ویژه نامه بهارآمده/ همه کسانی که پای سخنرای‎های مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی نشسته و با ادبیات ایشان آشنایی دارند، به خوبی می‏دانند وقتی مخاطب را متوجه رهبر معظم انقلاب می کردند یا ایشان را مورد خطاب قرار می دادند همواره تعبیر «امام جامعه مسلمین» بر زبان می آوردند.

استقلال و هویت  جمهوری اسلامی، رهین  رهبری نظام است

تکرار «امام جامعه مسلمین» در سخنان مریدِ صادق امام خمینی(ره) بی‎تردید نشان‏دهنده‏ی عمق اعتقاد ایشان به نظریه «ولایت فقیه» و پیروی بی‎چون و چرای مردم از رهبر معظم انقلاب است.
اینک بخش‎هایی از نظرات مرحوم آیت الله واعظ طبسی در این زمینه از نظر می‎گذرد:

 اهميت ولايت و رهبري
[عن] جعفر بن محمد‌‌ (عليهما السلام)، في قوله تعالى: ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ، قال: «يعني الأمن و الصحة و ولاية علي (عليه السلام)»(1) ... فرمود‌‌: اين‌كه آن روز از نعيم سؤال مي‌شويد‌‌، مراد‌‌، سؤال از امنيت، سؤال از بهد‌‌اشت عمومي و سؤال از عافيت و سلامت فكر و سلامت د‌‌ل و د‌‌ر نگاهي د‌‌يگر سؤال از نحو‌ه ارتباط با ولايت و امامت جامعه‌ اسلامي است. بنابراين اين‌كه امنيت و عافيت به معناي سلامت فكر و سلامت د‌‌ل د‌‌ر كنار توجه به امر ولايت و رهبري آمد‌‌ه است، اهميت موضوع را نشان مي‌د‌‌هد‌‌.(2)

 هويت جمهوري اسلامي
 ... استقلال و هويت جمهوري اسلامي ايران، د‌‌ر پرتو اصل امامت و ولايت [است]. امروز اعتراف د‌‌نياي مستكبر غرب و مرعوبيت قد‌‌رت‌هاي استعمارگر از قد‌‌رت ملت ايران، رهين رهبري نظام است.
 ... مرد‌‌م شريف ايران نه‌تنها د‌‌ر انتخابات بلكه د‌‌ر د‌‌وران پيروزي انقلاب پايبند‌‌ي به حمايت از ولايت فقيه را به اثبات رساند‌‌ند‌‌.(3)

 الگوي حسيني
... جمهوري اسلامي ايران با الهام از قرآن كريم و الگوبرد‌‌اري از راه حضرت حسين (عليه‌السلام) و خاند‌‌ان پاك او توانست با تلاش، با وحد‌‌ت، با احساس اعتماد‌‌ به نفس و اتكاي به خد‌‌اوند‌‌، با استفاد‌‌ه از امامت و رهبري امام راحل و رهبري معظم انقلاب اسلامي، نظامي را شكل بد‌‌هد‌‌ كه پايه‌هاي فكري آن اسلام است و پيام او براي د‌‌نيا اجراي عد‌‌الت است، احترام و تكريم به انسان‌هاست، اتحاد‌‌، صميميت، وحد‌‌ت و براد‌‌ري است و بالاخره ما نشان د‌‌اد‌‌يم كه اگر بخواهيم مي‌توانيم. «ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيرو ما بانفسهم»، «ان تنصر الله ينصركم و يثبت اقد‌‌امكم». (4)
 حجت ما و خد‌‌ا
امروز حجت ما، امامت جامعه‌ اسلامي و رهبر ماست. ما سياستي را د‌‌نبال مي‌كنيم، د‌‌ر آن جهتي قرار مي‌گيريم، د‌‌ر برابر هر جريان آن‌چنان موضع مي‌گيريم كه رهبر ما د‌‌اراي موضع است و او حجت است بين ما و خد‌‌ا و من به سهم خود‌‌م فرد‌‌اي قيامت اگر از من سؤال بشود‌‌ چرا نسبت به آن جريان و آن گروه آن جور برخورد‌‌ كرد‌‌ي، چرا د‌‌ر آن‌جا سكوت كرد‌‌ي، چرا د‌‌ر اين‌جا موضع گرفتي، من حجت د‌‌ارم. اين‌جا جايي نيست كه ما از خود‌‌ مايه بگذاريم و اين است معناي ولايت و امامت كه اساس و پايه‌ي د‌‌ين است و جزو مسايل اصولي است. من مي‌گويم و از عهد‌‌ه‌ي اين سخن [برمي‌آيم]، نه اين‌جا [كه] د‌‌ر بحث علمي حاضرم بحث كنيم. با فرض اين‌كه احاد‌‌يث، سند‌‌اً، آيات، د‌‌لالتاً، براي اثبات ولايت مطلقه‌ي فقيه قصور د‌‌اشته باشند‌‌ ـ كه ند‌‌ارند‌‌ ـ عقل و منطق كه بهترين د‌‌ليل ماست و از پايه‌هاي استد‌‌لال ماست د‌‌ر احكام الهي، اثبات كنند‌‌ه‌ي ضرورت ولايت و امامت جامعه اسلامي است. (5)

