۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 360074

قدس آنلاین- خرو : شهر خرو در شرقی ترین نقطه خراسان رضوی در شیار کوه‌های مرتفع بینالود در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نیشابور با چهار محله خروعلیا، سفلی، شهرک امام رضا(ع) و ساحل برج با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهر پس از نیشابور است .

«خــرو» نگین ییلاقات شرق کشور‎

در ادبیات کهن فارسی معنی کلمه خرو چنین آمده است: «شرقی‌ترین و مرتفع ترین نقطه نیشابور که خورشید از این محل طلوع می‌کند و این شهر قدمتی چند صد ساله دارد و نام خرو بارها در کتاب‌های تاریخی همچون تاریخ بیهقی، تاریخ نیشابور، معجم البلدان، منتخب السیاق و اسرار التوحید ذکر شده است».


معماری چند صد ساله
در زمان ورود به این شهر و گشت و گذاری از دو محله علیا و سفلی که بافت قدیم و سنتی دارد خانه‌ها به صورت پلکانی است، به طوری که پشت بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود و مصالح به کار رفته در ساخت آن‌ها گِل و چوب است و این نوع معماری منحصر به فرد است که به این خاطر خرو را «ماسوله خراسان» نیز می‌گویند.
اما مردم شهر خرو به دو زبان ترکی و فارسی صحبت می‌کنند و عمده ساکنان محله سفلی سادات هستند. خرو دارای 86 شهید و زادگاه سردار شهید قدمیاری است و دو شهید گمنام در این شهر دفن شده‌اند.


جاذبه های گردشگری خرو
وجود سه رودخانه پر آب و 17 رشته قنات از جمله قنات‌های: رویتخت، بالاده و بازه چغندر سبب شده که باغ‌های میوه همچون حریری سبز اطراف این شهر را احاطه کنند و درختان آلو، سیب، آلبالو، گیلاس، انگور، گردو و گلابی محصولات این باغ‌ها هستند و شهرت باغداری این شهر به دلیل وجود بیش از 600 هکتار باغ آلوی آن است که این شهر را به پایتخت آلوی کشور معروف کرده است.


 نقاط تاریخی خرو
وجود برج ها و غارهای قدیمی در اطراف شهر، رباط شاه عباسی، آتشگاه، تیغ سفید و تیغ سیاه (از قلعه های قدیمی خرو) بقعه چشمه علی، پارک کوهستانی حاج قره، کلاته عزیز، آبشار های رودمیان و شش آب و کوچه باغ‌های افسانه ای از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این شهر است.
در این شهر هنوز صنایع دستی همچون قالیبافی، گلیم و سله بافی، آهنگری و چاقوسازی رونق دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.