موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرد پس از ۴ سال، حجم تجارت بخش نظامی در جهان، صعودی شده و بودجه نظامی عربستان با ۷۸.۲ میلیارد دلار از بودجه نظامی روسیه هم فراتر رفت.

بودجه نظامی عربستان از روسیه هم فراتر رفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، به نقل از راشاتودی موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم گزارش داد پس از 4 سال حجم مالی مبادلات تجاری نظامی در جهان، افزایش یافته است. این موسسه اعلام کرده است آمریکا در سال گذشته میلادی 596 میلیارد دلار، برای بخش نظامی هزینه کرده است که این رقم 3 برابر بودجه نظامی چین است.

چین دومین بودجه  بالای نظامی دنیا را دارد و 596 میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکا در سال 2015 این کشور را در رده نخست کشورهای با بیش‌ترین هزینه نظامی قرار داده است.

طی 4 سال پیش از سال 2015 روند هزینه‌کردهای نظامی در جهان، نزولی بود و سال 2015 این مسئله روند افزایشی را در پیش گرفت. کل مخارج نظامی کشورهای جهان، در سال 2015 نسبت به سال 2014، یک درصد افزایش داشته است.

بنا به این گزارش 36 درصد از کل بودجه نظامی جهان، به آمریکا اختصاص دارد. در سال 2015 عربستان با حدود 78.2 میلیارد دلار بودجه نظامی در جایگاه سومین کشور با بالاترین بودجه نظامی قرار گرفت. کاهش ارزش روبل روسیه باعث شد تا این کشور طی سال گذشته جایگاه سومی خود را به عربستان بدهد و با 66.4 میلیارد دلار بودجه نظامی به چهارمین کشور با بیش‌ترین بودجه نظامی در جهان تبدیل شود.

بنا به گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم، بیش‌ترین افزایش در مخارج نظامی در کشورهای هم‌مرز با روسیه و اکراین، شامل استونی، لاتویا، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی می‌شود.

به طور کلی طی سال گذشته 1.7 هزار میلیارد دلار توسط کشورهای جهان به حوزه نظامی اختصاص داده شده است. ونزوئلا و آنگولا در سال 2015 بیش‌ترین کاهش در بودجه نظامی خود به ترتیب با 64 درصد و 42 درصد کاهش را تجربه کردند.

موسسه صلح استکهلم گزارش داد نمودار روند اختصاص بودجه به بخش نظامی در کشورهای جهان از دو حقیقت حکایت دارد. اول اینکه افزایش بودجه نظامی کشورها نشان‌دهنده افزایش مناقشات نظامی در جهان بوده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد بودجه نظامی در کشورهای نفتی به دلیل کاهش درآمدهای ناشی از فروش نفت، کاهش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.