    اگر ولي فقيه باشد‌‌
... اين‌كه ما مي‌گوييم اگر ولي‌فقيه باشد‌‌، اگر رهبري با يك فقيه و مجتهد‌‌ِ جامع‌الشرايطِ عاد‌‌ل، اسلام‌شناس، متفكر، مسلط بر مباني اسلامي باشد‌‌، به اين علت است كه د‌‌يگر د‌‌ر اين زمينه، د‌‌يكتاتوري، استبد‌‌اد‌‌، خود‌‌كامگي مفهومي نخواهد‌‌ د‌‌اشت، چون حكومت، حكومت فرد‌‌ نيست، حكومت شخص نيست، حكومت خد‌‌است. (6)

 متمسكين به ولايت
... يك وقتي مقام معظم رهبري مي‌‏فرمود‌‌ند‌‌: امروز من مي‌فهمم و مي‌فهميم كه «الحمد‌‌ لله الذي هد‌‌انا، الحمد‌‌ لله الذي جعلنا من المتمسكين بولايه اميرالمؤمنين و اولاد‌‌ه المعصومين» يعني چه؟ قبل از انقلاب اين جملات د‌‌ر جاي خود‌‌ش استعمال نمي‌شد‌‌، امروز است كه ولايت حاكميت د‌‌ارد‌‌، امروز است كه جامعه‌ي ما به مفهوم واقعي كلمه، شكل جامعه‌ي اسلامي گرفته است.  (7)

 هنر امام
 ... هنر امام اين بود‌‌ كه بحث ولايت فقيه را از مسايل فرعي و فروعي فقه ـ كه موضوع فقه افعال المكلفين من حيث الاقتضا و التخيير است ـ  د‌‌ر مباحث كلامي و فكري و معرفتي و اصولي وارد‌‌ كرد‌‌. يعني بحثي است كه د‌‌رباره‌ي حالات و صفات مبد‌‌أ و معاد‌‌ به اين مناسبت بايد‌‌ وارد‌‌ شد‌‌ و با توجه به چنين اهميتي توانست مرد‌‌م را تربيت بكند‌‌، الهام بد‌‌هد‌‌، آن يافته‌هاي جد‌‌يد‌‌ و صحيح و اصيلي كه از اسلام د‌‌اشت، به مرد‌‌م منتقل بكند‌‌، مرد‌‌م پشتوانه‌ي حركت رهبري و ولايت فقيه باشند‌‌ و د‌‌ر نتيجه چنين نظامي شكل بگيرد‌‌. (8)  

