براساس گزارش های رسانه ای، سفارت آمریکا در بغداد در دستورالعمل امنیتی جدیدی، کارکنان خود را به اقامت اجباری در داخل سفارت خانه مجبور کرده و از آنان خواسته است به اماکن محل برگزاری تظاهرات و نیز مرزهای ایران، سوریه و عربستان نزدیک نشوند.

سفارت آمریکا از کارکنانش در بغداد خواست به تظاهرات عراقی ها نزدیک نشوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، درحالی که هنوز بازتاب گزارش هایی مبنی بر انتقال کارکنان سفارت آمریکا در بغداد به اربیل و بصره در هفته گذشته در فضای رسانه ای عراق به چشم می خورد، امروز یکشنبه خبر تازه ای از منابع دریافت شده مبنی بر اینکه، آمریکا تدابیر امنیتی سختگیرانه تری را برای کارکنان خود به اجرا گذاشته است.
براساس گزارشی که المعلومه یکی از سایت های عراقی منتشر کرده، آمریکا در دستورالعمل جدید به دیپلمات ها و کارکنان سفارت، آنان را موظف به اقامت اجباری در محل سفارت کرده است.
گفته شده که این تدابیر به دنبال اوج گیری تنش های سیاسی که پنجشنبه گذشته با پایان تحصن ها در مقابل دروازه سبز امنیتی بغداد کمی فروکش کرده، اتخاذ شده است.
سفارت آمریکا در این دستورالعمل از کارکنان خود خواسته است از نزدیک به شدن به محل تظاهرات و تجمع ها و نیز از سفر به مرزهای عراق با ایران، سوریه و عربستان خودداری کنند.
در این دستورالعمل همچنین از کارکنان عالی رتبه سفارت خواسته شده از ابراز هویت خود به ماموران امنیتی محافظ (منظور ماموران عراقی) هنگام ورود به سفارت اجتناب کنند، چرا که بیم نفوذ شبه نظامیان در این نیروها وجود دارد.
در جریان تحصن های 14 روزه به ابتکار مقتدی صدر رهبر جریان صدری ها در عراق، برخی منابع رسانه ای خبر دادند که سفارت آمریکا بخش عمده کارکنان خود را از بغداد به بصره و اربیل منتقل کرده است، اما این سفارت خانه به سرعت واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.
پیش از آن نیز سفارت آمریکا در واکنش به گزارش هایی مبنی بر اینکه 'آمریکایی ها در صدد مقابله با تحصن ها هستند'، با صدور بیانیه ای آن را تکذیب و حتی اعلام کرد که در چندنوبت خواستار دیدار با مقتدی صدر یا نمایندگان وی شده و آنها پاسخ منفی داده اند.
ابراز نگرانی های سفارت آمریکا از احتمال تعرض به ساختمان این سفارت خانه درحالی است که مقتدی صدر از همان روز اول ضمن هشدار به دو سفارت خانه آمریکا و انگلیس مبنی بر عدم دخالت نظامی یا تبلیغاتی و رسانه ای ، اطمینان داده بود که تحصن کنندگان به مراکز دولتی و سفارت خانه ها تعرض نخواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.