قدس آنلاین:مرحوم آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی از آن دسته شخصیت‌هایی است که در كنار همه ويژگي‌های مبرز اخلاقی و علمی، مبارزات سياسی، مجاهدت‌های انقلابی و مديريت توانمند ديني از چهره‌های برجسته و فعالان قرآنی به شمار می‌رفت.

گوشه ای از علاقمندی ها و خواسته های آیت الله  واعظ‌طبسی

به گزارش قدس آنلاین، مرحوم آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی از آن دسته شخصیت‌هایی است که در كنار همه ويژگي‌های مبرز اخلاقی و علمی، مبارزات سياسی، مجاهدت‌های انقلابی و مديريت توانمند ديني از چهره‌های برجسته و فعالان قرآنی به شمار می‌رفت.
آیت‌الله واعظ‌طبسی که از دوران نوجوانی و حدود ۱۵ سالگی به حوزه علمیه مشهد وارد شد، در کنار تحصیل و مبارزات سیاسی با رژیم شاهنشاهی مانند همه مسلمانان اهتمام ویژه‌ای به قرآن و فراگیری علوم قرآنی داشته است به گونه‌ای که در طول دوران زندگی خود چه در دوران قبل از انقلاب و چه بعد از آن تلاش‌های بسیاری از این عالم وارسته در عرصه فعالیت‌های قرآنی را شاهد هستیم.
در آستانه چهلمین روز ارتحال آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی ایکنای خراسان رضوی با سه تن از فعالان قرآنی مشهد و خادمان حرم رضوی گفت‌وگو کرد که در این مباحث به ادب این عالم مجاهد در محضر قرآن و غبطه وی به رهبری اشاره شد که مشروح آن در ادامه می‌آید.
حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد شخصیت و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی ابراز کرد: ایشان از استوانه‌های انقلاب بوده و سابقه مبارزاتشان به نیم قرن می‌رسید.
وی ادامه داد: آیت‌الله واعظ‌طبسی در به ثمر نشستن انقلاب و تثبیت نظام اسلامی به ویژه در مشهد با همکاری و همیاری رهبر معظم انقلاب و شهید هاشمی‌نژاد به عنوان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار به‌شمار می‌رفت.
حجت‌الاسلام حسینی با بیان این که آیت‌الله واعظ‌طبسی در طول عمر با برکت انقلابی خود به عنوان یار نزدیک و مورد اعتماد امام خمینی(ره) و یاور رهبر معظم انقلاب در همه شرایط با ایشان همراهی می‌کردند، ادامه داد: حضور ایشان در خراسان و مشهدالرضا(ع) منشا آثار و برکات زیادی بوده است.
 

آستان قدس رضوی؛ کانون تأثیرگذار در جهان اسلام
وی گفت: به عنوان خدمتگذاری که مسئولیت فرهنگی را در معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بر عهده دارم، می‌گویم که امروز این آستان مقدس با عنایت امام رضا(ع) و دوراندیشی، همت عالی و عزم راسخ آیت‌الله واعظ‌طبسی و با یک هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ میان همه ظرفیت‌هایی موجود، یک کانون تأثیرگذار و مرکز اثربخش و الهام‌بخش در حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام محسوب می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: به گونه‌ای که مجموعه‌ای منظم و فرهنگی را به یک برند برجسته فرهنگی در جهان اسلام مبدل کرده است.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی با تأسیس و ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی و الهام‌بخش بودن در فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌هایی مانند کتاب و کتابخانه، رسانه و هنر دینی و تبلیغ دین بخشی از دستاوردهای این آستان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه همه این دستاوردها به واسطه نگاه بلند، حکیمانه و عالمانه آیت‌الله واعظ‌طبسی محقق شده است، افزود: امروز در حرم رضوی شاهد دانشگاه عمومی گفتمان دینی هستیم و این حریم قدسی به کانون نشر و گسترش معارف قرآن و اهل بیت(ع) تبدیل شده است.
 

