«...رویکرد پوتین در عقب نشینی از سوریه، باعث خواهد شد هدف ایران در ایجاد هلال شیعی در خاورمیانه تقویت شود.»

عقب نشینی پوتین باعث تقویت هلال شیعی/ خطر ایران هسته‌ای برای روسیه!
به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیـوز، پایگاه خبری نیوزمکس (newsmax) در مقاله‌ای به قلم هربت لاندن (نویسنده برجسته و رئیس موسسه هودسن) به بررسی خروج نیروهای روسیه از سوریه و تاثیر آن بر وضعیت میدانی و همچنین ضریب نفوذ ایران در این کشور پرداخت و مدعی شد اقدام پوتین برای عقب نشینی از سوریه، باعث تقویت ایران در این کشور خواهد شد.
در ابتدای این مقاله با اشاره به صحبت‌های پوتین درخصوص اینکه نیروهایش وظیفه اصلیشان در حفاظت از دولت بشار اسد را انجام دادند؛ آمده است: «شکی نیست که نیروهای هوایی روسیه، شورشیان و تروریست‌ها را از مناطق کلیدی عقب رانده و کنترل نیروهای دولتی بر شهرهایی چون حلب را افزایش داد.
پوتین معتقد است که آتش‌بس درصورتی امکان برقراری دارد که بشار اسد در آینده سوریه حضور داشته و آمریکا آن را قبول کند و این در حالی است که اوباما بارها بر لزوم رفتن اسد اصرار ورزیده است. برخی تحلیلگران گمانه زنی‌های درخصوص مقاومت اسد دربرابر درخواست روس‌ها برای تقسیم قدرت در کوتاه مدت و اصلاحات اساسی در طولانی مدت داشتند که بنظر غلط می‌رسد.»
نیوزمکس با تاکید بر اینکه نباید خروج روس‌ها از سوریه را یک عقب نشینی منطقه‌ای درنظر گرفت؛ افزود: «سرمایه گذاری تقریبی روسیه باعث شد که جای پایی در خاورمیانه باز کرده و در مذاکرات صلح نیز یک کرسی بدست آورد. بعلاوه طرح روسیه باعث تضعیف جایگاه آمریکا در منطقه شد.»
هربرت لاندن به نقل از بخش دیگری از تحلیلگران می‌نویسد که پوتین با خروج از سوریه قصد داشت خود را از باتلاقی که در حال شکل گرفتن در خاورمیانه است؛ نجات دهد و این خلا ایجاد شده درپی عقب نشینی آمریکا از منطقه بود که وی را برای ورود به سوریه وسوسه کرده بود.
این نویسنده معتقد است پوتین از طرفی توانست اتحاد خود را با ایران درپی کمک به سوریه، تقویت کند و از سوی دیگر با خارج شدن از سوریه تحت عنوان "رفتار مسئولانه" انتظار دارد آمریکا و اروپا تحریم‌هایی را که بخاطر مسئله کریمه و اوکراین بر این کشور وضع کرده‌اند؛ تعدیل کنند.
نیوزمکس اما در ادامه مدعی است که رویکرد پوتین در عقب نشینی از سوریه، باعث خواهد شد هدف ایران در ایجاد هلال شیعی در خاورمیانه تقویت شود و اضافه کرد: «این شرایط احتمالا باعث خواهد شد نفوذ ایرانیان، دامن‌گیر روس‌ها در ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان شود که تحت کنترل روسیه قرار دارند.»
وی که بنظر می‌رسد در این مقاله قصد دارد روس‌ها را از قدرت گرفتن ایران بترساند؛ با مطرح کردن ادعای مضحکی نوشت ایران با سلاح هسته‌ای و سامانه‌های موشکی نه تنها برای رژیم صهیونیستی و دولت‌های سنّی منطقه بلکه برای روسیه نیز خطرناک خواهد بود!
این پایگاه خبری در پایان ضمن تاکید بر سودبردن ایران و روسیه از اتحاد فعلیشان، بیان کرد: «اما روسیه همواره از قدرت شیعیان در ایران نگران بوده است زیرا با عقاید کلیسای ارتودکس روس‌ها مغایرت دارد.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.