یک روزنامه آلمانی در مطلبی نوشت که اروپا با اجرای توافق ترکیه با اتحادیه اروپا بر سر مسئله پناهندگان، قول و قرارهای خود را شکسته و تصاویر بدی را به وجود می‌آورد که ادعا می‌کرد باید از شکل گیری آن جلوگیری کند.

وعده‌هایی که اروپا به آن پشت پا زد/ واگذاری کامل سیاست پناهندگی بروکسل به آنکارا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،روزنامه آلمانی "تاگس سایتونگ" در مطلبی به مناسبت اجرای توافق اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر مسئله پناهندگان با عنوان اروپا وعده های خود را می شکند نوشت: اروپا با این توافق سیاست پناهندگی خود را کاملا به ترکیه واگذار می کند.

حالا اروپا تصاویری را می سازد که قرار بود از شکل گیری آن ها جلوگیری به عمل آورد: پناهندگانی که بر خلاف خواست خود در اردوگاه ها محبوس می شوند،  نیروهای پلیسی که قربانیان درگیری های داخلی را مانند زندانیان به ترکیه باز می گردانند، معترضانی که علیه سوری های به زعم خود نامطلوب اعتراض می کنند و این همه هر چیزی به غیر از یک فرهنگ خوش آمد گویی است.

باز هم در جزایر دریای اژه بدبختی و درماندگی کامل سیاست پناهندگی اروپایی نشان داده می شود. همین چهار هفته پیش بود که دولت یونان برای ساخت اقامتگاه های منطقی و مناسب برای پناهندگان اعلام آمادگی کرده بود. اما حالا آتن باید تصمیمات ناشایست و نامناسب بروکسل را اجرایی کند و کمک های وعده داده شده اتحادیه اروپا همچنان در انتظار تحقق باقی بماند. کجا هستند همه کارشناسان پناهندگی و امدادگران غیر نظامی که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی وعده آن را داده بودند. اما به جای آن ما بخصوص پلیس و ماموران مرزی را می بینیم که بر این مسئله نظارت می کنند که هیچ پناهنده ای از اخراج در امان نماند.

این تنها وعده ای نیست که اتحادیه اروپا به آن پشت پا زده است. اتحادیه اروپا همچنین به این تعهد خود مبنی بر اینکه از اخراج های جمعی خودداری کرده و همه چیز را بر اساس قوانین سازمان ملل و اتحادیه اروپا پیش ببرد خیانت کرده است. این چه مفهومی غیر از یک اخراج جمعی دارد زمانی که در یک مرحله حدود 750 نفر باید از اروپا بازگرداده شوند. و کدام قاعده هنوز در اینجا معتبر است؟

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه نه در یونان و نه در ترکیه قواعد اجرا نمی شود تصریح کرد که ترکیه هیچ علاقه ای به این مسئله نشان نمی دهد که پناهندگان عودت داده شده از اروپا را به درستی بپذیرد. ظاهرا آنکارا این پناهندگان را دوباره به سوریه باز می گرداند.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر در اتحادیه اروپا هنوز اعتقاد به کارهای درست وجود دارد باید آن ها این اتهام را که از طرف سازمان عفو بین الملل هم مورد تاکید قرار گرفته است مورد بررسی قرار دهند. اتحادیه اروپا باید کارشناسانی را برای این منظور به ترکیه بفرستد. تا آن زمان باید اخراج پناهندگان از اروپا به حال تعلیق درآید.

البته ظاهرا دیگر بازگشت به مسیر درست وجود ندارد. اتحادیه اروپا در سیاست پناهندگان با پوست و مو خود را در اختیار ترکیه قرار داده است. حالا نمی خواهد و نمی تواند که از این مسیر بازگردد. حالا باید منطق بازدارندگی و اخراج دنبال شود و دقیقا همان تصاویر بدی تولید شود که مرکل و طرفدارانش همیشه می خواستند از آن اجتناب کنند.

از امروز بر اساس توافق انجام گرفته بین اتحادیه اروپا و ترکیه اولین گروه از پناهندگان از یونان به ترکیه بازگردانده می شوند.

توافق انجام گرفته بین ترکیه و اروپا بر سر مسئله پناهندگان انتقادات زیادی را از طرف بسیاری گروه ها و سیاستمداران به دنبال داشته است.

سبزهای آلمان انتقاد شدیدی را به توافق بروکسل-آنکارا برای بازگرداندن پناهندگان به ترکیه وارد کرده و خواستار تعلیق روند انتقال پناهندگان از یونان به ترکیه شدند.

رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان همچنین در این باره اظهار داشته است  که سازمان عفو بین الملل گزارش می دهد که صدها پناهنده به صورت غیر قانونی از ترکیه اخراج شده اند. چنین رفتاری قابل قبول نیست. تا زمانی که ترکیه این اخراج های غیر قاننونی را متوقف نکند نباید هیچ پناهنده ای از اروپا به ترکیه بازگردانده شود.

معاون رئیس پارلمان آلمان نیز این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد کرد که این اتحادیه روح و قلب خود را می فروشد. وی خواستار تعلیق روند بازگرداندن پناهندگان از یونان به ترکیه شد. به گفته وی در این کشور با توجه به ناامیدی پناهندگان بیم شرایط بدی می رود.

وی افزود: در کل این تصمیم اتحادیه اروپا اظهار یک سیاست فلاکت بار و محقرانه است که صرفا بر رویکرد بازدارندگی و تشکیل یک قلعه اروپایی تاکید دارد. در اینجا مسئله حمایت از پناهندگان مطرح نیست بلکه مسئله حفاظت در برابر پناهندگان در میان است.

اجرای توافق اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر مسئله پناهندگان از چهارم آوریل ( امروز دوشنبه)آغاز می شود. از امروز تا چهار شنبه باید در مرحله اول حدود 750 پناهنده از یونان به ترکیه بازگردانده شوند.

به ازای هر پناهنده سوری که از یونان به ترکیه بازگردانده می شود باید یک پناهنده سوری دیگر به صورت قانونی از طرف اتحادیه اروپا پذیرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.