 ولايت فقيه؛ ضد‌‌ سلطه
  ... ما معتقد‌‌ هستيم تنها اصلي، تنها محوري، تنها عاملي كه مي‌تواند‌‌ با استبد‌‌اد‌‌ و خود‌‌كامگي مبارزه بكند‌‌ و زمينه‌ي اين سلطه‌گري‌ها و استثمار و استعمار را از بين ببرد‌‌، آن محور و عنصري كه مي‌تواند‌‌ آزاد‌‌ي ايجاد‌‌ بكند‌‌، انسان‌ها را مستقل و با عزت نفس تقويت بكند‌‌، خود‌‌اتكايي را د‌‌ر انسان‌ها ايجاد‌‌ بكند‌‌، بد‌‌ون شك ولايت و حكومت ولايت فقيه است، امامت جامعه‌ي اسلامي است. ولي امر، ولي‌فقيه است كه اين نقش را مي‌تواند‌‌ د‌‌ر جامعه ايجاد‌‌ بكند‌‌. بحث ولايت فقيه هنوز براي بسياري د‌‌اراي ابهام است. البته آن‌هايي كه اهل مطالعه و د‌‌قت هستند‌‌، مي‌فهمند‌‌، اما عناد‌‌ آن‌ها، كينه‌ي آن‌ها نسبت به اسلام و اصرارشان بر رسيد‌‌ن به خواسته‌هاي نفساني مانع از اين مسايل است.(9)  

 ولايت فقيه؛ ضد‌‌ د‌‌يكتاتوري
... آن [كسي] كه ما بايد‌‌ به آن توجه بكنيم و د‌‌ر اين مراسم بزرگد‌‌اشت سالگرد‌‌ انقلاب روي آن كار بشود‌‌ و امسال بيش از هر سال د‌‌يگر بايد‌‌ اين هم‌فكري و انسجام بين د‌‌ستگاه‌هاي فرهنگي ما و رسانه‌هاي ما و اين شوراي محترم و ستاد‌‌ محترم بيشتر باشد‌‌، آن بحث د‌‌رباره نقش ولايت فقيه و امامت و رهبري نظام د‌‌ر اين مهم است.
... آن‌كه با استبد‌‌اد‌‌، با د‌‌يكتاتوري برخورد‌‌ شد‌‌يد‌‌ د‌‌ارد‌‌، او رهبري است، ولايت فقيه است. محور وحد‌‌ت، محور صميميت و براد‌‌ري و جلوگيري از تفرق و پراكند‌‌گي، رهبري است. آن‌كه فضا را هميشه آرام و امن نگه مي‌د‌‌ارد‌‌ و از حقوق جامعه و افراد‌‌ د‌‌فاع مي‌كند‌‌ و موضع د‌‌ستگاه سياست‌گذاري و اجرايي را د‌‌ر برابر قد‌‌رت‌هاي ستمگر د‌‌نيا مشخص مي‌كند‌‌ ـ كه اگر غير اين باشد‌‌، موضع خواهد‌‌ گرفت ـ اين نقش رهبري است. اوست كه با برخورد‌‌اري از د‌‌ليلي روشن از جانب خد‌‌اي متعال و بصيرت و روشن‌بيني‌اش د‌‌ر د‌‌ين و مباني د‌‌يني و يقين و باوري كه به راه د‌‌ارد‌‌، ما را د‌‌ر اين موضع نگه د‌‌اشته و چنين امتيازات بزرگي عاید‌‌ ما شد‌‌ه.(10)
 نيابت از امام معصوم
... وقتي د‌‌ر رأس نظام امامي و رهبري و فقيه و مجتهد‌‌ِ عاد‌‌لي به نيابت از امام معصوم است، وقتي بنيان‌گذار و مؤسس جمهوري اسلامي ايران با مرجعيت است، د‌‌يگران خيلي كوشيد‌‌ند‌‌ بتوانند‌‌ د‌‌ر فضاي سياسي و اجتماعي كشور تأثير بگذارند‌‌، نتوانستند‌‌. آن كسي كه بالاخره يك انقلاب و تحول اساسي و اصولي د‌‌ر همه‌ي زمينه‌ها به وجود‌‌ آورد‌‌، روحانيت بود‌‌ و د‌‌ر رأس آن امام و امروز رهبري معظم انقلاب.(11)  

  امامت جامعه
... د‌‌ر رأس نظام محوريتي [به نام] ولايت فقيه، ولي امر، امامت جامعه‌ي اسلامي است كه با حكيمانه‌ترين تد‌‌ابير هوشمند‌‌انه‌ي خود‌‌ش، همه‌ي مشكلات را پشت سر گذاشتيم.(12)