جامعیت نگاه آیت‌الله واعظ‌طبسی در موضوعات مختلف
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله واعظ‌طبسی از ابعاد مختلف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: این امر حکایت از جامعیت و گستردگی نگاه ایشان به موضوعات مختلف در حوزه‌های درمانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد که در هر عرصه و ساحت باید به صورت مجزا مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله واعظ‌طبسی عاشق قرآن بوده و هر نوع فعالیت و برنامه‌ای که رنگ و بوی قرآنی داشت، مورد حمایت وی قرار می‌گرفت، اضافه کرد:‌ به اعتقاد من جایگاه توجه به قرآن و برنامه‌های قرآنی از همان ابتدای پذیرش مسئولیت در اندیشه تولیت فقید آستان قدس رضوی به عنوان یک موضوع استراتژیک و راهبردی وجود داشت به گونه‌ای که امروز ما یک زنجیره پیوسته از فعالیت‌های کامل قرآنی را در این آستان مبارک شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه امروز حرم رضوی یک پایگاه بلند و رفیع نشر معارف قرآن به شمار می‌رود، تصریح کرد: از طرفی در حوزه آموزش نیز دانشگاه علوم اسلامی رضوی یکی از قوی‌ترین گروه‌های علوم قرآن و حدیث در کشور است که تا مقطع دکتری دانشجو دارد.
وی افزود: همچنین در بحث پژوهش نیز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گروه قرآن یکی از معتبرترین و قوی‌ترین گروه‌های پژوهشی کشور در این حوزه است که از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به نشر کتاب «المعجم فی فقه لغته القرآن و سر البلاغه» و دیگر کتب قرآنی اشاره کرد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین در بحث کتابخانه نیز تأسیس کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث از دیگر اقدامات انجام گرفته با این هدف در حوزه قرآن به همت این عالم برجسته به شمار می‌رود.
 

حرم رضوی؛ یکی از مهم‌ترین مراکز ترویجی قرآن
وی فعالیت دارالقرآن الکریم حرم رضوی را از دیگر اقدامات مهم این آستان بر اساس تأکیدات آیت‌الله واعظ‌طبسی دانست و گفت: این مرکز با برگزاری سالانه بیش از هزار محفل و جلسه ترتیل قرآن، کارگاه‌ها و کلاس‌های متنوع آموزشی یکی از مهم‌ترین مراکز ترویجی قرآن محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در حال حاضر حرم مطهر رضوی به عنوان کانون اثربخش در حوزه قرآن آن هم با فعالیت‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، موزه قرآن، کتب و جلسات قرآن و کارگاه‌های قرآنی مطرح است.
وی اضافه کرد: همچنین در بین مؤسسات آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین چاپخانه بین‌المللی قرآن به فعالیت مشغول بوده که از ظرفیت چاپ پنج میلیون قرآن در سال برخوردار است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: علاوه بر این به نشر را در این مجموعه داریم که به عنوان یک ناشر، اولویت اول خود را نشر کتب مرتبط با معارف قرآن قرار داده است.
وی افزود: لذا با این نگاه به این نتیجه می‌رسیم که امروز آستان قدس رضوی به جهت جامعیت نگاه، توجه و اهتمام خاص آیت‌الله واعظ‌طبسی به بحث‌های قرآنی، به یکی از مراکز اثرگذار و الهام‌بخش در حوزه قرآن مبدل شده است که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در صدر برنامه‌هایش قرار دارد.
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه تولیت فقید آستان قدس عاشق قرآن بود و نگاه قرآنی داشت، افزود: ایشان بارها در جلسات مختلف قرآنی حضور می‌یافتند، با اهتمام ویژه و وقت گذاشتن خاص از اساتید و قاریان قرآن استقبال می‌کردند و تلاوت قرآن آن‌ها را گوش می‌دادند.
وی با بیان اینکه ایشان در مورد آموزش قرآن به نونهالان توجه و تأکید ویژه‌ای داشتند، اضافه کرد: از طرفی نسبت به نشر کتاب‌های قرآنی نیز جدیت خاصی را لحاظ می‌کردند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد خصوصیات اخلاقی این عالم مجاهد، عنوان کرد: ایشان به معنی کامل از یک اخلاق، سلوک و منش قرآنی بهره‌مند بودند.
تکریم ویژه زائران امام رضا(ع)
وی کرامت، عزت نفس، اخلاق ویژه و مردم‌داری را از جمله سلوک قرآنی و ویژگی‌های آیت‌الله واعظ‌طبسی دانست و اضافه کرد: این خادم خورشید به میهمانان احترام گزارده و زائران امام رضا(ع) را تکریم می‌کرد.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در حوزه مدیریتی نیز توجه به این نکته که آیت‌الله واعظ‌طبسی به ظرفیت‌های جوانان و فرصت دادن به آن‌ها اهمیت ویژه می‌داد، نیز در شناخت ایشان ارزشمند و مهم است.
وی افزود: به محض این که متوجه می‌شدند یک مدیر جوان از ظرفیت ویژه، ابتکار و نوآوری بهره‌مند است، همواره وی را مورد حمایت و تشویق قرار می‌دادند و با پشتیبانی‌ معنوی و مدیریتی، مدیران جوان را در آستان قدس کمک می‌کردند تا بتوانند با نیروی جوانی خود ابداعات و خلاقیت‌ها را پیشنهاد و حتی عملیاتی کنند.
حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: یکی از مواریث گران‌سنگ و گنجینه‌های ارزشمند جهان اسلام در حرم رضوی، گنجینه نسخ خطی قرآن با حدود ۲۰ هزار نسخه خطی قرآنی است که در این مجموعه نگهداری و صیانت می‌شوند.
وی ادامه داد: احیای این میراث گران سنگ و آشنایی و بهره مندی علاقه‌مندان علوم قرآنی از این آثار از جمله اهداف باز نشر و باز تولید این آثار خطی قرآنی به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: در همین راستا در دهه فجر سال ۹۴، قرآن بایسنقری با حضور تولیت فقید آستان قدس رضوی رونمایی شد و در سال ۹۳ نیز قرآن ابراهیم سلطان باز نشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 

