قدس آنلاین/ وحید زینالی: به مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های تبریز که سر بزنید، قطعاً از حجم بالای شیرینی و شکلات خارجی در ویترین‌هایشان دچار شوک خواهید شد.

قاچاق کام تولید کنندگان شیرینی را تلخ کرد

اینکه چگونه و بدون نظارت، ما با سونامی شیرینی و شکلات در شهر مواجه هستیم، نکته‌ای است که ذهن هر علاقه‌مند به تولید داخلی را مشغول به خود می‌کند.
حال باید دید آیا این حجم بالای محصولات خارجی با برندهای ترکیه، ایتالیا، اوکراین و... با تشریفات قانونی وارد استان و کشور شده‌اند؟
موریانه‌ای به نام «قاچاق» به شکلات تبریز هم رحم نمی‌کند. اگر تا دیروز با شنیدن کلمه نحس «قاچاق» یاد سیگار و مشروبات الکلی و بنزین و برخی از کالاهای ممنوعه می‌افتادید، حالا باید به این لیست، «شیرینی و شکلات خارجی» را هم اضافه کنید. برای اینکه واردات خارج از مبادی قانونی برخی از تولیدات کشورهای همسایه و اروپایی، بویژه از طریق مناطق آزاد در درازمدت می‌تواند، چرخ‌های تولیدی شکلات تبریز را از حرکت انداخته و کمر «اشتغالزایی» این بخش را خم کند.

 تولید 60 درصد شکلات و شیرینی کشور در آذربایجان‌شرقی
صنعت شیرینی و شکلات نیمی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. سهم آذربایجان‌شرقی از این میان، صادرات 60 درصدی شکلات و شیرینی از جغرافیای ایران به دیگر کشورهاست و تبریز به عنوان قطب صنعت شیرینی و شکلات حرف اول را در تولید این محصول می‌زند.
هم‌اکنون 850 واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی، شیرینی، شکلات و آشامیدنی در استان فعال است و بیش از 50 درصد شیرینی و شکلات کشور شامل 600 نوع محصول متنوع در استان تولید می‌شود و در این میان 52 درصدِ شکلات، 40 درصدِ بیسکویت، 43 درصدِ ویفر، 46 درصدِ تافی و 38 درصدِ آب‌ نبات کشور، محصول تولیدی آذربایجان‌شرقی است.

  قاچاق 1500 میلیارد تومان آدامس به ایران
دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات بتازگی اعلام کرده است: هیچ‌گونه نظارتی بر واردات شیرینی و شکلات صورت نمی‌گیرد و بر اساس آمار به دست آمده، سالانه گردش مالی قاچاق آدامس 1500میلیارد تومان است. جمشید مغازه‌ای میزان تولید شیرینی و شکلات طی سال گذشته را معادل یک میلیون و 596 هزار تن عنوان کرد و گفت: از این میزان 240 هزار تن به ارزش 598 میلیون دلار صادر شد.
 
  تاریخ انقضای جعلی  
 دبیر انجمن شیرینی و شکلات صنعتی ایران با بیان اینکه شکلات‌های قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شوند و به این ترتیب نمی‌توان فهمید این کالاها از کجا می‌آیند، تأکید کرد: بیشتر این محصولات از بازارهای ترکیه و امارات وارد کشور می‌شوند.
جمشید مغازه‌ای ادامه داد: واردکنندگان قاچاقی شکلات، به وسیله Gate Printer ها، تاریخ تولید و انقضای روی بسته‌های شکلات‌ها را تغییر می‌دهند.
رئیس انجمن صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با  خبرنگار ما این واقعیت را تأیید کرده و می‌گوید: اینکه عده‌ای معتقدند این‌ها توسط مردم وارد کشور می‌شود، حرف بیهوده ای است. بخش عمده این محصولات خارجی از جلفا و به‌نوعی منطقه آزاد ارس وارد تبریز و شهرهای اطراف می‌شود. مگر در عالم واقعیت سکنه شهر جلفا چه تعدادی است؟
یونس ژائله می افزاید: بر اساس آمارها فقط 100 کامیون شکلات و شیرینی از کشور ترکیه وارد استان و منطقه می‌شود. این‌ها کجا می‌روند؟ مگر وارد کشور نمی‌شوند؟ این محموله‌ها نه حقوق گمرکی پرداخت می‌کنند و نه مالیات بر ارزش ‌افزوده، از لحاظ کیفی هم بیشتر این کالاها مشکل‌ دارند.
 
 واردات از منطقه آزاد ارس علیه تولید
وی معتقد است: با وجود تمام تلاشی که دولت برای حل مشکلات بخش خصوصی دارد، اما ارگان‌های زیادی علیه بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. واردات کالای خارجی از منطقه آزاد ارس علیه تولید است که به این شکل تولید داخلی قطعاً از بین خواهد رفت. به نظر می‌رسد وزرایی مانند صنعت و جهاد کشاورزی، تولیدکننده‌ها را رها کرده‌اند. نتیجه چنین رویکردی مرگ تولید داخلی و قبضه بازار توسط کالای قاچاق خارجی است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی محصولات که در مبادی ورودی ضبط ‌شده، بعدها طی مراحلی وارد بازار کالا شده است!
رسول بیوک می‌گوید: واحدهای شناخته‌ شده‌ شاید از این داستان ضربه کمتری متحمل شوند، ولی دیگر شاهد فعالیت واحدهای کوچک تولیدی به این شکل نخواهیم بود.

  بازار پس می‌زند
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز همچنین می‌گوید: طی چند سال گذشته نتوانسته‌ایم، قیمت محصولات خود را بالا ببریم. چراکه بازار پس می‌زند و این یعنی اقتصاد آزاد.  به گفته وی، وقتی تعرفه گمرکی یک کالا 70 درصد است، این یعنی زمینه‌ساز قاچاق.
 یک فعال صنعتی و تولیدکننده مواد غذایی نیز می‌گوید: دنیا در حال رشد و توسعه است.
تورج جودی می افزاید: متأسفانه در این حوزه ما دو تا سه شرکت در حد رقبای خارجی داریم. وقتی ما در جیب خود پول داریم، ترجیح‌مان خرید کالای کیفی است. برای تولید کالای کیفی بسیاری از مجموعه‌های تولیدی ما چاره‌ای جز ادغام ندارند.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که نگاه به پدیده قاچاق کالا باید نگاه متفاوتی باشد. این نگاه باید تمامی جوانب را در نظر بگیرد. هم تولید داخلی و سرنوشت وی را و هم حقوق دولت را که قانونی است، هم حق انتخاب مشتری و احترام به ذائقه وی را.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.