۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 367054

برنی سندرز نامزد یهودی حزب دموکرات، روز یکشنبه بار دیگر به انتقاد از عملکرد رژیم صهیونیستی در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ غزه پرداخت و اقدامات تل‌آویو را «نامتناسب» توصیف کرد.

انتقاد دوباره سندرز به اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «برنی سندرز» یکی از دو نامزد اصلی حزب دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد بار دیگر به انتقاد از عملکرد رژیم صهیونیستی در جریان جنگ سال 2014 در غزه پرداخت.

وی که پیش از این هم از آمار بالای تلفات غیرنظامیان در حملات اسرائیل به غزه انتقاد کرده بود، در مصاحبه امروزش با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «آیا پاسخ اسرائیل (به شلیک راکت از غزه) نامتناسب بود؟ من فکر می‌کنم که اینطور است.»

در جریان حملات هفت هفته‌ای دو سال قبل رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به بهانه مقابله با حملات راکتی نیروهای مقاومت انجام شد، بیش از 2000 فلسطینی به شهادت رسیدند. سازمان ملل می‌گوید بیش از 70% کشته شده‌ها غیرنظامی بوده‌اند. 

سندرز که خود یک یهودی است، افزود: «اسرائیل 100% حق دارد که در آزادی، استقلال و امنیت و به دور از حملات تروریستی زندگی کند و هیچ کس قدرتمندتر از من برای این هدف نمی‌جنگند. اما تصور می‌کنم ما در رسیدن به صلح در منطقه موفق نخواهیم بود، مگر اینکه شأن و احترام فلسطینی‌ها را حفظ کنیم.»

این سناتور ایالت ورمونت آمریکا، اولین یهودی در تاریخ این کشور است که توانسته در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری، پیروزی‌هایی را در رقابت‌های مقدماتی به دست آورد. او که خود را از لحاظ سیاسی یک سوسیال دموکرات و از لحاظ اعتقادی یک یهودی سکولار معرفی می‌کند، در هفته‌های گذشته در چند ایالت متوالی بر هیلاری کلینتون نامزد پرآوازه و پیشرو حزب دموکرات پیروز شده و حتی مدعی است که می‌تواند نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات نوامبر 2016 باشد. 

وی در مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال مجری در مورد انتقاد «مایکل اورن» سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن از اظهاراتش، گفت که اورن را نمی‌شناسد. 

در ادامه مجری برنامه گفت: «جالب است... اولین یهودی در تاریخ آمریکا که توانسته نه فقط یک امتیاز ایالتی بلکه انتخابات مقدماتی را ببرد، در حال موضع‌ گرفتن علیه اسرائیل است. معمولا در عرصه سیاسی آمریکا، اسرائیل هر کاری که انجام دهد، همه تنها از اسرائیل حمایت می‌کنند، اما شما موضع انتقادی گرفته‌اید.»

سندرز پاسخ داد: «من دارم موضعی متوازن‌تر می‌گیرم. چه شما یهودی باشید چه نه، من امیدوارم که همه در این کشور خواستار پایان دادن به این جنگ و درگیری بی‌پایان در خاورمیانه باشند.»

وی افزود: «قطعا ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد، اما نمی‌توانید نیازهای مردم فلسطین در غزه را هم نادیده بگیرید: فقر، بیکاری، جامعه آن‌ها خسارت زیادی دیده است. نمی‌توانید این واقعیت‌ها را نادیده بگیرید. نمی‌توانید فقط نگران نیازهای اسرائیل باشید. شما باید نگران همه مردم منطقه باشید.»

مواضع انتقادی سندرز موجب شده تا بسیاری از سیاستمداران جریان اصلی در آمریکا وی را «نامزدی غیرقابل انتخاب» توصیف و برای کنار رفتن او تلاش کنند. در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها، در حالی که سندرز بیش از 40% امتیازات ایالتی را که بر اساس آرای مردمی تقسیم می‌شود، به دست آورده و اختلاف کمی با کلینتون دارد، کمتر از 10% امتیازات مقامات حزب (نمایندگان غیرمتعهد) به وی تخصیص یافته که از مخالفت سران حزب با انتخاب او حکایت دارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.