کارشناس تاریخ اسلام می گوید: در تاریخ بارها ثبت شده که ایرانی های مسلمان حرمت اعیاد و مصیبت های اهل بیت علیهم السلام را در جشن های نوروزی خود رعایت می کردند.

سابقه تاریخی تداخل عید و عزای اهل بیت (ع) با نوروز باستانی ایرانی‌ها

به گزارش قدس آنلاین محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام، درخصوص برگزاری نوروز فاطمی و سوابق تاریخی آن اظهار داشت: سابقه تاریخی نشان می دهد که در بعضی مواقع در ایران، عید نوروز با مناسبت های مذهبی به خصوص در ارتباط با سالگرد میلاد و یا مصیبت ها مصادف می شد و معرفت ایرانی های مسلمان و شیعه به این صورت بوده که عزای اهل بیت علیهم السلام را رعایت می کردند و حرمت آن بزرگان را پاس می داشتند.
وی تصریح کرد: نکته جالب این است که در زمان استقرار حکومت آل بویه در ایران و عراق که در قرن های چهارم و پنجم هجری اتفاق افتاد، آن افرادی که ایرانی های شیعی مقتدری بودند، برای اولین بار شعائر شیعی و همچنین نمادهایی از فرهنگ ایران را زنده کردند. یعنی به صورت رسمی جشن هایی به مناسبت عید غدیر و همچنین مراسم عزای حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) را برگزار کردند و در ضمن عید نوروز و جشن مهرگان را هم بر پا می کردند.
رجبی دوانی با اشاره به مصادف شدن ایام محرم با عید نوروز در زمان حکومت آل بویه و نحوه رویکرد و برخورد ایرانی ها گفت: در همان موقعیت در مصادف شدن عاشورا با عید نوروز تداخل پیش آمد و آن ها در عزای حضرت سید الشهدا(ع) عید را با تأخیر برگزار کردند تا حرمت عزای امام حسین (ع) شکسته نشود. در دوران صفویه هم چنین مواردی اتفاق افتاد که احترام عزاداری های ائمه اطهار علیهم السلام رعایت می شد.
این کارشناس تاریخ اسلام از تقارن عید نوروز با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) یاد کرد و ادامه داد: جا دارد که مردم فهیم ایران با آن سابقه تاریخی مذهبی که اجداد ما داشته اند، احترام شب میلاد و روز آن را نگه دارند و آن را پاس بدارند و شادی های خود را متناسب با رضایت آن حضرت برگزار کنند.
وی افزود: هرچند که در دوران اخیر سابقه خوبی از مردم ایران مان سراغ داریم که چند سال پیش سنت فاقد ارزش چهارشنبه سوری با یکی از عزاداری های مذهبی مصادف شده بود. در آن سال حتی آن گروهی که اعتقادات دینی محکمی ندارند باز هم حرمت عزا را نگه داشتند و این مراسم را یک هفته زودتر برگزار کردند و بی احترامی به عزای اهل بیت علیهم السلام نکردند.
رجبی دوانی اظهار امیدواری کرد: مردم ایران با توجه به معرفت عمیق دینی و ایرانی خود، امسال هم در سالروز میلاد بانوی بانوان دو عالم حضرت صدیقه کبری(س) حفظ حرمت کنند تا موجب توفیقات آنها شود و در ظل عنایات اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرند.
 

منبع:خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.