توسعه گردشگری روستایی دریچه ای رو به رشد و پویایی اقتصادی در روستاها و اثرگذاری بر بنیان های اقتصاد روستایی است.

نقش گردشگری در رشد و پویایی اقتصاد روستاها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، صنعت جهانگردی بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت دنیا به شمار می رود و بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت ها می دانند.

بنابر نظر کارشناسان صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می نامند.
یکی از انواع گردشگری که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند در حقیقت گردشگری روستایی است چرا که روستاها به ویژه روستاهای دارای ظرفیت و بستر گردشگری دنیایی از جذابیت ها را به نمایش خواهند گذاشت .
گفته می شود گردشگری روستایی تعریف مشخصی ندارد اما گردشگری روستایی می تواند به به عنوان مسافرت به نواحی روستایی تعریف شود، اما محققان بر این عقیده اند که موضوع بسیار پیچیده تر از این است.
در حال حاضر روستاهای دارای ظرفیت گردشگری بسیاری در ایران وجود دارد و یکی از استان های بهره مند از این ظرفیت لرستان است.
استان چهارفصل لرستان دارای کوه های سربه فلک کشیده و چشمه های خروشان و دشت های لاله های واژگون است که در گوشه و کنار آن روستاهای دارای پتانسیل گردشگری روستایی متعددی وجود دارد.
علاوه بر این بافت عشایری و کوچ نشینی در این استان یکی از ظرفیت های غنی گردشگری روستایی است و قابلیت جذب گردشگران بسیاری را داراست.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: لرستان علاوه بر دارا بودن مواهب گسترده طبیعی دارای ظرفیت مناطق عشایری و کوچ نشینی است.
غلامرضا سلیمانی افزود:گرچه در حال حاضر زندگی کوچ نشینی در این استان گسترده نیست اما کوچ عشایر فقط در بین عشایر لر وقشقایی زنده مانده است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری روستایی که علاقمندان بسیاری را به خود جذب می کند بافت زندگی عشایری است.
به گفته وی لرستان دارای روستاهای متعددی با ظرفیت گردشگری روستایی است و یکی از محورهای مهم گردشگری در این استان گردشگری روستایی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضرمحور گردشگری خرم آباد - سنگ تراشان - آبشار نوژیان ، خرم آباد از پتانسیل گردشگری مناسبی برخوردار است اضافه کرد: در روستای تاریخی سنگ تراشان با وجود اینکه متاسفانه زیر ساخت های لازم گردشگری ایجاد نشده اما زیر ساخت های طبیعی بسیار چشمگیری دارد .
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این روستا بافت کاملا سنتی خود را حفظ کرده و یک محوطه پیش از تاریخی است که دارای یک معبد سه هزار ساله به نام معبد پایتخت سنگ تراشان با شش فصل کاوش است .
به گفته وی این روستا ویژگی طبیعی خاصی دارد که بعد از هر بارندگی اقیانوسی ابری فضای روستا را در برمی گیرد.
وی بیان کرد : این روستا دارای جنگل انبوهی از بلوط است که در میان درختهای آن دو آبشار در جنوب و شمال با نام های وارک و نوژیان وجود دارد.
سلیمانی ادامه داد : یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری مشهور در لرستان روستای بیشه است که در حال حاضر دارای زیر ساخت های کامل گردشگری ،راه دسترسی آسان ، اقامتگاه ،رستوران ، سکوی استراحت ، سرویس بهداشتی ، پاسگاه انتظامی و خط راه آهن است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز دراین باره گفت :لرستان ظرفیت بسیار بالایی در راستای گردشگری روستایی و اکوتوریسم طبیعی و مردم شناسی دارد.
محمد بهاروند افزود: در حال حاضر 44 روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد که این تعداد روستا در حقیقت بیانگر ظرفیت غنی استان در این راستا است.
وی ادامه داد : در برخی از روستاهای استان علاوه بر ظرفیت گردشگری طبیعی و اکوتوریسم ، ظرفیت گردشگری تاریخی ،فرهنگی و مذهبی نیز وجود دارد.
بهاروند بیان کرد :توسعه گردشگری روستایی در روستاهای دارای ظرفیت علاوه بر جذب گردشگر رونق اقتصادی در جوامع روستایی را نیز افزایش می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.