منابع خبری اعلام کردند، قرار است، تجهیزات و تسلیحات نظامی قطر و نیروهای نظامی اردن جای نظامیان اماراتی و تجهیزات و تسلیحات‌اشان را در یمن بگیرند.

تسلیحات قطری و نظامیان اردنی جایگزین اماراتی‌ها در یمن می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، در چهارمین روز آتش‌بس پیشنهادی از سوی سازمان ملل در یمن درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف این کشور بین نیروهای یمنی و نظامیان متجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ادامه یافت.
* منابع یمنی در این خصوص از مبادله آتش توپخانه بین ارتش یمن و ائتلاف عربی در منطقه «نهم»، از توابع استان صنعا و همچنین مقابله با تلاش نظامیان عربستانی برای نفوذ به منطقه «الحمراء» خبر دادند.
در جریان این حملات توپخانه‌ای 8 نظامی زخمی عربستانی زخمی و برای درمان به مراکز درمانی وابسته به ارتش عربستان منتقل شدند.
* در «مأرب» درگیری‌ها در مناطق «المشجح» و «فرع العرقوب» تا «حمة ثوابة» بین نیروهای یمنی و ائتلاف عربی از سرگرفته شد و توپخانه دو طرف مواضع یکدیگر را گلوله باران کرد تا در این منطقه نیز 6 نظامی وابسته به ائتلاف عربی زخمی شوند.
* سومین محور درگیری گزارش شده، «جوف» است که شاهد تلاش نظامیان عربستانی جهت نفوذ به منطقه «مزویة»، از توابع «المتون» بود که با مقابله نیروهای یمنی مواجه شد و نظامیان عربستانی را وادار به عقب‌نشینی کرد.
این درحالی است که جنگنده‌های عربستانی مناطق مسکونی شرق دوشنبه بازار منطقه المتون را بمباران کردند تا در نتیجه آن 8 محل تجاری تخریب و کالاهای موجود در آنها تلف شود. در این حملات دو خانه نیز در منطقه المتون بمباران شد.
* منطقه «جبل عطان»، در شهر صنعا، پایتخت یمن نیز شاهد حملات هوایی جنگنده‌های عربستانی و بمباران نقاطی در آن صبح روز پنج‌شنبه بود.
تجهیزات قطری و نیروهای اردنی جایگزین اماراتی‌ها
مسئولان یمنی تاکید کردند، اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد، اردن درصدد ارسال نیروهای نظامی خود به یمن است و بحث و تبادل نظر در این خصوص مهمترین هدف سفر «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان به «امان» و در دیدار با پادشاه اردن و مسئولان این کشور است.
سفر محمد بن سلمان به اردن تنها چند روز پس از اقدام امارات در خارج کردن 80 درصد از نظامیان و اغلب تجهیزات نظامی‌اش از یمن و به طور خاص از پایگاه نظامی «التداوین» در استان مأرب صورت می‌گیرد.
اطلاعات به دست آمده تاکید می‌کند که مقامات اردنی با محمد بن سلمان به توافقاتی جهت ارسال نیروهای این کشور به یمن و پر کردن خلاء نظامیان اماراتی رسیده‌اند.
منابع یمنی همچنین از رسیدن تجهیزات و تسلیحات نظامی قطری از جمله زره پوش و سامانه‌های موشکی به گذرگاه مرزی «الودیعه» عربستان در مسیر انتقال به پایگاه نظامی «التداوین» به جای تجهیزات نظامی اماراتی خارج شده از این منطقه خبر می‌دهند.
امارات متحده عربی سه‌شنبه گذشته اقدام به خارج کردن 80 درصد از نظامیان و تجهیزات نظامی خود از یمن در اعتراض به اقدام «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن در برکناری «خالد بحاح»، نخست وزیر و معاون اول خود خوانده‌اش و انتصاب «علی محسن الاحمر» اخوانی به معاونت و «احمد بن داغر» به نخست وزیری کابینه‌اش کرد.
این اقدام امارات اگرچه از سوی کارشناسان تشدید و افزایش اختلافات بین ابوظبی و ریاض در یمن خوانده شد، اما نباید حملات موشکی و عملیات نظامی موفق ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین رزمندگان انصار الله یمن در وارد آوردن ضربات مهلک به نظامیان متجاوز از جمله نظامیان اماراتی و از پای درآوردن آنها در مناطق مختلف یمن بدون دادن اجازه تحقق حتی یک هدف توسط متجاوزان را نادیده گرفت.
سه روز مانده به آغاز مذاکرات کویت
سه روز دیگر مذاکرات بین طرف‌های درگیر در یمن به میزبانی کویت آغاز خواهد شد تا شاید با دستیابی به راه حلی سیاسی به تجاوز نظامی علیه یمن پایان داده شود.
در این ارتباط منابع آگاه یمنی تاکید می‌کنند، پس از گذشت یک سال از تجاوز نظامی بی‌نتیجه عربستان و هم‌پیمانانش هم اکنون ریاض تلاش می‌کند، آبرومندانه از این باتلاق جان سالم بدر برد و در این راستا کارشناسان مذاکرات کویت را بهترین گزینه برای خروج عربستان از باتلاق یمن می‌دانند.
با این حال پس از ناکامی عربستان در سیطره بر یمن، تلاش دارد، زمینه تجزیه و تقسیم یمن را فراهم کند و این نقشه، گزینه دوم سعودی‌ها پس از شکست در جنگ به شمار می‌آید.
نشو و نمای «داعش» و قدرت یافتن «القاعده» در جنوب یمن و سیطره این دو گروه بر چندین استان جنوبی این کشور بخشی از نقشه تجزیه یمن شمرده شده و کارشناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند، به ویژه آنکه اطلاعات و مستنداتی وجود دارد که حمایت لجستیکی و نظامی عربستانی‌ها از داعش و القاعده با چراغ سبز آمریکایی‌ها را ثابت می‌کند.
مذاکراتی که قرار است، در کویت برگزار شود، سومین دور از مذاکرات طرف‌های درگیر در یمن شمرده می‌شود که قرار است، از هجدهم ماه جاری میلادی آغاز شود، بدون آنکه کارشناسان امید چندانی به دستیابی به راه حل اساسی جهت حل بحران یمن داشته باشند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.