۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 359101

قدس آنلاین/ ترجمه: بهترین روش برای دوری از استرس، محبت و صمیمیت است، زیرا موجب ترشح اکسی توسین؛ هورمون نشاط و شادی می‌شود.

دوستی و محبت؛ مؤثر‌ترین روش مقابله با استرس

محققان آمریکایی بتازگی دریافتند، برقراری روابط صمیمانه بین انسان‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش استرس‌های روزمره داشته باشد. آن‌ها برای کسب این نتیجه وضعیت روانی موش‌ها را بررسی کردند و آن‌ها را به تنهایی در محیطی حبس کردند که تنهایی باعث ایجاد استرس می‌شد.
طی این بررسی مقدار اکسی توسین؛ هورمون لذت و شادی ارزیابی شد. این هورمون به طور طبیعی در مغز سنتز شده و در هیپوتالاموس (غده کوچکی در مغز) ذخیره می‌شود. یکی از تأثیرات این هورمون تسهیل انقباضات عضلانی در زمان زایمان است، اما تحقیقات جدید ثابت کرد، اکسی توسین می‌تواند عوارض استرس را کاهش دهد.
محققان دریافتند، زمانی که موش‌ها با همنوعان خود ارتباط برقرار می‌کنند، توانایی اجتماعی بالایی در آن‌ها شکل می‌گیرد و حالات عاطفی و احساسات را بروز می‌دهند. در واقع زمانی که از تنهایی بیرون می‌آیند، سطح اکسی توسین نیز افزایش می‌یابد. همین مسأله سبب ایجاد صمیمیت و کاهش استرس می‌شود. به عقیده محققان، پس از اتفاقات استرس زا، اکسی توسین در بدن ترشح می‌شود و به فرد اجازه می‌دهد تا با شرایط دشوار کنار بیاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.