پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ مصطفی لعل شاطری: امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های عبادی- سیاسی نماز جمعه با اشاره به جایگاه ویژه «اقتصاد مقاومتی» گفت: یکی از ابتکارات رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۶۹ تاکنون این بوده است، راهبردی که باید مسؤولان نظام و مردم، تمام جریان زندگانی اجتماعی سیاسی خود را با این راهبرد تنظیم کنند -هم مسؤولان نظام به‌ عنوان نقطه محوری در مدیریت‌های مختلف به این راهبرد توجه داشته باشند و هم مردم در نظام زندگانی اجتماعی سیاسی به آن دقت کنند- در آغاز هرسال به‌ عنوان شعار سال اعلام می شود.

دغدغه رهبری معیشت مردم است

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: در بین تمام این راهبردهایی که رهبری ارایه فرمودند، شاید بیش از 10 مورد در شعارهای سال، ایشان مسایل اقتصادی را به ‌عنوان راهبرد حکیمانه‌ تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، انضباط اقتصادی، صرفه‌جویی، شکوفایی اقتصادی، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و اموری مرتبط ارایه کرده‌اند، که این موضوع بر این مهم دلالت دارد که دغدغه رهبری معیشت مردم است.
آیت الله علم الهدی با بیان این موضوع که باید در مدیریت‌های مسؤولان نظام، مسأله معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد و برای همین با وجود تمام دغدغه‌‌های فرهنگی و سیاسی که رهبر معظم انقلاب دارند و باید مدیران نظام به آن توجه داشته باشند، مسایل اقتصادی به‌عنوان دغدغه معیشتی مردم مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: بر این اساس شعار امسال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» معرفی شده است. اقتصاد مقاومتی از سال 1389 از سوی رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات نظام شد و این اصطلاح در بین تمام اصطلاحاتی که برای ماهیت‌‌های مختلف و متنوع اقتصادی در مکتب‌‌های اقتصادی، در جوامع اقتصادی، در مباحث فناوران و دانشمندان و متخصصان اقتصاد مطرح می‌شود، در واقع یک اصطلاح جدید و ابتکار خاص فنی و تخصصی محسوب می‌شود.
وی افزود: در مقابل اقتصاد وابسته، در مقابل اقتصاد مستقل، در کنار اقتصاد ریاضتی، مسأله اقتصاد مقاومتی یک الگوی خاص است که در مکاتب اقتصادی برای نخستین بار از سوی رهبر حکیم این امت، مطرح شد. پسوند مقاومتی، این ویژگی را به اقتصاد می‌‌دهد که غیر از مسایل اقتصادی، این نوع الگو ابعاد سیاسی و ابعاد فرهنگی را در پی داشته باشد. در این پسوند مقاومتی، دو نگاه به اقتصاد مقاومتی وجود دارد. یک نگاه اینکه ‌الگوی اقتصاد مقاومتی، کاربردش در برابر تهاجم دشمن به عرصه اقتصاد است و ‌فقط آنجا کاربرد دارد و روزی که دشمن معیشت مردم را هدف قرار بدهد و با تحریم، با توطئه، با جنایات مختلف ضربه‌‌های اقتصادی وارد کند و موقعیت معیشتی مردم را در مخاطره قرار بدهد، الگوی اقتصاد مقاومتی در برابر دشمن می‌تواند مقاومتی در مردم ایجاد و این تهاجم را دفع کند. نگاه دوم این است که اقتصاد مقاومتی یک ابزار است برای اینکه مقاومت مردم را در برابر دشمن هم در حوزه اقتصاد، هم در حوزه فرهنگ، هم در حوزه سیاست و در همه حوزه‌ها به همراه داشته باشد و باید دانست این نگاه دوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر ممکن بود تا مشکل تهاجم دشمن در عرصه اقتصاد و معیشت را مذاکره و دست دادن به دشمن حل کند، چرا به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم؟ عده ‌ای این‌گونه فکر می‌کنند و این نگاه را دارند، اما از این نکته غافل هستند که اگر تهاجم به اقتصاد و معیشت به‌عنوان یک ابزار جنگ دشمن و اسلحه دشمن در سرکوبی ما محسوب شود، انسان نمی‌تواند با دشمن در انتخاب اسلحه مذاکره کند، دشمنی که به شما در عرصه نظامی حمله کرده است، آیا می‌توانید بروید با او مذاکره کنید و بگویید ما با دشمن مذاکره می‌کنیم که شما اسلحه استفاده نکنید، براستی این معقول است؟ بگویید ما مذاکره می‌کنیم با دشمن که از موشک استفاده نکند! به راستی این حرف نامعقول است. اگر دشمن تشخیص داده است که پس از 30 سال جنگ، ستیز، نبرد، برخورد، اجرای فتنه‌ها، تزویر و توطئه‌های شیطانی مختلف ناکام مانده و به این نتیجه رسیده است که باید از سلاح تهاجم اقتصادی، معیشت مردم را هدف قرار بدهد، این معنا ندارد که بگوییم ما با او مذاکره می‌کنیم که او از این اسلحه‌ صرف ‌نظر کند، زیرا این دشمنی‌ قابل حل نیست.
امام جمعه مشهد با بیان این موضوع که انقلاب اسلامی، انقلاب پست و مقام نیست، گفت: این انقلاب رسالتش این است که باید مدیریت جهان را عوض کند. ما باید یک الگوی مدیریتی، یک دکترین سیاسی به دنیا ارایه داده و در مقابل این دموکراسی 250 ساله شکست ‌خورده فرسوده بی ‌ارزش لیبرالیسم یک نظام و دکترین سیاسی به دنیا نشان دهیم که در قالب مدیریت الله زندگانی بشر قابل تأمین است. این اصلِ انقلاب ما بوده است و ما برای این انقلاب کرده‌ایم. پس هر توقع دیگری از این انقلاب و نظام بشود، توقع نابجا و توقع ضد اصول و خون شهیدان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.