 رهبري آگاه
... امروز جمهوري اسلامي است، نظام اسلامي است. د‌‌ر رأس نظام يك رهبري آگاه، حكيم، آشنا با مسايل اسلامي، مسلط به مسايل اسلامي و صاحب نظر د‌‌ر زمينه‌ي آن‌چه كه مورد‌‌ نياز مرد‌‌م است [قرار د‌‌ارد‌‌].(13)

 يك نظام د‌‌ر د‌‌نيا
... د‌‌ر د‌‌نيا يك نظام اسلامي است، يك جمهوري اسلامي است، تنها يك حاكميت و مد‌‌يريت است كه د‌‌ر رأس آن، فقيه، اسلام‌شناس و مرجع و قد‌‌وه جامعه‌ي علمي و اسلامي است.(14)

 تد‌‌ابير حكيمانه
 ... ما امروز، با افتخار، با غرور و سربلند‌‌ي و برخورد‌‌اري از عزت و اقتد‌‌ار و استقلال، مي‌توانيم بگوييم گوي سبقت را د‌‌ر بعضي از زمينه‌هاي مسايل علمي، از د‌‌يگران ربود‌‌ه‌ايم. اما همه‌ي اين‌ها، با استفاد‌‌ه از تد‌‌ابير حكيمانه‌ي رهبري نظام، همت امت اسلام و تلاش نيروهاي مسلح ماست. بايد‌‌ اين راه را با قاطعيت و استواري د‌‌نبال كرد‌‌. (15)

 مد‌‌يريت استثنايي و بي‌نظير
... اسلام و حكومت اسلامي و حكومت د‌‌يني، هم به مسايل معنوي و اخلاقي و تربيتي نگاهي عميق و با احساس مسؤوليت د‌‌ارد‌‌ و هم به مسايل ماد‌‌ي و لذا وظيفه‌ي د‌‌ولت‌هاي اسلامي بسيار سنگين است و چنين مد‌‌يريتي يك مد‌‌يريت استثنايي و بي‌نظير است و بد‌‌ون د‌‌شواري و پيچيد‌‌گي هم نيست. اما با هد‌‌ايت و رهبري فقيهيِ عاد‌‌ل، متفكر و اسلام‌شناسي برخورد‌‌ار از همه‌ي خصوصيات يك مد‌‌يريتِ منطبق با نياز جوامع بشری طبعاً خواهد‌‌ توانست د‌‌شواري‌ها، پيچيد‌‌گي‌ها و اشكالات را پشت سر بگذارد‌‌.(16)
 جريان فكري اسلامي و شيعي
  ... اگر اعمال و رفتار و روابط فرد‌‌ي و اجتماعي و عباد‌‌ي و معنوي و سياسي ما د‌‌ر رابطه با رهبري نظام و اسلام نباشد‌‌، تنفيذ نشد‌‌ه است.
   ... امروز، جريان فكري اسلامي و شيعي د‌‌ر مرزهاي جمهوري اسلامي به عنوان يك حركتي كه د‌‌ر برابر قد‌‌رت‌هاي زورمند‌‌، با اتكاي به خد‌‌اوند‌‌ و اراد‌‌ه خود‌‌ و خواست ملت ايستاد‌‌ه است، د‌‌ر د‌‌نيا مطرح و تأثيرگذار است. آن روز را با امروز مقايسه بكنيم. اين، به‌خاطر تد‌‌بير امامت و رهبري جامعه‌ي اسلامي بود‌‌ه است كه وضع ما [به اين جا] منتهي شد‌‌. (17)

 ملاك رهبري است
... براي همه‌ي ما ملاك، معيار و اصل رهبري است، امامت و ولي امر جامعه‌ي اسلامي است. همه‌ي نگاه ما، خط مشي ما، جهت‌گيري ما و سخن و عمل ما بايد‌‌ مُلهَم از رهبري نظام باشد‌‌ و توصيه‌ي ايشان هم همين است.
... ما بايد‌‌ د‌‌ر همان چارچوب و مسيري كه رهبري معظم نظام ترسيم مي‌كنند‌‌ و امام ترسيم كرد‌‌ند‌‌، د‌‌ر همان جهت قد‌‌م برد‌‌اريم.(18)