تلاوت ماندگار استاد ابوالعینین شعیشع در حرم رضوی به درخواست آیت‌الله واعظ‌طبسی
وی در مورد تلاوت استاد ابوالعینین شعیشع، استاد برجسته قرآن در محضر آیت‌الله واعظ‌طبسی در حرم رضوی اظهار کرد: من متأسفانه در آن جلسه حضور نداشتم، اما شنیدم که آیت‌الله واعظ‌طبسی بسیار تمایل داشتند که استاد شعیشع با آن صدای آسمانی خود قرآن تلاوت کند.
وی اضافه کرد: لذا علی‌رغم این که به گفته خود استاد شعیشع، اطباء وی را از قرائت منع کرده بودند اما به خاطر درخواست آیت‌الله واعظ‌طبسی این امر را اجابت کرده و با این عنوان که اینجا حرم مطهر فرزند رسول خدا(ص) است و آیت‌الله واعظ‌طبسی نیز به عنوان یکی از خادمان مخلص رضوی این درخواست را داشتند؛ این استاد برجسته مصری در تالار اماکن متبرکه سور تین و علق را تلاوت کرد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد تأسیس دارالقران الکریم در حرم رضوی نیز ابراز کرد: آیت‌الله واعظ‌طبسی به جهت توجه ویژه‌ای که به قرآن، نشر و تعمیق معارف قرآنی داشتند یکی از مدارس علمیه قدیمی در داخل اماکن متبرکه رضوی را با صلاحدید خود به انجام فعالیت‌های قرآنی مانند تفسیر، تلاوت و آموزش قرآن اختصاص ‌‌دادند.
 

اختصاص مکانی ویژه و قدیمی به دارالقرآن الکریم حرم رضوی
حجت‌الاسلام حسینی ابراز کرد: از همین رو مدرسه تاریخی دو درب با یک سابقه ۷۰۰ ساله به صورت ویژه در اختیار برنامه‌های قرآنی به عنوان دارالقرآن الکریم در صحن جمهوری حرم امام رضا(ع) قرار گرفت.
مهدی نباتی، قاری ممتاز بین‌المللی نیز در مورد شخصیت آیت‌الله واعظ‌طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از سال‌ها قبل این عالم برجسته را می‌شناخته و بارها در محضر ایشان قرآن تلاوت انجام داده است، ابراز کرد: تلاوت‌هایی که در محافل و جلسات مختلف انجام می‌دادم، بسیار مورد توجه ایشان قرار می‌گرفت.
این قاری ممتاز بین‌المللی ادامه داد: علاقه ایشان به قرآن در همین جلسات کاملا مشهود بود و شیوه و منش قرآنی این عالم برجسته نیز به جهت اهمیت دادن به قرآن و مسائل قرآنی آشکار است.
 

