قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، اختصاص بهترین فضای مسجد به معتکفان و حضور مبلغان معتکف در مساجد را برای اجرای برنامه ها از ضروریات مراسم اعتکاف تاثیر گذار دانست.

 بهترین فضای مساجد باید به معتکفان اختصاص یابد

به گزارش خبرنگار ما، امام جمعه مشهد در جلسه هماهنگی مسؤولان ستاد برگزاری اعتکاف خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مکان در نظر گرفته شده برای مراسم معنوی اعتکاف باید بهترین جای مسجد باشد، گفت: متأسفانه گاهی مکان هایی مانند زیرزمین یا بالکن‌های تاریک برای معتکفان در نظر گرفته می‌شود که به جای ایجاد نشاط، سبب کسالت معتکفان می‌شود.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه شبستان رسمی مساجد باید به اعتکاف اختصاص داده شود، افزود: این امر به این دلیل است که اعتکاف در مساجد باید تبلیغ، ترویج و تغییر دهنده ظاهر مسجد باشد.
وی با بیان اینکه اگر معتکفان در کنار نمازگزاران روزانه مسجد باشند اثر تبلیغی و ترویجی این مراسم معنوی قطعا بیشترخواهد شد، گفت:‌از هم اکنون فضای داخلی مساجد را بررسی کنید و اگر مسجدی از حیث فضا، مکان مناسبی برای معتکفان نداشت آن را از فهرست مساجد برگزار کننده اعتکاف خارج کنید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی مناسب برای معتکفان تأکید کرد: برنامه هایی مانند سخنرانی و حلقه‌های معرفت برای معتکفان روزه دار در طول روز مناسب نیست و این قبیل برنامه ها باید پس از افطار که روزه دار انرژی و نشاط لازم برای دریافت مطالب را دارد، گذاشته شود.
وی در خصوص انتخاب مبلغان مراسم اعتکاف نیز پیشنهاد کرد: انتخاب مبلغان این مراسم نیز به گونه ای باشد که مبلغ به عنوان معتکف سه روز ایام البیض، در جمع معتکفان باشد تا اثری تبلیغی و ماندگار داشته باشد.
آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه اعتکاف امام جماعت در بین معتکفان نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود، از اداره کل تبلیغات اسلامی خواست با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد نسبت به تحقق این مهم در فرصت باقی مانده تا مراسم اعتکاف تلاش کنند.
وی با اشاره به تأثیر صدا و سیما در تبلیغ مراسم معنوی اعتکاف خواستار تهیه برنامه ها و گزارش هایی خاص و تاثیرگذار برای به نمایش گذاشتن ارتباط عرفانی معتکف با خداوند شد.
امام جمعه مشهد در ادامه از ارتقای کیفیت اعتکاف در کنار ارتقای کمیت این مراسم به لحاظ شمار معتکفان به عنوان دغدغه ای جدی یاد کرد و اظهار داشت:‌اعتکاف شاهد زنده در پاسداری انقلاب از نظر توسعه حاکمیت دینی است. وی با بیان اینکه اعتکاف تابلو شفاف نظام است، افزود: گواه این ادعا استناد رهبر معظم انقلاب است که می‌فرمایند دینمداری امروز با گذشته قابل مقایسه نیست و آن را با پیش از انقلاب نمی‌توان مقایسه کرد، چون در گذشته اعتکاف در ماه رمضان برگزار می‌شد و تنها شماری از افراد بزرگ حوزه علمیه معتکف می‌شدند، اما اکنون ماه رجب و هنوز 20 روز مانده به اعتکاف، مسجد گوهرشاد و دیگر مساجد جامع ثبت‌نام‌شان به پایان می‌رسد و جایی برای ثبت‌نام جدید ندارند.

 مساجد برای اعتکاف باید مجوز بگیرند
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه در راستای رفع دغدغه‌های       امام جمعه مشهد، از ضرورت دریافت مجوز توسط مساجد میزبان مراسم اعتکاف خبر داد و گفت: با مساجدی که بدون دریافت مجوز اقدام به برگزاری اعتکاف کنند، برخورد می‌شود.
حجت الاسلام  والمسلمین مرویان حسینی با بیان اینکه سال گذشته 670 مسجد میزبان معتکفان استان بوده اند، افزود: از این شمار 180 مسجد در مشهد بوده است.
به گفته وی، جمعیت معتکفان سال گذشته خراسان رضوی 60 هزار نفر بوده که سه چهارم این افراد را خواهران و یک چهارم آنان را برادران تشکیل داده بودند.  
وی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف به صورت اعتکاف‌های دانشجویی و دانش آموزی گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش استان دو مسجد با ظرفیت افزون بر ۶۰۰ نفر برای شرکت دانش آموزان در اعتکاف امسال اختصاص یافته است.
وی با اشاره به نام نویسی اینترنتی اعتکاف امسال اظهار داشت: هم اکنون ۲۲ ستاد در شهرستان‌های استان در این خصوص تشکیل شده است.
حجت الاسلام مرویان حسینی در پایان با اشاره به بازسازی مسجد گوهرشاد گفت: در مقابل این، آستان قدس رضوی در پشتیبانی‌های فرهنگی در دیگر مساجد سطح استان یاریگر ستاد اعتکاف استان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.