قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد از سه برنامه و هدف مهم شرکت در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: شروع عملیات حفاری خط سه قطار شهری به طول ۵/۲۸ کیلومتر با دو دستگاه حفار، راه‌اندازی فاز اول خط ۲ قطار شهری به لحاظ ساختمانی و اتمام عملیات باقی مانده توسعه خط یک قطار شهری از اهم برنامه‌های شرکت در سال ۹۵ است.

 تنها نیمی از بودجه دولت برای قطار شهری مشهد محقق شد

کیامرز در نشست خبری روز گذشته در تشریح این اهداف افزود: آغاز عملیات حفاری خط سه قطار شهری با دو دستگاه حفار شروع می‌شود، ضمن اینکه 12 ایستگاه به عنوان هسته حفاری در نظر گرفته شده است.

 در صورت تأمین اعتبار
وی با اشاره به اینکه می‌توان قول داد که  دستگاه شماره یک حفار خط 3 قطار شهری 20 فروردین تا 20 اردیبهشت سال آینده به سمت حرم مطهر حرکت کند، اضافه کرد: دستگاه دوم نیز تا خرداد ماه به میدان فردوسی منتقل و برآورد می‌شود در شهریورماه نیز به سمت قاسم‌آباد انتقال داده شود  که البته تحقق این مسأله منوط به اختصاص منابع مالی مورد نیاز است.
وی با اشاره به راه‌اندازی فاز اول خط 2 قطار شهری مشهد به عنوان یکی  از برنامه‌های سال آینده تصریح کرد: کار از نظر ساختمانی و معماری ایستگاه‌ها انجام می‌شود، اما بحث تجهیزات که از کشورهایی مانند سوئیس، ایتالیا و چین باید تأمین شود که برآورد ریالی آن 43 میلیون یورو است باید تا اردیبهشت ماه وارد شود تا بتوان کار را دنبال کرد.

 اتمام تا خرداد
کیامرز با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده 5 کیلومتر از فاز اول خط 2 قطار شهری راه اندازی می‌شود. خاطر نشان کرد: تمام عملیات باقی مانده توسعه خط یک قطار شهری مانند نصب پله برقی،سیستم مخابرات و بیسیم با اعتبار 60 میلیارد تومان تا پایان خرداد ماه سال 95 به پایان می‌رسد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تأکید بر اینکه این بودجه باید از سوی دولت تأمین شود، گفت: شهرداری پیگیر تخصیص این میزان اعتبار است که هنوز دولت این کمک نقدی تعهد شده را نپرداخته است. البته از 120 میلیارد تومان تعهد دولت 60 میلیارد تومان دریافت شده است.
کیامرز با بیان اینکه ورود ناوگان و راه‌اندازی ناوگان خط 2 قطار شهری از دیگر برنامه‌های شرکت در سال آینده است، گفت: اعتبار مورد نیاز برای این برنامه 900 میلیارد تومان برآورد شده است که تاکنون 500 میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت محقق شده و بقیه نیز نیازمند همت شهرداری است.
 تفاوت 100 درصدی در اجرا
وی در خصوص تفاوت اجرای خط 2 با خط یک قطار شهری اظهار داشت: اجرای خط 2 قطار شهری با خط یک 100 درصد تفاوت دارد و شاید از یک نگاه هم یکی از خطوط منحصر به فرد مشهد است، زیرا خط سه و چهار نیز به صورت قطار سبک شهری و مترویی خواهد بود.
کیامرز خاطر نشان کرد:هزینه خرید 100 واگن برای خط 2 قطار شهری از کشورچین معادل 98 میلیون دلار پرداخت شده است که تاکنون در کمتر از 6 ماه 15 واگن آماده و قطعات زیاد دیگری نیز آماده شده است، بنایراین تا پایان سال آینده تمام قطارهای سفارش داده شده دریافت می‌شود.

 20 قطار برای تحقق زمان انتظار 5 دقیقه ای
وی در باره دلیل اینکه قطار شهری هر نیم ساعت به فرودگاه می‌رسد، تصریح کرد: اگر قرار است زمان رسیدن قطار به ایستگاه هر 5 دقیقه باشد، خرید  60 ناوگان شامل 20 رام قطار دارای سه واگن در خط یک مورد نیاز است، بنابراین باید مجوز لازم از دولت اخذ شود.
وی با تأکید بر اینکه باید حداقل 15 ناوگان تأمین شود، گفت: با این حال برای رسیدن به زمان انتظار 5 دقیقه 20 قطار لازم است.
وی درباره آخرین خبرها از خط 4 قطار شهری با اشاره به اینکه مطالعات فاز اول این خط انجام شده است، گفت: این احتمال وجود دارد اواخر سال آینده یکی از دستگاه‌های حفاری برای آغاز حفاری خط 4 به کار گرفته شود.
وی افزود: خط 4 از انتهای خواجه‌ربیع به طول 5/17 کیلومتر تا شهرک باهنر و رجایی با 15 ایستگاه اجرا می‌شود.
وی درباره وضعیت اجرای قطار گلبهار – مشهد گفت: این خط دارای بودجه دولتی مستقل است و عملیات اجرایی آن آغاز شده و به نظر می‌رسد 6 کیلومتر آن نیز انجام شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.