۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 369061

پتروشیمی در حالی برای سومین بار قهرمان لیگ بسکتبال ایران شد که تیمی مانند صبا همین تعداد قهرمانی را در اختیار دارد اما مهرام و ذوب ‌آهن قهرمانی های بیشتری را در این رقابت ها تجربه کرده اند.

معرفی رکوردداران مسابقات باشگاهی بسکتبال

به گزارش قدس آنلاین،‌ هجدهمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه های كشور كه از هفتم آبان ماه سال گذشته با حضور ۱۰ تیم و برگزاری پنج دیدار در قالب هفته اول در حالی آغاز شد که غیبت مدافع عنوان قهرمانی و سه ستاره تیم ملی بزرگترین و مهمترین اتفاقات آغاز فصل بود.

مهرام که در دوره پیشین مسابقات باشگاهی بسکتبال و پس از قهرمانی در «لیگ ملی» موفق شد با غلبه بر دانشگاه آزاد در هفتمین فینال مسابقات لیگ حرفه ای عنوان قهرمانی این رقابت ها را هم از آن خود کرد، به دنبال برخی بی توجهی ها که موجب دلخوری این تیم شده بود، از لیگ برتر کنار کشید و شاید این مهمترین اتفاقی بود که فصل هجدهم مسابقات باشگاهی را تحت تاثیر خود قرار داد. علاوه بر غیبت تیمی با هفت قهرمانی، غیب سه ملی پوش بسکتبال یعنی صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد حدادی نیز دیگر اتفاق مهم در آغاز این فصل از مسابقات بود.

البته این سه ملی پوش به ترتیب و پس از اتمام دیدارهای خود در لیگ چین به ایران بازگشتند و جذب تیم های دانشگاه آزاد و پتروشیمی شدند تا مراحل پایانی مسابقات با حضور این بازیکنان رونق بیشتری بگیرد. 

در هر صورت این دوره از مسابقات باشگاهی با همه فراز و نشیب های خود عصر روز گذشته با برگزاری چهارمین دیدار فینال در آبادان به پایان رسید. پتروشیمی که طی دو دیدار اول در بندرامام و دیدار سوم در آبادان صاحب برتری شده بود، در این بازی هم به پیروزی دست یافت و با قاطعیت جام قهرمانی را بالای سر برد. 

مسابقات باشگاهی بسکتبال در ایران
مسابقات باشگاهی بسكتبال از سال ۱۳۶۹ به عنوان رقابت‌های لیگ قهرمانان آغاز شد. اولین دوره این مسابقات با قهرمانی تیم ژاندارمری تهران و نایب قهرمانی شاهین گرگان به پایان رسید. این مسابقات با برگزاری ۷ دوره دیگر پیگیری شد كه طی آن ذوب آهن (سه بار)، شهرداری اصفهان (۲ بار) و پیكان تهران (دو بار) صاحب عنوان‌های قهرمانی شدند.

پس از برگزاری هشتمین دوره مسابقات بسكتبال لیگ قهرمانان و از سال ۱۳۷۷ رقابت‌های باشگاهی بسكتبال در قالب لیگ حرفه‌ای و با عنوان لیگ برتر برگزار شد و به طور منظم همه ساله پیگیری شد. با این حساب ۱۷ دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر برگزار شده و هجدهمین دوره این رقابت‌ها هم عصر روز گشته به كار خود پایان داد.

قهرمان اولین دوره لیگ برتر چه تیمی بود؟
اولین دوره مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه‌های كشور با قهرمانی ذوبآهن به پایان رسید. پیكان هم در آخرین دوره لیگ قهرمانان به عنوان قهرمانی دست یافته بود در این دوره از مسابقات نایب قهرمان شد و فجر سپاه تهران در رده سوم ایستاد.

رکوردداران لیگ بسکتبال
ذوب‌آهن طی ۳ سال متوالی دیگر عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و پس از آن تیم‌های صباباتری (۳ بار) و صنام (۲ بار) در ادوار مختلف صاحب جام قهرمانی شدند. با این حال ذوب‌آهن از حیث بیشترین تعداد قهرمانی آن هم به صورت متوالی  با چهار قهرمانیركورددار بود تا اینكه مهرام به ركورد این تیم دست یافت. مهرام که در دومین حضور لیگ برتری خود به عنوان قهرمانی دست یافت. مهرام این قهرمانی را سه دوره متوالی دیگر هم تكرار كرد و این گونه با ۴ قهرمانی متوالی در جایگاه برابر با ذوب آهن قرار گرفت. این تیم تهرانی پس از کسب پنجمین قهرمانی متوالی در مسابقات باشگاهی بسکتبال، طی دو دوره متوالی به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد تا اینکه در دوره پیشین این رقابت ها و در رقابت های لیگ ملی و لیگ حرفه ای قهرمان شد.

