قدس آنلاین/ طیبه مروت : روزی که اعلام شد«برجام» به فرجام رسیده است، گمانه‌های خوش‌بینانه از پایان تنش‌های سیاسی ایران در عرصه بین‌الملل حکایت داشت، اما در کمتر از دوماه گذشته که آزمایشهای موشکی ایران به صورت رسمی اعلام شد، دولتمردان آمریکایی که پیش از این در نمایشی مضحک در برابر ایرادهای نمایندگان سنا از برجام مقاومت نشان می‌دادند، نقاب از چهره خود برداشتند و از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آزمایش موشکی سخن گفتند.

هدف آمریکا از توافق هسته‌ای تغییر رفتار ملت و دولت ایران  است

این در حالی است که در زمان اجرای برجام یکی از شروط رهبر انقلاب برای پذیرش توافق هسته‌ای در نامه معروف مهر این بود که وضع هرگونه تحریم به‌هر بهانه‌ای ممنوع است. در بخشی از نامه رهبری معظم آمده است: «در سراسر دوره‌ 8‌ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای
(از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هریک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند3 مصوبه‌ مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.
بنابراین هرچند به گفته «عراقچی» اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیتهای موشکی نقض برجام نیست، اما خلاف پذیرش مشروط برجام از سوی عالیترین مقام ایران است.

 انتظار مردم از دستگاه دیپلماسی
این روزها رجزخوانی‏های دولتمردان آمریکایی به وزیرخارجه آنها رسیده است؛ جان کری در اظهاراتی از اعلام آمادگی کشورش برای همکاری با ایران برای حل‌ موضوع آزمایش‌های موشکی ایران خبر داده بود. سردار یدالله جوانی درباره ضرورت برخورد دستگاه دیپلماسی با زیاده‌خواهی دولتمردان آمریکایی درباره فعالیت‌های موشکی کشورمان به خبرنگار «قدس» می‌گوید: وزارت‌خارجه و دستگاه دیپلماسی در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در تأمین حقوق ملت ایران داشته است، اما در برخی مقاطع اگر بخواهیم تحلیلی از رفتار دستگاه دیپلماسی نسبت به زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی داشته باشیم، این برداشت وجود دارد که آن رفتار انقلابی که مورد انتظار مردم ایران است از دستگاه دیپلماسی دیده نمی‌شود.
مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به زیاده‌خواهی دولتمردان آمریکایی درباره فعالیت‌های موشکی، وظیفه وزیرخارجه و دولتمردان را پاسخگویی قاطعانه به این رفتار عنوان کرده و می‌افزاید: انفعالی عمل کردن هریک از سیاستمداران ما در قبال زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها، آنها را دچار توهم می‌کند که ملت ایران دچار ضعف شده است.
 معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران با اشاره  به پذیرش مشروط برجام از سوی رهبر انقلاب، عنوان می‌کند: این ادعا که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نقض برجام نیست، خلاف شروط رهبری معظم انقلاب با پذیرش برجام است و اگر از برجام چنین برداشتی بشود که آمریکایی‌ها مجازهستند که هر تحریم جدیدی را علیه ایران وضع کنند، این برخلاف گفته‌های تیم مذاکره‌کننده در زمان توافق است، زیرا در آن زمان به مردم اعلام شد که با توافق هسته‌ای تحریم‌های هسته‌ای با توافق برداشته خواهد شد و تحریم جدیدی هم وضع نخواهد شد.
اما اگر غیر از این اتفاق بیفتد از یک سو، سود است و از سوی دیگر ضرر؛ زیرا آمریکایی‌ها ازسویی تحریم‌هایی را برمی‌دارند و از سوی دیگر تحریم‌هایی دیگری وضع می‌کنند، بنابراین این توافق هیچ مبنای منطقی ندارد.
وی با تأکید براینکه وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران، برخلاف برجام است، تصریح می‌کند: برای ما نامه رهبری ملاک است و اگر آمریکایی‌ها برجام را برخلاف پذیرش مشروط ما دور بزنند، قابل تأمل است، زیرا غرب تعهدات خود را با خدعه‌های همیشگی زیرپا می‌گذارد و مهمتر اینکه ما نباید توجیه‌گر رفتار آمریکایی‌ها باشیم. سردار جوانی تأکید می‌کند: وزارت‌خارجه باید پاسخگوی بدعهدی آمریکایی‌ها باشد، حتی اگر ایران به فعالیت‌های هسته‌ای قبل از توافق برگردد.

