رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد: وزارت امور خارجه آمریکا بودجه‌ای معادل ۷۵۳ هزار دلار جهت حمایت مالی از رهبران جامعه مدنی در کوبا در نظر گرفته است.

حمایت مالی آمریکا از رهبران کوبا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از «تله‌سور»، 3 روز پس از خروج «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کوبا، وزارت امور خارجه این کشور روز گذشته از تخصیص بودجه‌ای معادل 753 هزار و 989 دلار برای حمایت از رهبران جوان جامعه مدنی در کوبا خبر داد.

این اقدام آمریکا سبب نادیده گرفته شدن فرهنگ دموکراسی مردم کوبا می‌شود؛ مردمی که در 20 مارس (1 فروردین) حضور «اوباما» در کشور خود را به عنوان بخشی از روند عادی سازی روابط بین دو کشور پذیرفتند اما از اصول انقلابی خود پا پس نکشیدند.

پیش از ورود رئیس‌جمهور آمریکا به کوبا، «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه این جزیره کارائیبی عنوان کرد: مسائل داخلی کوبا در بین موضوعات مورد مذاکره بین این کشور و آمریکا جایگاهی ندارد و این موضوعات تحت حاکمیت منحصر به فرد مردم کوبا قرار دارند.

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند از ما بخواهد که اصول خود را کنار بگذاریم و سیاست‌های بین‌المللی خود را رها کنیم.

بودجه مذکور قرار است در قالب برنامه توسعه فعالیت‌های اجتماعی غیر دولتی در کوبا با مدیریت اداره مسائل مرتبط با نیمکره غربی وزارت امور خارجه آمریکا استفاده شود.

تخصیص بودجه حمایت از رهبران اجتماعی کوبا با سخنرانی «اوباما» در این کشور مغایر است

رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی خود در مرکز تئاتر «هاوانا» پایتخت کوبا اعلام کرد: آمریکا قصد ایجاد تغییرات داخلی در کوبا را ندارد؛ ایجاد تغییرات داخلی در کوبا به مردم این کشور بستگی دارد و ما هرگز سیستم سیاسی و اقتصادی خود را به آنان تحمیل نخواهیم کرد؛ ما بر این باوریم که هر کشوری و هر ملتی خود باید سرنوشت خویش را رقم بزند.

این در حالی است که براساس اعلامیه جدید وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور فرهنگ دموکراتیک مردم کوبا را نادیده گرفته است.

در بیانیه‌ای که در این رابطه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده، آمده است: جامعه مدنی کوبا از سازمان‌های تثبیت یافته‌ای که معمولا در جوامعی با سنت دموکراتیک قوی یافت می‌شود، بهره نمی‌برد؛ شرکت کنندگان در این برنامه به مجموعه‌ای از ابزارهای رهبری و قابلیت‌های لازم برای مدیریت دست می‌یابند و سازمان‌های متعلق به جامعه مدنی که از اصول دموکراتیک در کوبا حمایت می‌کنند نیز افزایش می‌یابند.

در جریان جلسه رؤسای شرکت آمریکا و کوبا که در 21 مارس (2 فروردین) در «هاوانا» برگزار شد نیز ریاست «کاخ سفید» اعلام کرد که اقتصاد کوبا در حال تغییر است و آمریکا آماده است که این جزیره کارائیبی را به واسطه اقدامات قدرت‌های اجرایی خود در این روند همراهی کند؛ اقداماتی که اجازه انعطاف پذیری تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری آمریکا علیه کوبا را صادر خواهند کرد.

با این وجود مسئولان کوبایی همچنان معتقدند که تحریم‌های آمریکا علیه کوبا مانع رشد این کشور آمریکای لاتینی شده و برای عادی سازی روابط بین دو کشور لازم است که این تحریم‌ها از میان برداشته شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.