ورود به عرصه خدمت با موافقت آیت‌الله واعظ‌طبسی
وی از جمله دلایلی که سبب شده، وی خادم امام رضا(ع) شود را انجام تلاوت در یکی از محافل قرآن سال ۱۳۷۷ با حضور آیت‌الله واعظ‌طبسی دانست و گفت: در آن جلسه آیت‌الله واعظ‌طبسی بسیار از تلاوت من تعریف و مورد تشویق قرار دادند که من هم به ایشان گفتم، دوست دارم در این فضای ملکوتی خدمت کنم لذا ایشان استقبال کرده و گفتند چه کسی بهتر از شما جوانان که قاری قرآن هم هستید.
نباتی تصریح کرد: بعد از آن محفل و با تأکید آیت‌الله واعظ‌طبسی به سرعت اقدامات لازم برای خدمت من در حرم رضوی انجام شد و از همان زمان در بخش فراشان حرم امام رضا(ع) به خدمت مشغول هستم.
وی افزود: به غیر از معاونت فرهنگی که در حرم رضوی فعال است، یک اداره علوم قرآنی نیز در این حریم قدسی داریم که مسائل قرآنی را به شکل جدی برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کند و به مراتب عملکرد بهتری از بسیاری از مؤسساتی که با محوریت مسائل قرآن فعالیت می‌کنند، در این زمینه دارد و این امر نیز خود توجه مضاعف تولیت این آستان مقدس را به موضوع قرآن می‌رساند.
نباتی با بیان اینکه آیت‌الله واعظ‌طبسی خیلی اهل صحبت کردن نبودند و با دیگران بسیار متین و باادب برخورد می‌کردند، گفت: در مدت ۳۷ سال فعالیت ایشان در آستان قدس رضوی کمتر شاهد حضورشان در رسانه‌ها و صحبت در موضوعات مختلف بودیم؛ بیشتر در حوزه مسائل زیربنایی، عمرانی و موضوعات فرهنگی مانند کتابخانه‌ها و مدارس و ... با دقت عمل مناسب و مدیریت خوب تلاش می‌کردند، در واقع آستان قدس مدیون ایشان است و به نظرم فعالیت‌های بسیار خوبی در این آستان انجام دادند.
وی در مورد توجه آیت‌الله واعظ‌طبسی به مسائل قرآنی نیز گفت: از دوران نوجوانی و حدود سال‌های ۶۴ که در جلسات و محافل قرآنی حسینیه خیاط‌های مشهد شرکت می‌کردم، به یاد دارم که آیت‌الله واعظ‌طبسی سال‌ها به صورت پیوسته در این جلسات شرکت می‌کردند و حتی این اواخر با توجه به ناراحتی و کهولت سن، فقط حضورشان کمرنگ‌تر شده بود اما باز هم پیگیر محافل بودند و این رفتار نشان از علاقه به امور قرآنی است.
وی با بیان اینکه آیت‌الله واعظ‌طبسی برنامه‌ها و محافل مفصل قرآنی را در حرم تدارک می‌دیدند، ادامه داد: یادم می‌آید یکی از اولین قاریان مصری که به حرم رضوی آمد؛ استاد راغب مصطفی غلوش بود که توسط آیت‌الله واعظ‌طبسی برنامه مفصل محفل قرآن در تالار آیینه حرم رضوی تدارک دیده شد و خودشان نیز حضور یافتند.
این قاری برجسته مشهدی افزود: حتی بعدها، حدود سال ۷۵ که استاد محمد شحات انور به مشهد آمد، هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که در قسمت تحتانی تالار آیینه آیت‌الله واعظ‌طبسی با آن شرایط و حالی که داشتند ساعت‌ها می‌نشستند و به تلاوت این قاری برجسته گوش می‌دادند.
نباتی ادامه داد: همچنین استاد ابوالعینین شیعشع نیز در سال‌های پایانی عمر خود به دعوت آیت‌الله واعظ‌طبسی به حرم رضوی آمدند و مورد استقبال، توجه و تجلیل ویژه ایشان قرار گرفتند و تلاوتی را هم انجام دادند، البته رهبر معظم انقلاب نیز احترام خاصی برای این استاد قرآنی قائل بودند.
 

جوان‌گرایی؛ ویژگی آیت‌الله واعظ‌طبسی
این قاری ممتاز بین‌المللی ابراز کرد: از طرفی انتخاب حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی به عنوان معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی که خود از قاریان قرآن هستند و در سنین جوانی عهده‌دار این مسئولیت شدند؛ نشان از اهمیت دادن به مسائل و موضوعات قرآنی و مذهبی از سوی تولیت فقید آستان قدس رضوی است.
وی تصریح کرد: برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید به همت آستان قدس رضوی در دهه کرامت و ایام میلاد امام رضا(ع)، از دیگر اقدامات فرهنگی مهم و تأثیرگذار است که به تأکید آیت‌الله واعظ‌طبسی حدود چهار سالی است که انجام می‌شود.
 

