات فرمانداری شوش ترافیک برگزاری جلسه بود؛ جلساتی نظیر « شورای سلامت و امنیت غذایی، جلسه شورای ترافیک، جلسه شورای مواد مخدر؛ اما دریغ از حضور خبرنگاران تلاشگری که بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت اقدام به پوشش خبری اخبار و رویدادهای این دیار می‌کنند.

این پیشکسوت عرصه خبری ادامه می‌دهد: حتی مراسم کلنگ‌زنی دو خانه عالم در روستاهای «احمد مولا» و «بیت فارس» از توابع بخش‌های مرکزی و شاوور به زمین زده شد که در این مراسم  نیز خبرنگاران حضور نداشتند.

کرم‌اللهی خطاب به خبرنگاران این شهرستان و در مقابله با این رفتار فرمانداری گفت: نقد من این است که چرا اصحاب رسانه و مطبوعات با هم متحد نیستیم؟ چرا نباید ید واحد باشیم و وقتی با دعوت نکردن ما  جلسات و یا افتتاح پروژه‌ها و کلنگ‌زنی‌ها رسالت خبری ما را زیر سئوال می‌برند، اقدام به انتشار اخبار و رویدادهایی می‌کنیم که خود از ماهیت آن بی اطلاع هستیم!

وی تصریح کرد: من در هفته آینده با هماهنگی شریف احمدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌ای را برگزار می‌کنم و از تمام خبرنگاران فعال دعوت کرده تا اتحاد را بین اصحاب رسانه و مطبوعات شوش برقرار کنیم و اگر قرار شد خبری رسانه‌ای شود همه برای شهرمان بسیج شده و آن را منتشر کنیم و اگر انتشار آن به صلاح نباشد در هیچ نشریه‌ای منتشر نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس ماده چهارم فصل «حقوق مطبوعات» که در مرکز پژوهش های مجلس شور ای اسلامی منتشر شده است، هیچ‌ مقام‌ دولتی‌ و غیردولتی‌ حق‌ ندارد برای‌ چاپ‌ مطلب‌ یا مقاله‌ای‌ درصدد اعمال‌ فشار بر مطبوعات‌ برآید و یا به‌ سانسور و کنترل‌ نشریات‌ مبادرت‌ کند.

در ماده پنجم نیز آمده است که کسب‌ و انتشار اخبار داخلی‌ و خارجی‌ که‌ به‌منظور افزایش‌ آگاهی‌ عمومی‌ و حفظ‌ مصالح‌ جامعه‌ باشد با رعایت‌ این‌ قانون‌ حق‌ قانونی‌ مطبوعات‌ است‌.

متخلف‌ از این مواد به‌ شرط‌ داشتن‌ شاکی‌ به‌ حکم‌ دادگاه‌ به‌ انفصال‌ خدمت‌ از شش‌ماه‌ تا دوسال‌ و در صورت‌ تکرار به‌انفصال‌ دائم‌ از خدمات‌ دولتی‌ محکوم‌ خواهد شد.

این مشکلات در حالی است که عدم همکاری با خبرنگاران در برخی دیگر از شهرستان‌های استان از جمله ایذه و خرمشهر نیز مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.