سومین قهرمانی پتروشیمی و ركوردی كه بازهم تكرار نشد
بعد از سال ها که تیم های تهرانی یک پای ثابت فینال بودند یا اینکه هر دو تیم فینالیست از تهران بودند، امسال و برای نخستین بار دیدار فینال بدون حضور پایتخت نشینان برگزار شد. البته برای جهارمین سال متوالی - با احتساب لیگ حرفه ای دوره پیش - پتروشیمی یک پای فینال بود که در این مرحله با نفت آبادان به رقابت پرداخت و طی آن موفق شد در مجموع چهار دیدار ابتدایی حریف خود را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. 

۳ نایب قهرمانی و دو عنوان سومی مجموع افتخار پتروشیمی از حضور در ادوار مختلف لیگ برتر بسكتبال بود تا اینکه این تیم در پانزدهمین دوره مسابقات و در پنجمین دیدار فینال مهرام را شکست داد و  برای نخستین‌بار به قهرمان لیگ برتر بسکتبال ایران شد. پتروشیمی در دوره شانزدهم و بازهم با هدایت مهران حاتمی به دومین قهرمانی دست یافت تا اینکه امسال و پس از یک دوره فاصله، سومین قهرمانی خود را با مهران شاهین طبع جشن گرفت.

سومین قهرمانی پتروشیمی بدون باخت درفینال و دیدارهای حذفی به دست آمد اما این تیم در دیدارهای مرحله گروهی متحمل شکست هایی شد. بنابراین رکورد قهرمانی بدون باخت همچنان در اختیار مهرام است که در چهاردهمین دوره مسابقات و همزمان با پنجمین قهرمانی خود موفق به ثبت آن شد. پتروشیمی قهرمانی اول و دوم خود را هم درحالی به دست آورد که طی دیدارهای برگزار شده در مراحل مختلف متحمل شکست هایی شده بود. 

تاریخچه قهرمانان
طی ۱۷ دوره گذشته برگزاری مسابقات باشگاهی بسکتبال پنج تیم ذوب آهن، صنام، صباباتری، مهرام و پتروشیمی صاحب جام قهرمانی شده بودند و با توجه به تکرار قهرمانی پتروشیمی، در واقع هیچ تیم جدید به این فهرست قهرمانان اضافه نشد. تا پیش از امسال تیم‌هایی مانند پیكان و ایران نارا هم تا مرز رسیدن به عنوان قهرمانی پیش رفتند اما هرگز به آن دست نیافتند.

رده بندی سه تیم مسابقات بسكتبال لیگ برتر باشگاه های كشور طی ۱۵ دوره به شرح زیر است:

اولین دوره:
۱- ذوب آهن اصفهان ۲- پیكان تهران ۳- فجر سپاه تهران

دومین دوره:
۱- ذوب آهن اصفهان ۲- پیكان تهران ۳- شهرداری گرگان

سومین دوره:
۱- ذوب آهن اصفهان ۲- فولاد مباركه اصفهان ۳- ایران نارای تهران

چهارمین دوره:
۱- ذوب آهن اصفهان ۲- صنم تهران ۳- پیكان تهران

پنجمین دوره:
۱- صنام تهران ۲- ایران نارای تهران ۳- ذوب آهن اصفهان

ششمین دوره:
۱- صباباتری تهران ۲- صنام تهران ۳- ذوب آهن اصفهان

هفتمین دوره:
۱- صنام تهران ۲- صباباتری تهران ۳- پیكان تهران

هشتمین دوره:
۱- صباباتری تهران ۲- پتروشیمی بندر امام ۳- پیكان تهران

نهمین دوره:
۱- صباباتری تهران ۲- پتروشیمی بندر امام ۳- مهرام تهران

دهمین دوره:
۱- مهرام تهران ۲- صباباتری تهران ۳- كاوه تهران

یازدهمین دوره:
۱- مهرام تهران ۲- ذوب آهن اصفهان ۳- صبامهر قزوین

دوازدهمین دوره:
۱- مهرام تهران ۲- ذوب آهن اصفهان ۳- پتروشیمی بندر امام

سیزدهمین دوره:
۱- مهرام تهران ۲- ذوب آهن اصفهان ۳- پتروشیمی بندر امام

چهاردهمین دوره:
۱- مهرام تهران ۲- پتروشیمی بندر امام ۳- فولاد ماهان اصفهان

پانزدهمین دوره:
۱- پتروشیمی بندر امام ۲- مهرام تهران ۳- فولاد ماهان اصفهان

شانزدهمین دوره:
۱- پتروشیمی بندرامام ۲- مهرام تهران ۳- دانشگاه آزاد تهران

هفدهمین دوره:
لیگ ملی ۱- مهرام تهران ۲- پتروشیمی بندرامام ۳- دانشگاه آزاد 
لیگ حرفه ای ۱- مهرام تهران - دانشگاه آزاد ۳- پتروشیمی بندرامام

هجدهمین دوره
۱- پتروشیمی بندرامام ۲- نفت آبادان ۳- شیمیدر تهران

به گزارش مهر، در پایان هجدهمین دوره مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور شیمیدر در حالی به عنوان سوم دست یافت که اولین سال حضور در لیگ برتر را تجربه می کرد. این تیم در سه دیدار رده بندی شهرداری اراک را شکست داد و به عنوان سوم دست یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.