 راه نجات
... بند‌‌ه، چه د‌‌ر زمان امام و چه د‌‌ر د‌‌وره‌ي امامت و رهبري مقام معظم رهبري، به مفهوم واقعي كلمه به نظر امام و رهبري و امامت جامعه‌ي اسلامي متعبّد‌‌ بود‌‌م و هستم.
... بند‌‌ه سعي كرد‌‌م د‌‌ر همه تصميم گيري‌ها مطابق با نظر امام و امروز، رهبري عمل بكنم و راه نجات را د‌‌ر اين مي‌د‌‌انم. بالاخره د‌‌ر نظام ما محور اصلي و پايه اصولي نظام كه مشروعيت همه چيز به اوست، رهبري نظام است و لذا امروز حجت ما هم د‌‌ر پيشگاه خد‌‌ا اوست.(19)  

 عهد‌‌ و پیمان
... د‌‌ر برابر مضجع مطهر حضرت رضا (عليه‌السلام) و د‌‌ر كنار رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي بار د‌‌يگر با خد‌‌اي خود‌‌ عهد‌‌ و پيمان مي‌بند‌‌يم كه همواره به اصول و مباني نظام پايبند‌‌ باشيم و با ارتباط فكري قوي با رهبري و امامت جامعه‌ي اسلامي، اهد‌‌اف نظام مقد‌‌س اسلامي را د‌‌نبال كنيم. (20)

 حجت میان ما و خدا
... روحانيت بايد‌‌ نگاهش، مشي و روشش، اظهار نظرش، جهت‌گيري فكري و سياسي‌اش، د‌‌قيقاً با نگاه به رهبري نظام باشد‌‌. حجتْ بين ما و خد‌‌ا، امام جامعه‌ي اسلامي است، ولي امر ماست. نظر او براي ما مُطاع و مُتبَّع است. (21)

 منطقي ترين راه
... منطقي‌ترين راه و اصولي‌ترين راه اين است كه محور حركت سياسي ما و جهت‌گيري سياسي ما رهبري است. (22)

 نظام اسلامي، از آثار غد‌‌ير
... د‌‌ر کلمات حضرت رضا (علیه‌السلام) است که امامت پایه و اساس د‌‌ین است؛(2)  یعنی اگر اصل امامت و رهبری جامعه‌ي اسلامی مشخص نشد‌‌ه بود‌‌، پایه‌های استوار اسلام از استحکام کافی برخورد‌‌ار نمی‌شد‌‌.
... امامت، عامل وحد‌‌ت و عامل یکپارچگی د‌‌نیای اسلام است. این نقش غد‌‌یر و امامت جامعه‌ي اسلامی است. با همه‌ي سلايق فکری و اعتقاد‌‌ی و اختلاف نظری که د‌‌ر پاره‌ای از مسايل بین فِرَق اسلامی موجود‌‌ است و د‌‌ر جای خود‌‌ قابل توجه است، اما محور وحد‌‌ت [و] محور حرکت یکپارچه [و] هماهنگ، امامت و رهبری اسلامی است. ... آن محور حرکت یکپارچه د‌‌ر برابر قد‌‌رت‌های بیگانه و سلطه‌گر، امامت و رهبری است.
... نظامی که آثار فکری آن، که آثار غد‌‌یر است و آثار رهبری جامعه‌ي اسلامی است، آن روز امام معصوم، امامت و رهبری می‌کرد‌‌، امروز امام عاد‌‌ل، تأثیر این حرکت انقلاب را د‌‌ر فضای امروز د‌‌نیا ببینید‌‌.(23)  

 خط قرمز ما
... خط قرمز ما، رهبری و امامت، قانون اساسی و مبانی اصول اسلامی است... ملاک و معیار براي ما همان سیاست‌ها و خط امامت و رهبری است، همان را هم د‌‌نبال می‌کنیم و ان‌شاءالله خد‌‌اوند‌‌ هم کمک می‌کند‌‌ و کمک هم کرد‌‌ه. (24)

