قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور: بیشتر ما علاقه‌مندیم بدانیم مقصد سفرهای آدم‌های مشهور جامعه کجاست و چرا؟ همچنین جدی‌ترین چالش‌های گردشگری داخلی چیست؟ در این گزارش ما این پرسش‌ها را از تنی چند از همین افراد صاحب نام جویا شده‌ایم، آن هم در روزهایی که بسیاری از مردم برای سفرهای نوروزی آماده می‌شوند.

 تعطیلات کجا می‌روید؟

 سفر با نگاه به توان اقتصادی
فاطمه مقیمی، کارآفرین نمونه و ثروتمند‌ترین زن ایرانی به خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که افراد به عنوان گردشگر آماده حرکت می‌شوند، از همان اول به بررسی توان اقتصادی و بودجه خود توجه می‌کنند تا براساس آن به برنامه ریزی پرداخته و وسیله حمل و نقل و چگونگی سفر را تعیین کنند. مسأله دیگر شرایط مطلوب مسیر سفر است که در جلب گردشگر مؤثر است. همچنین دیگر موضوعی که از الزامات سفر شمرده می‌شود، کیفیت اسکان و اقامت درمقصد است که مسافر با امنیت خاطر دراین محل‌ها مستقر شود.
این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه وضعیت اماکن اقامتی نسبت به سال‌های گذشته وبه دلیل رشد گردشگران بهبود یافته، ادامه می‌دهد: ما نباید در فراهم ساختن بسترهای گردشگری به مصرف کننده داخلی و انتظارات و توقعات او بسنده کنیم، بلکه باید به نیازهای گردشگر خارجی نیز توجه داشته باشیم. به این ترتیب این گونه خدمات باید در سطح استانداردهای جهانی ارایه شود تا انگیزه‌ای برای جذب گردشگران خارجی بوده و زمینه ارزآوری و رشد اقتصادی را نیز فراهم سازد.

 مشهد؛ مقصد خوب گردشگری
مقیمی می‌افزاید: از مقصدهای گردشگری در نوروز به اعتقاد من می‌توان استان خراسان رضوی و بخصوص مشهد را نام برد، چراکه برای سفر به این شهر به دلیل فراهم بودن شرایط امنیت سفر، می‌توان از وسایل نقلیه متعدد همانند هواپیما، اتوبوس، خودرو شخصی و خطوط ریلی استفاده کرد. همچنین از آنجا که این شهر دارای مراکز اقامتی مناسب و هتل‌های کافی است، می‌تواند شرایط مطلوبی برای اسکان مسافر داشته باشد. مقوله دیگر آنکه این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که می‌تواند توقعات مسافران گوناگونی را برآورده کند. برای نمونه از منظر گردشگری زیارت قابل توجه است وهمچنین علاقه‌مندان به گردشگری فرهنگی واقتصادی را نیز راضی می‌کند. ناگفته نماند ییلاقات این منطقه و شهرهایی همانند نیشابور در فروردین ماه از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که باعث نشاط و سلامت می‌شود.

 شیراز می‌روید، کازرون فراموش نشود!
دکتر اسماعیل کهرم، پدر علم محیط زیست نیز با تأکید بر مشکلات گردشگری داخلی به «قدس» می‌گوید: بیشتر مشکلات ما زیربنایی است، چنانکه هتل، تخت و اتاق به اندازه کافی وجود ندارد. تاکسی برای تردد در شهر‌های گردشگرپذیر کافی نیست که ویژه خدمات رسانی به گردشگر باشد. درحالی که تا زمانی که شرایط مطلوب نباشد، نمی‌توان گام‌های بلندی برای رونق گردشگری برداشت. بنابراین باید طی برنامه‌های مدون و بتدریج وضعیت گردشگری را سامان دهیم. باید در چند پروژه کوتاه مدت اما متوالی، در حوزه گردشگری برنامه ریزی کرد. برای نمونه در تصمیم سازی‌ها تأکید کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه؛ کاستی‌های موجود را برطرف ساخته و به شرایط مطلوب برسیم.
این فعال زیست محیطی می‌افزاید: درحال حاضر از ظرفیت همه شهر‌ها و استان‌ها و مناطق کشور که توانمندی جلب گردشگر را دارند، سود نمی‌بریم و تنها چند شهر مشخص بار گردشگری کشور را بردوش دارند و مقصد اصلی شناخته می‌شوند، درحالی که ما مناطق بی‌شماری در کشورداریم که به لحاظ جاذبه‌های گردشگری داخلی وخارجی حرف برای گفتن دارند. برای نمونه گردشگران نسبت به سفر به شیراز رغبت دارند و این شهر از قطب‌های گردشگری به شمار می‌آید، در حالی که به اعتقاد من کازرون که درچند کیلومتری این شهر قراردارد و مورد بی‌مهری گردشگران است، از جاذبه‌های گردشگری متنوع برخوردار است که نادیده گرفته می‌شود.
 جای خالی گردشگری پایدار
کهرم تأکید می‌کند: شرایط برای جلب گردشگر در شهرهای گوناگون باید فراهم شود. اگر امروز مسافران ترجیح می‌دهند برای سفر، شهرهای شمالی و مشهد را انتخاب کنند، به این دلیل است که به دلیل فراوانی مسافرت‌ها و پیشینه سفر به این مناطق، امکانات و تسهیلات گردشگری بیش از دیگر شهر‌ها فراهم است. درحالی که برخی شهر‌ها با وجود ظرفیت جذب گردشگر، از زیرساخت‌های ابتدایی همانند شرایط اقامت مناسب، بی‌نصیب هستند و نمی‌توانند نیاز‌ها و توقعات گردشگر را پاسخگو باشند. چنانکه ما شاهدیم متولیان امر برای ارایه خدمت به گردشگران از فضاهای آموزشی و یا حتی چادر زدن در معابر استفاده می‌کنند. درحالی که این برنامه‌ها شیوه اصولی برای تقویت گردشگری پایدار نیست و نمی تواند نقشی در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کند. زیرا اگر در زمان اقامت مسافران، این چادر‌ها به دلیل بارندگی خیس شود و زحمتی داشته باشد، دیگر این گردشگر سال‌های بعد به این شهر سفر نخواهد کرد و اثری در چرخه اقتصادی آن نخواهد داشت، چراکه به جای جاذب بودن، دافع است، حال آنکه از انگیزه‌ها ومزایای گردشگری، بهبود اقتصادی است. بنابراین باید بر تقویت گردشگری پایدار تأکید شود.

