هرچند ملک سلمان روز پنجشنبه نوزدهم فروردین وارد قاهره شده است،‌ ولی زندگی مردم پایتخت سرزمین فراعنه از چند روز قبل از ورود شاه سعودی به‌سبب تدابیر امنیتی شدید و اقدامات دستگاه‌های نظامی و امنیتی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

ملک سلمان دکتر می‌شود!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان نوشت هرچند ریاست جمهوری مصر از سفر سلمان بن  عبدالعزیز به قاهره خوشحال است، ولی این سفر با نارضایتی مردم مصر روبه‌رو شده است. (حاشیه‌های خواندنی)

البته رسانه‌های دولتی مصر همان‌طور که انتظار می‌رفت به‌طور گسترده و با آب و  تاب از این سفر استقبال و مقالات و تحلیل‌ها و مصاحبه‌ها و خبرهای فراوان و البته غلوآمیزی درباره این سفر و شخص سلمان بن عبدالعزیز منتشر کرده و می‌کنند، چرا که به‌نوشته روزنامه الاخبار، پادشاه پولدار سعودی،‌ آن‌قدر پول دارد که بخشی از آن را در قاهره پخش خواهد کرد.

الاخبار نوشت مصری‌ها چندان از سفر ملک سلمان به کشورشان خوشحال نشده‌اند، آنها به‌سبب تدابیر امنیتی شدید برای اسکورت موکب شاه و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر ساعت‌های طولانی اسیر ترافیک بودند.

بیشترین کسانی که از سفر سلمان متضرر شده‌اند، مسافرانی هستند که به پروازشان نرسیدند، چرا که نیروهای گارد ریاست جمهوری تمام راه‌های منتهی به فرودگاه را برای مدتی طولانی بستند.

تعداد بسیار زیاد نیروهای گارد ریاست جمهوری مسئول تامین امنیت سلمان تنها دلیل پرتعداد بودن کاروان همراه ملک سلمان نبود، بلکه شاه سعودی 220 نفر از نیروهای امنیتی و تشریفاتی محافظ خود را هم با خود با دو هواپیمای اختصاصی به قاهره آورده است، البته این هواپیماها چند ساعت پیش از ورود سلمان، در فرودگاه قاهره به زمین نشستند.

علاوه بر آن باید به خدم و حشم همراه شاه سعودی اشاره کرد که شمار زیادی را با پول‌های متعلق به مردم عربستان به سرزمین فراعنه آورده است تا در سفری که پنج روز طول می‌کشد، مبادا مشکلی در زمینه رفاهی و خوشگذرانی برای ملک سلمان و دیگر شاهزادگان همراهش به وجود آید.

بیش از 100 دستگاه خودرو، موکب ملک سلمان را همراه می‌کردند تا نشان دهد عبدالفتاح السیسی از هیچ تلاشی برای جلب رضایت شاه سعودی یا به‌عبارت بهتر دریافت دلارهای نفتی سعودی دریغ نمی‌کند.

قرار است ملک سلمان صبح دوشنبه بیست و سوم فروردین به آنکارا برود، سفری که به‌دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه انجام می‌شود، این سفر هم سه روز طول می‌کشد و پس از آن سلمان به استانبول می‌رود تا در  سیزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی طی روزهای چهاردهم و پانزدهم آوریل (پنجشنبه و جمعه 26 و 27 فروردین) شرکت کند.

جزئیات سفر پنج‌روزه سلمان به سرزمین فراعنه

رسانه‌های مصری درباره جزئیات سفر سلمان بن عبدالعزیز به مصر نوشته‌اند: روز شنبه 15 توافق‌نامه میان مقامات سعودی و مصری در حضور سلمان و السیسی امضا می‌شود.

شاه سعودی روز شنبه بیست و یکم فروردین به دیدار شیخ الازهر می‌رود. مسجد الازهر هم با پول‌های اهدایی سعودی‌ها در حال بازسازی است.

سلمان یکشنبه به پارلمان مصر می‌رود تا برای نمایندگان مصری سخنرانی کند، برخی نمایندگان چاپلوس مصری از بی‌تابی خود برای شنیدن سخنان شاه سعودی سخن گفته‌اند. این نمایندگان در رسانه‌های هوادار آل سعود، گفته‌‌اند سخنان ملک سلمان تاریخی خواهد بود.

 تعریف و تمجید‌ها از شاه سعودی با اظهارات سفیر این رژیم در قاهره به اوج خود رسیده است جایی که احمد القطان سفیر سعودی گفته است: سفر ملک سلمان به قاهره بی‌سابقه است و نه در گذشته چنین سفری انجام شده بود و در آینده هم دیگر چنین سفری را شاهد نخواهیم بود.

دانشگاه قاهره هم روز دوشنبه به شاه سعودی دکترای افتخاری تقدیم می‌کند که به‌گفته مقامات مصری به‌خاطر نقش‌های مثبت و خدمات وی به جهان  اسلام و اعراب تقدیم می‌شود. با اعطای دکترای افتخاری، عنوان دیگری به کارنامه افتخارات ملک سلمان طی مدت کوتاهی که از به قدرت رسیدنش می‌گذرد، اضافه می‌شود که یکی از این افتخارات که شاه سعودی به آن می‌بالد این است که در این مدت کوتاه هزاران نفر از مردم بی‌دفاع یمن در حملات بی‌رحمانه جنگنده‌های سعودی با بمب‌های 907کیلوگرمی اهدایی آمریکا به خاک و خون کشیده‌ شده‌اند.

دیدار با نخست وزیر مصر، پاپ تواضروس رهبر مسیحیان مصر و افتتاح ساختمان جدید سفارت سعودی از دیگر برنامه‌های سلمان است.

به‌گفته القطان سفیر سعودی در قاهره هیئت همراه ملک سلمان بزرگترین هیئت در تاریخ پادشاهی آل سعود است که شامل 18 وزیر و 25 شاهزاده است، همچنین بزرگترین هیئت سرمایه‌گذاران سعودی، سلمان را همراهی می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.