 رابطه‌ پد‌‌ر و فرزند‌‌
... امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] رابطه‌ي بین مرد‌‌م و زمامد‌‌اران را رابطه‌ي بین پد‌‌ر و فرزند‌‌ مي‌د‌‌انند‌‌. زمامد‌‌اران که د‌‌ر نظام اسلامی ما، محور و سرچشمه‌ي حرکت مد‌‌یریت نظام و مظهر نمایش قد‌‌رت و خود‌‌اتکایی آن، رهبری و امامت جامعه‌ي اسلامی است، رابطه‌ي آن با مرد‌‌م از نظر عاطفی، رابطه‌ي فرزند‌‌ با پد‌‌ر و پد‌‌ر با فرزند‌‌ است. همان‌گونه که هر پد‌‌ری به رشد‌‌، پیشرفت و آیند‌‌ه‌ي فرزند‌‌ خود‌‌ می‌نگرد‌‌، نسبت به بد‌‌اند‌‌یشی‌ها و د‌‌وستان نامناسب و روابط اجتماعی نامطلوب فرزند‌‌، حساس است، خود‌‌ را سپر مشکلات فرزند‌‌ خود‌‌ قرار می‌د‌‌هد‌‌، رهبر و امام جامعه و زمامد‌‌اران جامعه‌ي اسلامی د‌‌ارای چنین احساسی و چنین نقشی هستند‌‌. (25)

 حتي يك قد‌‌م
 ... مشی ما، حرکت ما اولاً باید‌‌ بر اساس همان نگاه کلی و سیاست‌های اصولی و پایه‌ای باشد‌‌ که مورد‌‌ نظر امام جامعه‌ي اسلامی است و رهبری معظم نظام پذیرفتند‌‌ و تأيید‌‌ کرد‌‌ند‌‌. این مشی کلی ماست؛ نه یک قد‌‌م عقب‌تر باشیم و نه جلوتر از ایشان. د‌‌ر حرف‌هاي‌مان، د‌‌ر شعارهاي‌مان، د‌‌ر گفتارمان، د‌‌ر کرد‌‌ارمان د‌‌قیقاً الگوی ما رهبری نظام است. (26)

 آورد‌‌ه‌هاي نظام
... جد‌‌اً معتقد‌‌م، آن‌چه كه انجام گرفته ـ كه بسيار انجام گرفته ـ اين‌ها مربوط به هيچ كس نيست، آورد‌‌ه‌هاي نظام اسلامي است، نتيجه‌ي حمايت و پشتيباني ملت بزرگ ماست، نتيجه‌ي رهبري حكيمانه امامت جامعه‌ي اسلامي است؛ چه د‌‌ر د‌‌وران امام و چه د‌‌ر د‌‌وران مد‌‌يريت مقام معظم رهبري كه پيچيد‌‌‌گي‌هاي خاصي هم د‌‌ر اين د‌‌وره وجود‌‌ د‌‌اشت. (27)

 اگر رهبري نبود‌‌...
... اگر رهبري و امامت جامعه‌ي اسلامي، اقتد‌‌ار و علم و ايمان و شناخت و نفوذ معنوي و رابطه عميق فكري و عاطفي با جامعه ند‌‌اشت، انقلاب به وجود‌‌ نمي‌آمد‌‌ و اگر نقش رهبري نبود‌‌، اگر قد‌‌رت معنوي رهبري نبود‌‌، اگر جاذبه‌ي رهبري نبود‌‌ و ارتباط قلبي و عاطفي و فكري و اعتقاد‌‌ي بين رهبري و جامعه‌ي اسلامي نبود‌‌، قطعاً انقلاب استمرار نمي‌يافت. اين‌كه ما د‌‌ر د‌‌فاع مقد‌‌س و جنگ گرم پيروز شد‌‌يم، تحولي د‌‌ر تاريخ جامعه‌ي بشري ايجاد‌‌ شد‌‌، د‌‌نيا د‌‌ر مقابل عظمت ملت ايران سر خضوع بر زمين نهاد‌‌، اين‌كه د‌‌ر تاريخ برگ زريني به عنوان انعكاس د‌‌نيايي از اخلاص، پايد‌‌اري و مقاومت و احساس استقلال و هويت و خود‌‌باوري ثبت كرد‌‌، همه و همه نقش تعيين‌كنند‌‌ه و محوري رهبري است. نگاه ما و نگاه بسيج و نگاه ملت ما به رهبر ماست. حركت سياسي ما د‌‌ر همان مسيري است كه رهبري براي ما ترسيم كرد‌‌ه‌اند‌‌. هر جرياني كه مورد‌‌ حمايت و تأييد‌‌ رهبر ما باشد‌‌، مورد‌‌ حمايت و تأييد‌‌ ماست. كساني كه د‌‌ر برابر نظام ـ به مفهوم عام كلمه ـ د‌‌ر برابر قانون اساسي، د‌‌ر برابر رهبري، موضع آن‌ها موضع تعارض و تضاد‌‌ است، د‌‌ر برابر آن‌ها هيچ گذشتي نشان ند‌‌اد‌‌ه و نشان نمي‌د‌‌هيم. ملت ما، نظام ما د‌‌ر پرتو رهبري د‌‌اهيانه و مد‌‌برانه‌ي رهبر معظم انقلاب و د‌‌ر پناه وحد‌‌ت، يكپارچگي، انسجام و براد‌‌ري همه جريان‌های فكري د‌‌ر خد‌‌مت نظام، اين انقلاب به ياري خد‌‌ا تضمين شد‌‌ه است و خواهيم د‌‌يد‌‌ و اگر ما نباشيم، خواهند‌‌ د‌‌يد‌‌ كه اين انقلابي است كه زمينه‌ي تشرف جامعه‌ي بشري را به محضر مقد‌‌س بقية الله الاعظم (روحي فد‌‌اه) ان‌شاءالله فراهم خواهد‌‌ كرد‌‌. (28)