برگزاری ویژه جشن‌های زیر سایه خورشید
نباتی افزود: در این اقدام خادمان و قاریان این آستان مقدس با هزینه‌ای که خود آستان قدس رضوی متقبل می‌شود، به نقاط مختلف داخل و خارج کشور اعزام می‌شوند و با قرائت قرآن در محافل و جلساتی که در نقاط مختلف تشکیل می‌شود، پرچم متبرک امام رضا(ع) و بسته‌های هدایای متبرک را به عاشقان رضوی اهدا می‌کنند.
وی گفت: آستان قدس رضوی در حالی در این زمینه که متولی هم نیست، ورود پیدا کرده تا با تبلیغات دینی شاهد همراهی بیشتر قرآن و عترت در نقاط مخلتلف دنیا و به ویژه مسلمانان باشیم که نهادهایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهند.
این خادم حرم رضوی با بیان اینکه من نیز در چندین سفر تبلیغی به این شکل حضور یافتم، ادامه داد: تداوم برنامه جشن‌های زیر سایه خورشید به جهت اهتمام و تأکید ویژه آیت‌الله واعظ‌طبسی بود زیرا برخی به خاطر هزینه‌های بسیاری که این سفرها دارد، ایراد وارد می‌کردند که نباید ادامه پیدا کند اما پیگیری‌های ایشان سبب تداوم آن شد.
وی در مورد تأسیس دارالقرآن الکریم حرم امام رضا(ع) نیز ابراز کرد: برای مکان دارالقرآن هزینه بسیاری شد و چندین مکان را عوض کرد تا در نهایت مدرسه دو درب به عنوان بهترین مکانی که در موقعیت مناسبی قرار دارد و سر و صدای کمتری به آن وارد می‌شود، به این امر اختصاص یافت.
این قاری ممتاز بین‌المللی تصریح کرد: همچنین از چندین مسیر مانند صحن جمهوری، دارالولایه و صحن جامع رضوی به دارالقرآن راه وجود دارد؛ لذا بهترین مکان برای بهره‌‌مندی راحت‌تر زائران و مجاوران از برنامه‌های قرآنی این فضا فراهم شد.
نباتی گفت: حتی به جهت آنکه مکان مدرسه دو درب بسیار مناسب، سنتی و تمیز بود برخی معاونت‌ها تلاش می‌کردند که این مکان را از دارالقرآن بگیرند، اما آیت‌الله واعظ‌طبسی تأکید داشتند و پیگیر بودند که این مکان باید به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به برگزاری مراسم صفه در حرم رضوی اظهار کرد: در این مراسم هر صبح و مغرب به صورت روزانه حفاظ حرم رضوی به قرائت قرآن و خواندن دعای مخصوص آن برای امام رضا(ع) آنگونه که در وقف‌نامه این مراسم آمده است ،می‌پردازند که صدرالحفاظ نیز که به قدیمی‌ترین حافظ قرآن حرم رضوی اطلاق می‌شود نیز حضور دارد و در انتخاب وی تولیت نیز نقش دارد.
 

برگزاری محافل قرآنی متعدد و گسترده
نباتی در مورد دیگر سلوک قرآنی آیت‌الله واعظ‌طبسی ابراز کرد: با خواست تولیت فقید آستان قدس رضوی در طول سال و به ویژه ماه مبارک رمضان چندین محفل در حرم رضوی و اطراف آن با بودجه آستان قدس برگزار می‌شد.
این قاری مشهدی اضافه کرد: حتی در حسینیه امام رضا(ع) نیز که نزدیک منزل ایشان است، برنامه‌های قرآنی و مراسم روضه‌خوانی در طول سال برقرار است و این محافل تعطیل نمی‌شود؛ به ویژه اینکه در ماه مبارک رمضان نیز بیش از ۵۰ محفل قرآنی در مکان‌های مختلف مرتبط با آستان قدس رضوی برپا است.
وی با بیان اینکه به شخصیت آیت‌الله واعظ‌طبسی بسیار ارادت داشته است، ادامه داد: البته باید توجه کرد که در هر مسئولیتی حرف و حدیث هست، اما تا جایی که می‌دانم ایشان عجیب به مسائل وقف و رسیدگی به امور موقوفات حساسیت داشتند و می‌گفتند حتی یک ریال هم نباید برای خارج از حرم خرج شود؛ چون موقوفه حرم است.
 

