هفته‌نامه اکونومیست، سرمقاله جدیدترین شماره خود را (که نسخه چاپی آن فردا منتشر می‌شود) به قدرت‌گیری روزافزون فیس‌بوک اختصاص داد و نوشت: از زمان امپراطوری روم تاکنون، علامت «شست رو به بالا» تا این حد در نزد عموم نماد قدرت نبوده است.

جاه‌طلبی‌های امپراطور فیس‌بوک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، تنها 12 سال پس از تاسیس، فیس‌بوک به یک امپراطوری بزرگ با جمعیت گسترده، ثروت بسیار زیاد، رهبری کاریزماتیک و نفوذ بسیار بالا تبدیل شده است. مارک زاکربرگ برای تسلط بر عصر بعدی محاسبات آماده است. بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، 1.6 میلیارد کاربر دارد که یک میلیارد نفر از آنها روزانه و به طور متوسط بیش از 20 دقیقه از آن استفاده می کنند. در دنیای غرب، حساب‌های فیس‌بوک بیشترین سهم فعالیت‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد که این دسترسی اکثرا از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. فیس‌بوک با ارزشی معادل 325 میلیارد دلار، ششمین شرکت عمومی باارزش دنیا محسوب می‌شود.
 

با این حال، مارک زاکربرگ، موسس 31 ساله فیسبوک آرزوهای بزرگتری در سر دارد. او قصد دارد در کشورهای فقیر و متصل نشده به شبکه جهانی از طریق پرتوافکنی سیگنال‌های اینترنت با کمک هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی امکان اتصال دیجیتالی را فراهم کند. وی همچنین در نظر دارد سرمایه‌گذاری بزرگی را روی هوش مصنوعی، ربات‌های سخنگو و واقعیت مجازی انجام دهد. تلاش برای حکمرانی و تسلط بر دنیای مجازی، جنگ او را با امپراطوری‌های دیگر دنیای تکنولوژی (به خصوص گوگل) افزایش خواهد داد. نبردی که مطمئنا آینده‌ دنیای دیجیتال را برای همه شکل خواهد داد.
 
امپراطوری داده‌ها
فیس‌بوک از طریق ایجاد خدمات جذاب و اغواکننده مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد، کاربرانی که توجه آنها می‌تواند به عنوان یک کالا به فروش برسد. حقیقتی که برای گوگل نیز صدق می‌کند.
 
این دو شرکت نقش‌های متفاوتی در زندگی کاربران خود ایفا می‌کنند: گوگل انبوهی از اطلاعات در مورد دنیا به کاربران می‌دهد در حالی که فیس‌بوک از شما و دوستان شما خبر دارد. شما به گوگل می‌روید تا کارها را انجام دهید ولی برای وقت‌گذرانی به فیس‌بوک سر می‌زنید. با این وجود، جایگاه تسلط و استراتژی آنها به طرز قابل توجهی در حال شبیه شدن به هم است.
 
مخازن اطلاعات غیرموازی، به چالش کشیدن هر دو شرکت را بسیار دشوار کرده و موجب سودآوری هنگفتی برای آنها شده است. ثروتی که به این دو غول تکنولوژی امکان معامله با رقبای بالقوه و ارائه پیشنهاد برای خرید آنها را می‌دهد. هر دو شرکت مشتاق جذب کاربران و اطلاعات بیشتر بوده و به همین دلیل است که هر دو شرکت به دنبال گسترش دسترسی به اینترنت در کشورهای در حال توسعه هستند، چه از طریق هواپیماهای بدون سرنشین و چه از طریق بالون‌های غول‌آسا.
 
ماموریت فیس‌بوک این است که با مهار اطلاعات، خدمات جدیدی ارائه کرده و در مسیرهای جدیدی درآمدزایی کنند. سرمایه‌گذاری فیس‌بوک روی هوش مصنوعی تداعی کننده این است که «فراگیری زبان ماشین» بخش عمده‌ای از جواب خواهد بود. فیس‌بوک هنوز از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای شناسایی افراد در عکس‌ها و تصمیم در خصوص اینکه کدام استتوس و تبلیغات را به هر کاربر نشان دهد، استفاده می‌کند.
 
فیس‌بوک همچنین از دستیاران دیجیتال با هوش مصنوعی و برنامه‌های روبات‌های گفتگو برای تعامل با کاربران از طریق پیام کوتاه استفاده می‌کند. هفته آینده انتظار می‌رود تا فیس‌بوک خدمات مسنجر خود را به منظور توسعه محدوده روبات‌های گفتگوی خود بازکند. سرمایه‌گذاری فیس‌بوک در واقعیت مجازی (VR) – خرید اوکولوس (دوربین‌های سه بعدی واقعیت مجازی) با قیمت 2 میلیارد دلار در سال 2014، یک حدس جسورانه در خصوص این موضوع است که بعد از گوشی‌های هوشنمد جهان محاسبات و ارتباطات به کجا خواهد رفت.