 وقتی تهران دلنشین می‌شود
دکتر کهرم ادامه می‌دهد: گردشگری پایدار، مقوله‌ای است که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی سایر ساحت‌های زندگی را نیز در نظر می‌گیرد، چنانکه با ورود گردشگر، محیط زیست آسیب نبیند و بناهای تاریخی تخریب نشود. در حالی که تجربه نشان داده با هجوم مسافر به قطب‌های گردشگری همین مناطق نیز پاسخگوی مسافران نبوده و محدودیت‌ها مشهود است. بنابراین باید با تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری به طور کلی و همچنین بسترسازی گسترش جلب گردشگر به نواحی گوناگون با برنامه‌های خاص، به تقویت و بهبود صنعت گردشگری بپردازیم.  وی می‌افزاید: من تعطیلات نوروزی در تهران می‌مانم، زیرا با سفر شهروندان تهرانی به سایر مناطق، این شهر رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد و به شهری واقعی و دلنشین برای زندگی بدل می‌شود.

 به کرمانشاه می‌روم
دکترعلی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی هم می‌گوید: با توجه به محدودیت‌هایی که تمرکز همگانی برای سفر در این ایام بر خدمات گردشگری همانند حمل و نقل ایجاد می‌کند، ضروری است که به تغییر الگوی سفر‌ها و رونق آن در طول سال تأکید کرد، چرا که کشور ما جاذبه‌های متنوعی دارد که می‌تواند پاسخگوی گردشگری باشد.  این استاد دانشگاه می‌افزاید: دغدغه اصلی ما مشکلات حوزه حمل و نقل است و پذیرفتنی نیست که به میزان حوادث طبیعی، حوادث جاده‌ای در طول یک سال رخ دهد. البته گرچه نقش قوانین ومتولیان امر در کاهش این امر قابل توجه است، اما تنها عنصر کلیدی نیست و اصل عمده می‌تواند فرهنگسازی باشد.   دکترآذین با اشاره به اینکه نمی‌توان فرمول خاصی برای سفر افراد تعیین کرد، می‌گوید: تعطیلات امسال برای اولین بار به کرمانشاه می‌رویم که به لحاظ طبیعی، فرهنگی و تاریخی جاذبه‌های گردشگری خاصی دارد. به نظرم تمام نقاط کشور با وجود تنوع در فرهنگ و رسوم، بخشی از هویت ملی ماست که باید آن‌ها را بشناسیم و از این ارزش‌ها آگاه شویم.
 بوشهر منتظر شماست!
عبدالمحمد شعرانی، معلم کوچک‌ترین مدرسه کشور هم می‌گوید: من پارتی بازی نمی‌کنم، ولی اعتقادم این است بهترین منطقه برای سفرهای نوروزی بوشهر است، زیرا آب و هوایش خوب است. مردم میهمان نوازی دارد و مناطق و فضاهای خاص و بکری برای دیدن دارد. همه این مسایل را هم که نادیده بگیریم، خلیج فارس را نمی‌توان نادیده گرفت، چراکه برای مردم جذابیت‌های بی‌شماری دارد که نباید از سفر به آن چشم پوشی کرد.
وی می‌افزاید: از مشکلات سفر‌ها در ایام خاص همانند نوروز، وضعیت اسکان است. گرچه آموزش و پرورش فضاهای خود را به این امر اختصاص می‌دهد، اما این مسأله همچنان چالش صنعت گردشگری به شمار می‌آید، زیرا بخش خصوصی هنوز به طور جدی رغبتی برای مشارکت در ساخت اقامتگاه‌ها ندارد که این بخش باید تقویت شود. مسأله دیگر کمبود امکانات رفاهی دیگر است؛ برای نمونه هنوز هم مسافران از کمبود سرویس بهداشتی در طول مسافرت خود گله‌مند هستند. درحالی که اگر این چالش‌ها رفع شود، مردم ما اهل سفر و گردش هستند و این شرایط می‌تواند به بهبود صنعت گردشگری کمک شایان توجهی کند.
شعرانی تأکید می‌کند: من تا امروز هیچ گاه نوروز‌ها از بوشهر بیرون نرفته‌ام، چون اغلب میهمان داشته‌ایم! البته تمام شهروندان بوشهری این طور هستند و برای میهمان نوازی مهیا هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.