۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 362825

امروزه بسیاری از کشورهای شرقی و آسیایی، نوروز را در ۲۱ مارس جشن می‌گیرند. نام و آداب و رسوم این جشن در این کشورها متفاوت است. قرقیزستان یکی از این کشورهاست که مردمش نوروز را جشن می‌گیرند.

سنت‌های نوروز در قرقیزستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، تاریخ پیدایش نوروز به ایران باستان برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین جشن‌ها بوده که متعلق به دوران قبل از خط (نوشتار) است و اطلاعات درباره آن در بسیاری از فرهنگ‌ها مشاهده می‌شود.

قرقیزها و دیگر مردمان در دوران پاگانیسم این جشن را از جشن‌های اساسی خود می‌دانستند. آنها بعد از ورود اسلام عناصر فرهنگ پاگانی را حفظ کرده و به عنوان اعتدال بهاری، آغاز سال جدید و سمبل تولد دوباره طبیعت می‌دانستند.

از آن زمان جشن نوروز به طور کلی تغییر نکرده است. در دوران اتحاد شوروی سابق از سال ۱۹۲۰ به بعد برگزاری جشن‌هایی که خصوصیت‌های ملی و میراث فرهنگی داشت از جمله نوروز در قرقیزستان و دیگر کشورها ممنوع شد. اما قرقیزها این روز را به طور مخفیانه جشن می‌گرفتند. فقط در سال ۱۹۸۹ اولین بار در تاریخ جمهوری قرقیزستان شوروی برگزاری جشن نوروز به صورت رسمی شناخته شد.

بعد از کسب استقلال کشور این روز به عنوان جشن دولتی و روز تعطیل رسمی اعلام شد. مورخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ یونسکو نوروز را در لیست میراث فرهنگی و معنوی خود وارد کرد و اکنون بیش از ۵۰ کشور جهان آن را جشن می‌گیرند. فقط کشورهای عربی به دلیل اعتقادات مذهبی خود آن را جشن نمی‌گیرند.

نوروز اشتراکات زیادی با سال نو میلادی (۳۱ دسامبر) دارد. در روز آخر سال (۲۰ مارس) همه مردم سال گذشته را با دیدگاه‌های و آرزوهای مثبت گذرانده و از همدیگر عذرخواهی می‌کنند، بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند، کارهای باقی‌مانده را تا آخر انجام می‌دهند، اشیای بی‌فایده و کهنه را دور می‌اندازند و لباس و لوازم جدید می‌خرند. روز ۲۱ مارس قرقیزها داخل خانه را با بخور کاج خوشبو می‌کنند و میز عید را با ۷ نوع غذا تزئین می‌کنند که نشانه برکت محصولات آن سال است.

در سال‌های گذشته در این روزها همه مردم از جوانان گرفته تا سالخوردگان، زنان و مردان، فقیر و ثروتمند همه کار خود را تعطیل کرده و در بازی‌ها و مسابقات فعالانه شرکت می‌کردند. بخشی از این سنت‌ها تاکنون حفظ شده است. در میادین کشور جشن‌ها و مراسم‌ مختلف، مسابقات، بازی‌های ملی اسب‌سواری و کنسرت‌ها برگزار می‌شود. نهادهای محلی و سازمان‌های مختلف از میهمانان با سمنو و غذای دیگر پذیرایی می‌کنند.

نوروز به عنوان قدیمی‌ترین جشن در قرقیزستان، پر از اعتقادات و مراسم مختلف است. مثلاً مردم معتقدند که در این روز همه اعضای خانواده در یک خانه باید جمع باشند و بعد از برگزاری جشن گرد هم بیایند. برخی نیز معتقدند که در این روز نباید آتش خانه را خاموش کرد. چرا که با خاموش کردن آن طول زندگی خود را نیز کوتاه می‌کنند. همچنین به اعتقاد مردم ورود میهمان مرد به خانواده همیشه خوش یمن دانسته و ورود میهمان زن تنها را بد یمن می‌دانستند.

همچنین مردم اعتقاد دارند که روز اول سال نو وضعیت همه سال را نشان می‌دهد. اگر ۲۱ مارس یک روز آفتابی و خوب باشد، آن سال پر از محصولات و پرثمر بوده و تحولات مثبتی در آن رخ خواهد داد و در صورت سرد بودن هوا باید برای سالی سخت و سنگین آماده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.