رعایت ادب در محضر قرآن
هاشم روغنی، قاری پیشکسوت و بین‎المللی قرآن کریم مشهد نیز با اشاره به عشق به قرآن آیت‌الله واعظ‌طبسی گفت: ایشان آن‌قدر به قرآن علاقه‌مند بود که همه جلسات و ملاقات‌های خود را با قرآن آغاز می‌کرد و زمان تلاوت قرآن نیز سراپا گوش و ادب بود، هرگز شاهد نبودم در این حال با کسی کلامی حرف بزند.
وی ادامه داد: این عالم برجسته به شدت بر روی مباحث قرآنی حساس بود و با تیزهوشی و آینده‌نگری در انتخاب افراد صالح، شایسته و فعال در حوزه دارالقرآن الکریم حرم رضوی تأکید می‌کرد و حتی به افرادی که اندکی غل و غش داشتند، برای برعهده گرفتن مسئولیت این امور میدان نمی‌داد.
روغنی گفت: در جمع‌های خصوصی شاهد بودم که بعد از اقامه نمازهای یومیه، حتما حدود ۲۰ دقیقه الی نیم‌ ساعت، چند صفحه از قرآن را با تدبر می‌خواند و این کار همیشگی و مدوام آیت‌الله واعظ‌طبسی بود.
 

آرزوی معاشرت با خانواده شهدا
این قاری برجسته عنوان کرد: به جهت کسالت جسمانی، همواره برای عبور و مرور در محافل و جلسات قرآن با محدودیت مواجه بود و حتی گاهی غبطه می‌خورد و می‌گفت: «آرزو دارم مانند رهبر معظم انقلاب با خانواده شهدا معاشرت کنم ولی به موجب این عارضه، هم برای من و هم آن‌ها این‌گونه رفت و آمدها مقدور نیست».
وی با بیان اینکه امروزه آستان قدس رضوی در ابعاد فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی صورت گرفته، مشابهی در کشور ندارد، افزود: از جمله این اقدامات در چاپ و نشر آستان قدس رضوی می‌توان به تولید قرآن، نهج‌البلاغه و کتب دینی ویژه حوزه‌های علمیه تا دیگر انواع کتاب و محتوای فرهنگی اشاره کرد.
روغنی با اشاره به خاطره‌ای در مورد وقت‌شناسی آیت‌الله واعظ طبسی، عنوان کرد: حدود ۲۰ سال پیش قرار بود رأس ساعت ۹ با حضور قاریان محفلی در مشهد برگزار شود که چند نفر از قاریان با تأخیر حاضر شدند و آیت‌الله واعظ‌طبسی غیرمستقیم اعتراض کرد و گفت، اگر می‌خواهید در مسیر قرآن موفق باشید، باید به دقیقه و ثانیه عمرتان دقت داشته باشید، آن قاریان گفتند که در ترافیک مانده‌اند، اما وی دوباره جواب داد، باید همه اینها را قبلاً مدنظر قرار می‌دادید.
دارنده رتبه دومی مسابقات بین‌المللی قرآن در مالزی در خصوص نظر این عالم برجسته در مورد راه‌اندازی تشکیلات قرآنی با عنوان جامعه قاریان در مشهد، گفت: وی در آن زمان معتقد بود برای انجام و پیگیری امور آن باید دقیق، منظم و منضبط باشیم، چون خودش مثل ساعت بود، اگر قرار برای حضور در مراسمی را می‌گذاشت، قطعاً چند دقیقه قبل آنجا حاضر بود.
استاد قرائت قرآن مشهد با تصریح بر اینکه نمی‌توان ۳۷، سال خدمت را تنها در یک فرصت اندک تشریح کرد، افزود: او سال‌ها استاد و مدرس حوزه علمیه خراسان بود، تمام کتاب‌هایی که تدریس می‌کرد، از حفظ بود؛ اگر سخنرانی‌هایش را آنالیز کنیم متوجه می‌شویم، به نوعی تفسیر قرآن به شمار می‌رود زیرا از خودش چیزی را نقل نمی‌کرد و حتماً از قرآن یا روایات ائمة طاهرین(ع) در آن‌ها استفاده می‌کرد؛ تا آن‌جا که شنیده‌ام در ۲۰ سالگی به درجه اجتهاد رسیده‌اند.
یادآور می‌شود، مرحوم آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، ۱۴ اسفندماه سال گذشته بعد از یک هفته بستری بودن در بخش ICU بیمارستان امام رضا(ع) دار فانی را وداع گفت و در نزدیک‌ترین مکان به مضجع علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.