قدس آنلاین/ طیبه مروت: آیا دیپلماسی و حضور در معادلات جهانی با حذف توان دفاعی یک کشور ارتباط متقابل دارد؟ تقویت جایگاه کشوری که از شرق و غرب مورد آماج سخت‌ترین تهدیدها بوده و هست، چه اهمیتی در سیاست و برنامه‌ریزی مسؤولان آن کشور دارد؟ نادیده گرفتن قدرت دفاعی و نظامی به بهانه مصلحت و گفتمان با سایرکشورهای جهان، واقعا مصلحت است؟

 امنیت مرزها، مرهون توان موشکی است

این‌ها سؤالاتی است که برخی اظهارنظرها درباره توان دفاعی کشور به ذهن مخاطب متبادر می‌کند.
رهبر معظم انقلاب در واکنش به این اظهارات، به اهمیت قدرت نظامی و موشکی کشور در دیدار اخیر خود با مداحان اهل بیت(ع) که در روز میلاد حضرت زهرا(س) انجام شد، اشاره کردند و با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک، فرمودند اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسأله است اما اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است. روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد.
حضرت آیت‌الله خامنه ای تأکید کردند: در روزگار پیچیده امروز و فردا، باید از همه ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی، برای تقویت جایگاه ایران استفاده کنیم.
  ایشان با اشاره به اینکه دشمن از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ملت ایران فروگذار نمی‌کند، تصریح کردند: آنها از «گفت و گو، مبادلات اقتصادی، تحریم، تهدید نظامی و هر وسیله دیگر» برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و ما نیز باید در همه این زمینه‌ها، توان مقابله و دفاع داشته باشیم.
توان نظامی بیشترین تکیه‌گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران است.
در این اوضاع جنگل‌وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به دنبال مذاکره و مبادله اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد آیا حتی دولت‌های کوچک نیز به خود اجازه تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟
این سخنان رهبری در حالی بیان شد که یک توئیت دنیای فردا را دنیای مذاکره دانسته بود نه موشک. هرچند نامه دکتر حسن روحانی به وزیر دفاع در ادامه فعالیت‌های موشکی و تأکید «محمدجواد ظریف» در گفت ‌وگو با نشریه «نیویورکر» به عدم مذاکره درباره توان موشکی از عزم دولت برای تقویت قدرت موشکی کشور خبر می‌دهد.
اما بحث برسر یکی از استراتژیک‏ترین فعالیتهای نظامی ایران مسأله ای نیست که بتوان به بهانه مذاکره بر سر آن معامله کرد. کارشناسان سیاسی در گفت و گو با قدس به بررسی چرایی اهتمام رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت توان موشکی ایران
پرداخته‏اند.

 وحشت دشمن از قدرت نظامی ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه «امنیت» یکی از مباحث مهم برای هر کشوری است، گفت: تقویت توان موشکی برای جمهوری اسلامی یکی از راه‌های حفظ امنیت کشور است و ازهمین‏رو تقویت بنیه موشکی از زمان دفاع مقدس در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده است و امروز به این توانمندی رسیده‌ایم که دشمنان ما را به وحشت انداخته است.
اسماعیل کوثری با اشاره به جایگاه مذاکره در اندیشه رهبر معظم انقلاب بیان کرد: از ابتدای انقلاب عدم مذاکره با اسرائیل و آمریکا در دستورکار جمهوری اسلامی بوده است و مذاکره با آمریکا هم تنها در مواردی که با تأیید رهبری باشد، امکان‌پذیر است.

 از هول حلیم در دیگ افتادیم
نماینده مردم تهران در مجلس نهم عمل به تعهدات از سوی طرفین مذاکره را الزامی دانست و گفت: در توافق هسته‏ای مسؤولان ما خیلی سریع به تعهدات خود عمل کردند و «از هول حلیم در دیگ افتادند» اما طرف مقابل هر روز به بهانه‌ای از انجام تعهدات خود سرباز می‌زند. بنابراین نتیجه‏ای از مذاکره اخیر برای ما حاصل نشده است.
کوثری به سابقه تاریخی مذاکره بی‌حاصل با آمریکایی‌ها اشاره کرد و افزود: درجریان دستگیری 53آمریکایی، برخی از سران ما در دولت موقت با آمریکایی‌ها مذاکره کردند و افراد مذکور آزاد شدند، اما طرف مقابل اموال بلوکه شده ما را آزاد نکرد.
بنابراین بی‌تعهدی غرب به توافق برای ما به امری تاریخی تبدیل شده است و از این‌رو ضرورتی برای مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افرادی که دنیای فردا را دنیای مذاکره دانستند نه موشک، خیلی نسبت به آمریکا خوش‌بین هستند، افزود: رهبر معظم انقلاب در چارچوب سیاست‌های کلی نظام به وظیفه خود عمل کردند و به این افراد هشدار دادند.

