قدس آنلاین؛ درست در زمانه کسادی بازار و قفل شدن معاملات مسکن و وعده‌های گاه و بی گاه آغاز رونق بازار در نیمه دوم سال، حراج ۱۱۸ هزار مسکن مهر مازاد در دستور کار قرار گرفته است. شمار قابل توجهی از ساخت وسازهایی که به دلایل زیاد ازجمله جانمایی نادرست ،طولانی شدن فرایند واگذاری وافزایش هزینه ساخت آن عاملی برای کسادی بازار این مسکن‌ها شده است. این درحالی است که مسکن مهر با هدف خانه دار کردن قشر کم درآمد جامعه یکی از سیاست‌های دولت قبل به شمار می‌رفت.

  پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود؟

از سوی دیگر دولت هرچند برنامه هایی مثل مسکن اجتماعی و افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن را با افزایش وام تا سقف 160 میلیون تومان افزایش داده است، اما در همان حال شمار زیادی مسکن لوکس و مسکن مهر مازاد همچنان بدون مشتری است. دراین فضا تسهیلاتی برای خرید مسکن مهر درنظر گرفته شده و پیش شرط‌های قبل هم تاحدودی برای فروش این مسکن‌ها برداشته شده است.
دراین باره قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۱۱۸ هزار واحد مسکن مهر مازاد اظهار می‌دارد:شرط مالکیت شخصی و سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد نظر متقاضی، برای فروش واحدها برداشته شده است.

  آگهی فروش مسکن مهر
احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه طرح فروش مسکن‌های مهر در استان‌ها در حال انجام است، به مهر می‌گوید: هر استان برای فروش مسکن‌های مهر بدون متقاضی آگهی داده و تاکنون هم شماری از این واحدها به فروش رفته است.
وی با اشاره به اینکه چند درصد از این واحدها متقاضی پیدا کرده اند، اظهار می‌دارد: برای فروش این واحدها شرط مالکیت شخصی و سکونت پنج ساله هر متقاضی در استان مربوطه را برداشته ایم،اما سایر شرایط همچنان اجرا می‌شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر، تعداد واحدهای بدون متقاضی مسکن را ۱۱۸ هزار واحد در سراسر کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: این واحدها در میان طرح‌های تعاونی‌ها، سه جانبه و حتی تعدادی خود مالک هم به چشم می‌خورد و در تمامی استان‌ها از جمله استان تهران وجود دارد.
مهرآبادی با اعلام اینکه هر استان به طور جداگانه آگهی فروش واحدها را داده است، می‌افزاید: تاکنون آمار مشخصی از فروش واحدها به دست نیامده، اما در روزهای آینده این اطلاعات جمع آوری شده و اطلاع رسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه از حدود یک ماه قبل آگهی‌های فروش واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر داده شده است، می‌گوید: عمده این واحدها در استان‌های خوزستان، اصفهان، البرز و گیلان قرار دارند، اما در سایر استان‌ها هم این واحدها هستند.
این در حالی است که  هیأت دولت در بهمن ماه سال گذشته موافقت کرده است تا مازاد مسکن مهر در برخی از مناطق کشور بدون در نظر گرفتن برخی شرایط، به متقاضیان واگذار شود.
عرضه مازاد مسکن مهر درحالی است که بسیاری از واحدهای آماده واگذاری همچنان با مشکلات خدمات عمومی دست و پنجه نرم می‌کند.
بویژه اینکه مسؤولان ارشد وزارت راه و شهرسازی از روند رو به افزایش ۲۵۰ هزار مسکن مهر آماده تحویل و بدون آب و برق خبر داده بودند وقرار بر این بود که  جلسه‌ای در ساختمان شیشه ای وزارت نیرو و با حضور مسؤولان وزارت راه و شهرسازی با وزیر نیرو برگزار شود.
در این میان اعلام کمبود بودجه برای تأمین آب و برق واحدهای مسکن مهر از سوی وزارت نیرو سبب شده تا تحویل شمار بالایی از این واحدها به دلیل نداشتن آب و برق به‌تأخیر بیفتد.
حال با اعلام بسته شدن پرونده واحدهای مسکن مهر در سال ۹۵ سبب شد تا تکاپوی عجیبی میان دو وزارتخانه راه و شهرسازی و نیرو ایجاد شود تا هرچه سریع‌تر تکلیف واحدهای مسکن مهر بدون آب و برق روشن شود.

  پرونده بسته می‌شود
این درحالی است  که  قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اواخر سال گذشته تأکید کرده بود: پرونده مسکن مهر در سال آینده بسته می‌شود و دولت با همه تنگناها؛ برای اتمام هرچه زودتر این طرح تلاش می‌کند.
بر اساس گزارش ایرنا، احمد اصغری اظهار می‌دارد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته؛ تمام طرح‌های مسکن مهر در کشور تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.
وی می‌افزاید: از مجموع دو میلیون و 216 هزار واحد مسکن مهر که در کشور در دست ساخت قرار گرفته تاکنون یک میلیون و 880 هزار واحد تحویل شده و 340 هزار واحد نیز در حال تکمیل است.
اصغری مهرآبادی تصریح می‌کند: دولت یازدهم تلاش کرد تا با افزایش سقف تسهیلات به 300 میلیون ریال و مدت بازپرداخت از 15 به 20 سال، شرایط را برای خانه دار شدن متقاضیان آسان‌تر کند.
وی خاطرنشان می‌کند: در 5/2 سال اخیر 692 هزار واحد مسکن مهر در کشور تکمیل شده و نزدیک به 70 میلیون متر مربع در دولت تدبیر و امید مسکن مهر احداث
شده است.
قائم مقام وزیرراه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه نهایی تعیین تکلیف واحدهای بدون متقاضی به استان‌ها می‌گوید: با اجرای این ابلاغیه به هیچ وجه افزایش قیمت در نرخ واحدهای مسکن مهر نخواهیم داشت.
اصغری مهرآبادی ابراز می‌دارد: این واحدها اعتبار دولتی ندارند و با هزینه مردم و تسهیلات بانکی ساخته شده و نیز به صورت مزایده به فروش نمی رسد، بدون تردید هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و با همان هزینه تمام شده به متقاضیان تحویل می‌شود.

   هیچ مسکن مهری بی‌متقاضی نمی‌ماند
درهمین حال معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تمام تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی، اتمام هرچه سریع‌تر واحدهای باقیمانده مسکن مهر است و با توجه به مصوبه تسهیل در شرایط واگذاری مسکن مهر، مطمئناً هیچ واحدی بدون متقاضی نمی‌ماند. سید محمد پژمان به ایسنا اظهار می‌دارد: در راستای تحقق این موضوع به جز تسهیلات بانکی مورد نیاز، موضوع تأمین مالی توسط مردم نیز مطرح است.
وی افزود: بنابراین متقاضیان باید در زمان‌بندی مشخص سهم خود را پرداخت کنند تا واحدهای باقیمانده سریعاً احداث و تکمیل شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.