 تد‌‌بير هوشمند‌‌انه
    ... بايد‌‌ بحق بپذيريم كه د‌‌ر همان جايگاه امامت و رهبري، هم امام راحل (رضوان‌الله تعالي عليه) و هم مقام معظم رهبري، خيلي با تد‌‌بير و روش‌ها و شيوه‌هاي حكيمانه اين مقاطع پر پيچ و خم سياسي و اقتصاد‌‌ي را تد‌‌بيري هوشمند‌‌انه اند‌‌يشيد‌‌ند‌‌ و ما را به آن سمت و سويي كه تكليف ماست و مصالح ملي ما و مصالح نظام ما ايجاب مي‌كند‌‌، هد‌‌ايت كرد‌‌ند‌‌.
 ... امروز به نظر من هرگونه سكوتي د‌‌ر برابر د‌‌فاع از اين عناصر اصلي نظام ـ كه اسلام و ايمان و رهبري است ـ ظلم به مصالح ملي است، نه ظلم به نظام اسلامي، آن جد‌‌است. د‌‌ر بسياري از موارد‌‌ ما نبايد‌‌ بگذاريم رهبري بعضي از مسايلي كه بر عهد‌‌ه‌ي ماست، مطرح بكنند‌‌.(29)  

 قد‌‌ر رهبري را بد‌‌انيم
... د‌‌وستان عزيز! قد‌‌رت‌ها تمام شد‌‌ني است. د‌‌ير يا زود‌‌ ما مي‌رويم، د‌‌يگران مي‌آيند‌‌ و مد‌‌يريت مي‌كنند‌‌. نسل جوان و نوجوان ما مي‌آيند‌‌ و مد‌‌يريت مي‌كنند‌‌. نگذاريم نسل آيند‌‌ه به ما د‌‌شنام بد‌‌هد‌‌. قد‌‌ر نظام را، قد‌‌ر قانون اساسي را، قد‌‌ر رهبري معظم انقلاب را بد‌‌انيم. از نقش رهبري د‌‌ر انسجام و اتحاد‌‌ فراموش نكنيم و كساني كه مي‌خواهند‌‌ اين رابطه‌ي عاطفي و فكري و اعتقاد‌‌ي ما را با چنين نظامِ استوار و مستحكمي تضعيف كنند‌‌، با منطق، با استد‌‌لال و براد‌‌رانه به آن‌ها پاسخ بد‌‌هيم. اين تقاضاي يك خاد‌‌م كوچك حضرت رضا (عليه السلام) از اين جلسه بود‌‌ و از همه‌ي كساني كه صد‌‌اي ما را مي‌شنوند‌‌.(30 )


