مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت برگزار می‌شود

افشین رحیمی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری با چهار هدف ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی، ارتقاء سطح استانداردهای سرفصل‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ایجاد فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و حرفه‌ای و کشف استعدادهای برتر و معرفی آن‌ها به مجموعه‌ها و مراکز فنی ‌و حرفه‌ای برگزار می‌شود.
وی افزود: ثبت نام این دوره از مسابقات از بیستم اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه امسال ادامه می‌یابد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی: www.irantvto.ir ثبت نام کنند و تلفن گویای 167 روابط عمومی اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی هم آماده پاسخگویی به آن‌ها است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: نفرات برتر مرحله شهرستانی به مرحله استانی و نفرات برتر این مرحله به مرحله کشوری راه می‌یابند و نفرات برتر کشوری نیز به اردوی مسابقات جهانی راه می‌یابند و برترین‌ها در مسابقات جهانی مهارت که با حضور برترین‌ها دنیا در این حوزه برگزار می‌شود حاضر می‌شوند.
رحیمی تصریح کرد: متولدین 11/10/1373 به بعد اعم از سرباز، دانش‌آموز، دانشجو و غیره می‌توانند ثبت نام کنند و تاکنون 174 نفر (33 خانم و 141 آقا) ثبت نام کرده‌اند و این مسابقات در 31 رشته (5 رشته تیمی و 26 رشته انفرادی) برگزار می‌شود.
وی با اشاره به زمان برگزاری مراحل مختلف مسابقات ملی مهارت، تأکید کرد: مرحله شهرستانی هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در بیست و پنجم اردیبشت ماه، مرحله استانی در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه و مرحله کشوری در نیمه دوم مهر ماه برگزار می‌شود و استان تهران به عنوان میزبان مرحله کشوری این دوره از مسابقات انتخاب شده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نوع برگزاری مراحل مختلف مسابقات ملی مهارت، عنوان کرد: مسابقات مهارتی مرحله شهرستانی در دو بخش تئوری و عملی و مسابقات مراحل استانی، کشوری و بین‌المللی تنها در بخش عملی برگزار می‌شود.
رحیمی گفت: خراسان رضوی در دوره گذشته رتبه 6 تیمی و رتبه 9 مدالی را کسب کرد، در حالی که در سال 1393 مؤفق به کسب رتبه 11 تیمی و 17 مدالی شده بود و در این رابطه 5 رتبه ارتقاء در بخش تیمی و 8 رتبه ارتقاء در بخش تعداد مدال داشتیم، اما در هر دو بخش به این حد اکتفا نمی‌کنیم و هدفمان کسب یکی از عناوین اول تا سوم در کسب رتبه و تعداد مدال بوده است.
وی افزود: نفرات برتر از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برخوردار می‌شوند و در جذب مربیان حق‌التدریس، امریه سربازی و ورود به بازار کار در اولویت هستند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: نفرات برتر استانی به عنوان تیم مهارتی استان از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند تا نماینده شایسته‌ای برای استان خود در مرحله کشوری باشند و قوی‌تر از سایر مراحل در این مرحله حضور یابند.
رحیمی تصریح کرد: سال گذشته 980 شرکت کننده ثبت نام کردند و برای امسال افزایش کمی و کیفی را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه تشکل مدال آوران مسابقات کشوری و جهانی به زودی راه‌اندازی می‌شود، تأکید کرد: تشکل مدال آوران مسابقات کشوری و جهانی تشکیل می‌شود و نفرات برتری که صاحب مدال کشوری و جهانی  و مدالیون (دیپلم افتخار) شدند مورد حمایت قرار می‌گیرند و این افراد در این تشکل مردم نهاد از حق و حقوق نخبگان فنی و حرفه‌ای دفاع می‌کنند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در رابطه با مسابقات جهانی مهارت، گفت: مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در دوره گذشته که در سال 2015 به میزبانی برزیل برگزار شدیک داور و یک شرکت کننده رشته مهارت از خراسان رضوی حضور داشت و به طور میانگین در هر دوره یک تا سه نماینده از استان در مسابقات جهانی مهارت حاضر می‌شوند و دوره بد این مسابقات هم در سال 2017 به میزبانی امارات متحده عربی برگزار می‌شود و برای مسابقات جهانی سال 2017 هم 6 نماینده خراسان رضوی در اردوهای آمادگی تیم‌های ملی مهارت ایران حاضر هستند.
رحیمی گفت: در سال گذشته در 55 مرکز ثابت دولتی و 960 آموزشگاه آزاد استان 115 هزار نفر دوره‌های مهارتی را فرا گرفتند و 138 هزار نفر هم در آزمون مهارتی شرکت کردند که نیمی از این آمار مربوط به بخش دولتی و نیمی دیگر مربوط به بخش خصوصی بوده است و این آموزش‌ها در مجموعه‌های مختلف شهری و روستای ارائه شد و 8 هزار و 649 نفر و معادل 62 درصد شرکت کنندگان نمره قبولی کسب کردند.
وی افزود: 38 تا 40 درصد آموزش‌های ارائه شده به صورت تفاهم‌نامه‌ای بوده و با مجموعه‌های مختلف دولتی و خصوصی همکاری داریم.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در بخش دولتی 73 درصد آموزش‌ها در حوزه خدمات، 13 درصد در حوزه صنعت، 4 درصد در حوزه کشاورزی و 10 درصد در حوزه فرهنگ و هنر بوده و در بخش خصوصی نیز 76 درصد آموزش‌ها ویژه بانوان و 34 درصد ویژه آقایان بوده است.
رحیمی به آموزش‌های روستایی این مجموعه اشاره کرد و گفت: آموزش‌های روستایی در سه حوزه کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی بوده و نخبگان فنی و حرفه‌ای که تمایل به فعالیت در روستاها داشته باشند مورد حمایت واقع می‌شوند تا به نوعی با این کار مهاجرت روستا به شهر و مشکلات حاشیه شهر را شاهد نباشیم و حتی شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم و در این رابطه کارگروه نیازسنجی روستاها توسط فرمانداران استان اجرا شده است.
وی درباره مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در سال 1395، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه‌های امسال این مجموعه شامل ایجاد تعامل با صنعت و اصناف، افزایش آموزشگاه‌ها، تجهیز و بهره‌برداری از اولین آموزشگاه معلولان کشور در حوزه مهارتی در مشهد، بهره‌برداری از اولین مرکز ارتقاء مهارت استان در چناران، توسعه آموزش‌های مهارتی در زمینه زیارت، توسعه ظرفیت‌های آموزشی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی مشهد، توسعه آموزش‌های مهارتی در زمینه مدیرت آب و انرژی، توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری، توسعه آموزش‌های بین‌آلمللی و منطقه‌ای، توسعه مراکز بخش فعالیت نیمه ماهر و فعالیت مرکز آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای بوده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در رابطه زمان افتتاح طرح‌های جدید این مجموعه، بیان کرد: زمان افتتاح طرح‌های جدید در نیمه اول امسال و در ایام هفته ملی مهارت در مرداد ماه و هفته دولت در شهریور ماه  بوده است و خراسان رضوی به عنوان استان برتر کشور در حوزه مهارت معرفی شده است.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.