اما فیس‌بوک با یک رقیب جدی در تمامی این زمینه‌ها مواجه است. گوگل در حال استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی به منظور بهبود خدمات اینترنتی و راهنمایی اتومبیل‌های خودران (بدون سرنشین) خود است. همچنین دیگر غول‌های صنعت نیز به شدت در زمینه هوش مصنوعی در حال سرمایه‌گذاری هستند. هرچند، فیس‌بوک و گوگل به دلیل جیب پر و اطلاعات زیاد، می‌تواند بهترین محققان و موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها را جذب کنند.
 
فیس‌بوک در زمینه استفاده از دستیاران شخصی صوتی پشت سر آمازون، اپل، گوگل و مایکروسافت قرار دارد و در زمینه ربات‌های گفتگو با رقابت مایکروسافت مواجه است. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکونومیست، در زمینه واقعیت مجازی، که زاکربرگ معتقد است قدم اول «واقعیت افزوده» است، فیس‌بوک در برابر رقبای قدرتمندی باید صف‌آرایی کند.  
 
مایکروسافت با معرفی هدست‌های هولولنز خود (تاثیرگذارترین محصول مایکروسافت در سال‌های اخیر) مستقیما پا به عرصه واقعیت افزوده (AR) گذاشته و گوگل که در حال حاضر در زمینه VR فعال است نیز بر روی پرش جادویی (یک استارتاپ کمتر شناخته شده AR) سرمایه گذاری کرده است.
 
مقیاس جاه طلبی فیس‌بوک و رقبای این شرکت نشانگر این است که این تکنولوژی‌ها به واسطه چگونگی تعامل مردم با یکدیگر و با اطلاعاتی که آنها را احاطه کرده است تغییر خواهد کرد. هوش مصنوعی به کمک خدمات و دستگا‌ه‌های مورد نیاز شما خواهد آمد. رابط‌های کاربری مکالمه‌ای به شما اجازه خواهد داد تا همه کارهای خود را از طریق گفتگو با ماشین به وسیله صدا یا متن انجام دهید و خدمات هوشمند به درون تمامی محصولات نفوذ خواهد کرد. در دهه جاری محاسبات احتمالا شکل رابط‌های واقعیت افزوده خواهد بود. با دخالت هوش مصنوعی، ورود اطلاعات از طریق اشاره یا صحبت بوده و تمام دنیا به عنوان نمایشگر تلقی خواهد شد. اطلاعات دنیای اطراف شما را شکل و رنگ خواهد داد و امکان اشکال جدیدی ا ارتباطات، خلاقیت و همکاری را محقق خواهد ساخت.
 
این یک نگاه جاه‌طلبانه است که فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و دیگر غول‌های تکنولوژی به دنبال رسیدن به آن هستند. با همه این‌ها، نگرانی‌های امنیتی و حریم‌شخصی نیز وجود دارد. متراکم کردن برنامه‌ها به منظور فراهم آوردن خدمات شخصی‌‌سازی شده نیازمند نظارت بسیار بالایی خواهد بود و اگر کاربران حس خوبی نسبت به در دسترس بودن جزئیات شخصی و کمبود امنیت نداشته باشند، نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد. 
 
قدرت گرفتن از مردم
همچنین نگرانی‌هایی در خصوص تراکم و انحصار و خطر اینکه در این اکوسیستم مردم به سختی بتوانند میان خدمات جابجا شوند، وجود دارد. برنامه فیس‌بوک برای پیشنهاد دسترسی آزاد به زیرمجموعه‌ای از وبسایت‌های محدود شده توسط رگلاتور مخابراتی هندوستان مسدود شد. همچنین مقامات رقابت آلمان در حال بررسی راه دسترسی فیس‌بوک به اطلاعات شخصی هستند. با رشد تسلط فیس‌بوک، این شرکت می‌تواند انتظار داشته باشد تا همانند گوگل و مایکروسافت با موارد و مشکلات بیشتری مواجه شود.
 
ایجاد توازن میان تبدیل شدن به جزء صمیمی و جدانشدنی از زندگی میلیاردها نفر، سودآوری عظیم  و دوری از پس‌زده شدن توسط کاربران یکی از بزرگترین چالش‌های کسب‌وکار در قرن اخیر خواهد بود. حتی در امپراطوری‌های روم باستان نیز مشاهده می‌شد که جمعیت ناگهان بر علیه امپراطور شعار می‌دادند. بنابراین باید هم آقای زاکربرگ را تحسین کرد و هم برای او نگران بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.