 روح برجام، تفسیر به رأی آمریکایی است
وزیرخارجه آمریکا از مذاکره‌ای دوباره این‌بار به بهانه «فعالیت‌های موشکی» ایران سخن می‌گوید. اما آیا جمهوری اسلامی توان دفاعی خود را به مذاکره خواهد گذاشت؟ سرداریدالله جوانی در این رابطه می‌گوید: مطرح کردن سریال‌های «برجام» یا از سر نادانی و توهم است یا ترجیح دادن منافع فردی و حزبی که این خیانت به مردم کشور است.
وی با اشاره به نیّات دولتمردان آمریکایی اظهار می‌کند: آمریکایی‌ها نشان دادند که هدف آنها دور کردن مردم ایران از مواضع انقلابی و تبدیل کردن جمهوری اسلامی به کشوری منفعل در منطقه و جهان است.
به گفته جوانی، از بین بردن هویت مستقل ملت ایران و هموار کردن مسیر بازگشت سلطه آمریکا به ایران از اهدافی است که آن‌ها سال‌هاست به دنبال آن هستند.
او می‌گوید: با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات مهمی در منطقه راهبردی غرب آسیا رخ داده و آمریکایی‏ها شاهد غروب امپراطوری در غرب آسیا هستند و خروج آمریکا از منطقه استراتژیک خاورمیانه به معنای پایان دوران ابرقدرتی این کشور است.
به همین دلیل آمریکا مصمم است با استفاده از ظرفیت‌های خود، جمهوری اسلامی را به گذشته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  برگرداند.  
مشاورعالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها از «روح برجام» سخن می‌گویند، اظهار می‌کند: روح برجام، همان تفسیر به رأی آمریکایی است و آنها می‌خواهند خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کنند.
تفسیر آمریکایی‌ها از «روح برجام» تغییر رفتار جمهوری اسلامی است و این تغییر رفتار را به همه حوزه‌ها سرایت می‌دهند که یکی از آنها «فعالیت‌های موشکی و دفاعی» است.  
جوانی با بیان اینکه مطالبه آمریکا ازایران درباره دفـاع موشــکی «طنز تاریخی» است، تصریح می‌کند: وقتی غرب و در رأس آنها آمریکا در اولین توافق خود این‌گونه تعهدات خود را تفسیر به رأی می‌کند، چگونه می‌توان در سایر مسائل با آنها به توافق برسیم؟
وی با تأکید براینکه هدف نهایی آمریکا تسلط دوباره برملت ایران است، هوشمندی همه جانبه دولتمردان را مهمترین سپر دفاعی در برابر این نیرنگ آمریکایی عنوان کرده و می‌افزاید: ملت ایران در37سال گذشته همواره نشان دادند که در برابر نیرنگ غرب هوشیار هستند.  سردار جوانی به موضع‌گیری چهره‌های ارشد نظامی کشور به زیاده‌خواهی وزیرخارجه آمریکا اشاره کرده و بیان می‌کند: وقتی دشمنان دچار نوعی توهم می‌شوند و قدرت دفاعی ما را زیر سؤال می‌برند، لازمه آن واکنش دست‌اندرکاران امور نظامی است. این واکنش‌ها این پیام را برای غرب دارد که متوجه این معنا باشند که ملت ایران و نیروهای مسلح دربرابر زیاده‌خواهی‌های آنان هوشمندانه عمل می‌کنند.

 اهرم فشار غرب علیه ایران چیست؟
دکتر کیومرث یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، به اعمال محدودیت‌های مختلف از سوی آمریکایی‌ها علیه ملت ایران درمقاطع مختلف اشاره کرده و می‌گوید: آنچه پس از توافق هسته‌ای برای ما مسلم بود، بهانه‌گیری دولت آمریکا به فعالیت‌های موشکی ایران با عنوان نگرانی کشورهای غربی از آزمایش موشک‌های دوربرد است و از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه کشورمان استفاده خواهند کرد. رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: پس از توافق هسته‌ای، که از آن «قطع بازوی ژئوپلتیک» ایران یاد می‌کنند،  برنامه‌های موشکی دستاویزی برای غربی‌ها شده است.  وی با بیان اینکه گستاخی‌های اخیر «جان کری» به ضعف دستگاه دیپلماسی ما در مواجه با تهدیدات خارجی برمی‌گردد، اظهار می‌کند:  درحال حاضر، گویا ساختار دستگاه دیپلماسی راهی غیر از سیاست‌های داخلی درپیش گرفته است و امیدوارم این تحلیل، تحلیل درستی نباشد و وزارت‌خارجه با اعلام رسمی موضع خود به این گمانه‌ها خاتمه دهد.
 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید براینکه وظیفه وزارت‌خارجه دفاع از هویت ملت ایران در عرصه بین‌الملل است، می‌گوید: هر اندازه که ما در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب و حتی عربستان کوتاه بیاییم، غربی‌ها گام به گام جلوتر می‌آیند و فشارهایی دیگری غیر از مسأله هسته‌ای به ملت ایران وارد خواهند کرد.

 پشت پرده توافق هسته‌ای
این کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه به واکنش قاطع وزیردفاع در حمایت از فعالیت‌های موشکی کشور اشاره کرده و تصریح می‌کند: واکنش صریح وزیر دفاع و سایر چهره‌های نظامی قطعاً باعث عقب‌نشینی غرب از این‌گونه گستاخی‌ها خواهد شد.
اما آنچه مهم است اعلام مواضع سیاسی از تریبون وزارت‌خارجه یا سخنگوی دولت است که مؤید سیاست‌های واحد و اتفاق‌نظر مسؤولان کشور است.  این اتفاق نظر باعث می‌شود تا بیش از این شاهد هجمه روانی مقامات آمریکایی و هم‌پیمانان‌شان علیه ایران نباشیم.  دکتر یزدان‌پناه به ماجرای سریال برجام‌ها نیز اشاره می‌کند و با بیان اینکه توافق هسته‌ای نیّات پشت پرده مقامات آمریکایی را افشا کرد، اظهار می‌کند: آنچه برای ما در این چند روزه ثابت شد، هدف آمریکا از توافق هسته‌ای است که همان تغییر رفتار ملت و دولت ایران در منطقه و جهان است تا ایران برای سایر مسائل پای میز مذاکره بنشیند.   
وی تأکیـد می‌کنــد: برنامــه هسـته‌ای یا موشکی ایران برای آمریکا و غرب بهانه است، هدف آنها محور مقاومت در منطقه است.
آنچه آمریکایی‌ها در این رفتارهای زنجیره‌ای خود دنبال می‌کنند، این است که ایران را از محور مقاومت خارج و تبدیل به متحد منطقــه‌ای خود کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.