۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 366864

قدس آنلاین: پس از رعایت عمل به واجبات و ترک محرمات، عمل به مستحبات تا حد امکان، سحرخیزی و اقامه نماز شب، زیارت بزرگان دین و ... می تواند فرد را به سبک زندگی رجبیون نزدیک کند و نباید فراموش کرد با قضا شدن نماز عاقبت بخیر شدن بعید است.

شرط اول برای ورود به جمع رجبیون!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به فرا رسیدن ماه رجب، چه نوع از سبک زندگی را می توان در پیش گرفت تا در زمره رجبیون قرار بگیریم، اظهار کرد: مهم ترین مولفه ای که شخصیت رجبیون را شکل می دهد، توجه به لقمه حلال و حرام است.

 

وی ادامه داد: البته این واژه، عام بوده و در ادبیات فقهی قرار می گیرد اما جدا از حلال ها و حرام هایی که در فقه بیان شده است، ممنوعیت های اخلاقی نیز تحت عنوان رذایل اخلاقی – آن جا که بایسته های اخلاقی در نظر گرفته شده – و فضایل اخلاقی، مطرح می شود که اگر رعایت نشوند، قرار گرفتن در زمره رجبیون و جزو مصادیق این ماه شدن، محل تردید و شک خواهد بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تاکید کرد: بنابراین برای ورود به جرگه و زمره رجبیون باید مسائل حلال و حرام را رعایت کرد و مراقب بود چه درآمد، چه لقمه و چه سبک زندگی را باید در پیش گرفت.

 

وی اضافه کرد: نکته دیگر مربوط به زندگی مشترک زن و شوهر می شود؛ وقتی همسران در کنار یکدیگر زندگی می کنند، باید در نظر بگیرند چه سبکی از زندگی را سرلوحه خود قرار می دهند که از همدیگر رضایت داشته باشند و به اصطلاح برای هم فیلم بازی نکنند ضمن آن که در نظر بگیرند پیش از آن که نقش همسری داشته باشند، بنده خداوند متعال بوده و رضایت پروردگار را باید مورد نظر قرار دهند.

 

حجت الاسلام دلیر ادامه داد: البته محور رضایت طرفین زندگی مشترک، رضایت خدا و حق است و اگر به نوعی رضایت مشروع از ناحیه حق نباشد، حق به طور قطع و یقین محل تردید است یعنی با ظلم به دیگران نمی توان مَرضی خدا بود و رضایت او را جلب کرد و به حق رسید.

 

به گفته این استاد عرفان سبک زندگی الهی این گونه است که در حوزه فقه، حلال ها و حرام ها و مکروهات و مستحبات در نظر گرفته و رعایت شود و در حوزه اخلاق نیز خود را آراسته به فضایل اخلاقی کرده و  پیراسته از رذایل اخلاقی.

 

عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: پس از رعایت عمل به واجبات و ترک محرمات، عمل به مستحبات تا حد امکان، سحرخیزی و اقامه نماز شب، زیارت بزرگان دین و ... می تواند فرد را به سبک زندگی رجبیون نزدیک کند و نباید فراموش کرد با قضا شدن نماز عاقبت بخیر شدن بعید است.

 

حجت الاسلام دلیر در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید سبک زندگی رجبیون را از منابع دینی استخراج کرد و به آن رنگ الهی بزنیم و بدانیم هر سبک زندگی، الهی نیست و انواع سبک های زندگی همچون مارکسیستی، لیبرالیستی و ... نیز وجود دارد که در بحث های نظام خانواده مطرح است و ما باید سبک زندگی اسلامی را در پیش بگیریم تا مصداق «أین رجبیون» باشیم.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.