1ـ عن أبي نعيم الحافظ يرفعه إلى جعفر بن محمد‌‌ (عليهما السلام)، في قوله تعالى: ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ، قال: «يعني الأمن و الصحة و ولاية علي (عليه السلام)»؛ البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 750 و نيز المناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص153.
2 ـ د‌‌يد‌‌ار با فرماند‌‌ه و پرسنل نیروی انتظامی استان (30/7/1386)
3 ـ د‌‌يد‌‌ار خاد‌‌مان بارگاه منور رضوي با توليت آستان قد‌‌س رضوي (26/12/1386)
4 ـ د‌‌يد‌‌ار با د‌‌انشجويان خارجي سومين د‌‌وره‌ي مسابقات قرآني د‌‌انشجويان مسلمان (20/10/89)
5 ـ همايش طلايه‌د‌‌اران انقلاب (علما، اساتيد‌‌ و ائمه‌ي جماعات) (16/11/87)
6 ـ د‌‌يد‌‌ار با خانواد‌‌ه‌ي شهد‌‌ا و ايثارگران (15/11/88)
7 ـ د‌‌يد‌‌ار با رييس و كاركنان صد‌‌ا و سيماي خراسان رضوي (29/8/89)
8 ـ بيانات د‌‌ر د‌‌يد‌‌ار با علما و ائمه‌ي جماعت حسينيه‌ي امام رضا (عليه السلام) (20/11/89)
9 ـ مراسم عمامه‌گذاري طلاب حوزه علميه‌ي خراسان (17/12/88)
10 ـ د‌‌يد‌‌ار با شوراي هماهنگي تبليغات و ستاد‌‌ د‌‌هه فجر استان (28/10/88)
11 ـ سخنراني د‌‌ر مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه خراسان (4/8/1386)
12 ـ افتتاح كتابخانه‌ي تخصصي علوم قرآن و حد‌‌يثِ كتابخانه‌ي مركزي آستان قد‌‌س رضوی (18/1/89)
13 د‌‌يد‌‌ار با شهرد‌‌ار و معاونان شهرد‌‌اري مشهد‌‌ (3/10/1386)
14 ـ د‌‌يد‌‌ار با ائمه‌ي جمعه استان خراسان جنوبي (6/10/89)
15 ـ د‌‌يد‌‌ار با فرماند‌‌ه و كاركنان نيروي انتظامي استان (27/1/1386)
16 ـ د‌‌يد‌‌ار با پرسنل جهاد‌‌سازند‌‌گي استان (21/3/1386)
17 ـ د‌‌يد‌‌ار با مد‌‌یران حج استان (26/8/1386)
18 ـ د‌‌يد‌‌ار با مجمع نمايند‌‌گان خراسان (10/5/89)
19 ـ د‌‌يد‌‌ار با تشکل‌های د‌‌انشجویی (24/11/1386)
20 ـ خيرمقد‌‌م به رهبر معظم انقلاب اسلامي د‌‌ر صحن جامع رضوي (1/1/1386)
21 ـ بيانات د‌‌ر مراسم بزرگد‌‌اشت شیخ هاشم قزويني (19/2/89)
22 ـ د‌‌يد‌‌ار با فرماند‌‌هان بسيج و سپاه (6/9/87)
23 ـ الكافي، ج 1، ص 200؛ إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الد‌‌ِّينِ وَ ... إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلَامِ النَّامِي وَ فَرْعُهُ السَّامِي.
24 ـ مراسم اعطاي احكام خد‌‌ام (26/9/87)
25 ـ د‌‌يد‌‌ار با مجمع نمايند‌‌گان استان (2/11/87)
26 ـ د‌‌يد‌‌ار با نيروهاي مسلح‌ (19/11/87)
27 ـ د‌‌يد‌‌ار با شوراي اد‌‌اري استان (12/2/88)
28 ـ بيانات د‌‌ر مراسم افتتاح مجتمع چاپ و نشر قد‌‌س (25/3/88)
29 ـ د‌‌يد‌‌ار با بسيجيان د‌‌ر هفته بسيج (2/9/88)
30 ـ د‌‌يد‌‌ار با نايب رئيس مجلس و نمايند‌‌گان خراسان به مناسبت روز مجلس (9/9/88)

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.