 باید با قدرت سرمیزمذاکره نشست
کوثری تأکید کرد: اگر آمریکایی‏ها خود را قدرتمند نمی‌دانستند که جرأت رفتار قلدرمآبانه نداشتند، بنابراین باید محکم جلوی قلدری آمریکا بایستیم.
این نماینده مجلس با تأکید براینکه تئوری دنیای فردا دنیای موشک نیست بسیار نابخردانه است، تصریح کرد: متأسفم از اینکه افرادی این تئوری را مطرح کرده‌اند که خود پایه‌گذار قدرت موشکی ایران هستند و می‌دانند که در دنیای امروز اگر قدرت نداشته باشیم، جایی برای حرف زدن و طرح گفتمان و انجام مذاکره نخواهیم داشت.
کوثری تأکید کرد: امنیت امروز ما مرهون قدرت موشکی ماست. کوثری با اشاره به سخن رهبری مبنی بر ناآگاهی یا خائن بودن گویندگان تئوری مذکور بیان داشت: هشدار به موقع رهبر معظم انقلاب بیانگر این است که باید با قدرت سر میزمذاکره نشست. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برجام هنوز برای ما نتیجه‌ای نداشته است، گفت: وقتی هنوز بی‌تعهدی غرب در مذاکره قبلی پیش روی ماست طرح مذاکره برای سایر مسایل جایگاهی ندارد.  

 اشتباهی به‏نام «معامله بزرگ»
رضا سراج، کارشناس مسایل استراتژیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکــه اخیــــراً پالس‌هایی از سوی برخی افراد داخلی به دشمن ارسال شده بود که حاضرند همه مزیت‌های هویتی جمهوری اسلامی را در قالب برجام‌های 2 و 3 و 4 به طرف آمریکایی بدهند، گفت: آنها در قبال دادن مزیت‌های ملی می‌خواستند چند مزیت را بگیرند و اسم آن را «معامله بزرگ» گذاشتند.
اوباما در آخرین اظهارنظرش پاسخ این پالس‌ها را اعلام کرد و گفت که پیوند اقتصاد ایران با اقتصاد جهان زمان‌بر است، آمریکا تحریم‌های محدودی را برخواهد داشت و تحریم‌های جدید هم اعمال خواهـدکرد. بنابراین عملاً انتظار برای معامله بزرگ با شکست مواجه شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران با انقلاب اسلامی به کشوری گفتمان‌ساز بدل شد، اظهار داشت: امروز این گفتمان در دنیا تسری پیدا کرده و پایه‌گذار گفتمان مقاومت اسلامی، بیداری اسلامی و سلطه ناپذیری در جهان شده است.
وی در ادامه تأکید کرد: آنچه مسلم است اینکه اهمیت این گفتمان تهدیدهایی را از جانب دشمنان برای نظام جمهوری اسلامی در پی داشته است و جمهوری اسلامی برای تسرّی گفتمان خود و همچنین حفظ امنیت داخلی باید توان دفاعی خود را تقویت کند. سراج افزود: سخنان اخیر رهبری هم در همین زمینه دارای دو جنبه بود؛ اول اینکه می‌خواستند خط معامله بزرگ با آمریکا را عقیم بگذارند وعلیه آن افشاگری کنند و همچنین با بیان اینکه این کار خیانت است آن را تقبیح کنند.

 «کلاهبرداری سیاسی» غرب از برجام
این کارشناس مسایل استراتژیک با اشاره به بخشی از فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت هوشیاری در مذاکرات سیاسی، گفت: این شاه بیت سخن رهبری  به مذاکرات اخیر در توافق هسته‌ای اشاره دارد.
ایشان از همان ابتدا اعلام کردند که من به مذاکرات خوشبین نیستم اما به دولت اجازه دادند که دیدگاه خود را به آزمون بگذارد، فرصت خوبی به دولت داده شد و از تیم مذاکره کننده هم حمایت شد، اما روند مذاکرات نشان داد که سیاست عدم اعتماد به آمریکا درست است و دیدگاه توأم با خوشبینی به غرب راه به جایی نخواهد برد.
سراج انجام تعهدات توسط ایران در توافق هسته‌ای و رفتار آمریکا را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: آمریکا به هیچ‌یک از تعهدات خود درقبال برجام عمل نکرده است و اگر نتیجه‌ای در مذاکرات برای ما حاصل نشود، نشان می‌دهد که «کلاهبرداری سیاسی» رخ داده است.

 دوستی آمریکا؛ این راه بی‌سرانجام!
وی با بیان اینکه تأکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی در سال95 در راستای انتقاد از معامله بزرگ با آمریکا است، افزود:  درمعامله بزرگ قرار بود همه بحث‌های هویتی ما مانند مباحث منطقه‌ای، توان دفاعی و... واگذار شود و اتصال به اقتصاد و تجارت جهانی برای ما حاصل شود که از این طریق سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصاد رونق بدهد و رشد اقتصادی کاذبی را شاهد باشیم. اماعملاً ثابت شد که این راه نشدنی است، در چنین شرایطی باید اقتصاد مقاوم باشد که بتواند نیازهای کشور را تأمین کند.
در این شرایط بود که رهبری هم شرایط را تبیین کردند و هم راهکار مقابله با استفاده آمریکا از تحریم را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی  بیان فرمودند.
سراج در ادامه به نامه اخیر آمریکا و متحدان درباره فعالیت‌های موشکی ایران به
«بان‌کی‌مون» اشاره کرد و گفت: تمام تلاش غرب تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است، ولی ما نمی‌توانیم دست بسته مقابل دشمن حرکت کنیم، کما اینکه این سیاست خسارت‌های زیادی در طول تاریخ برای ملت‌ها در پی داشته است. اگر توان دفاعی نداشته باشیم، حوادث سال‌های 1320 تکرار خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اگرسپاه موشکهای بالستیک را فعلا شلیک نمیکرد خیلی بهتر بود لااقل میتوانستیم به جهانیان ثابت کنیم که آمریکا بد عهدی کرده و قابل اعتماد نیست متاسفانه پرتاب موشکها در ایم مقطع حساس نسنجیده بود ودر واقع بهانه و مستمسک دست آنها شد؟!