قدس آنلاین/ خدیجه زمانیان: ۱۷ اسفند سال گذشته شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

برنامه‌های پایتخت کتاب ایران برای حمایت از فعالان فرهنگی

در مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در تالار وحدت برگزار شد، شهر نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب کشور انتخاب و معرفی شد.  
در دومین دوره پایتخت کتاب ایران ۱۰۰شهر با طرح‌ها و برنامه‌های خود شرکت کرده بودند و پس از ارزیابی هیأت داوران، طرح‌ها و برنامه‌های ۱۵شهر به دور نهایی راه یافت و ۶ شهر نامزد عنوان پایتخت کتاب ایران شدند که در نهایت شهر نیشابور این عنوان را به خود اختصاص داد.
در این مراسم بوشهر به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران، شیراز به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران و شهرهای یزد و شهرکرد به عنوان شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی و تقدیر شدند، اما چطور نیشابور در میان 100نامزد توانست عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص دهد؟  
غلامحسین مظفری، فرماندار نیشابور معتقد است آنچه نیشابور را از شهرهای دیگر متمایز کرد، حمایت از گروه‌های غیردولتی و مردمی ‌بود.
علاقه‌مندان به کتاب که در قالب انجمن‌های غیردولتی فعالیت‌های خوب و تاثیرگذاری را انجام دادند و بار اصلی بر دوش آن‌ها بود، توانستند این عنوان را برای شهرشان به ارمغان بیاورند.
 
 حمایت از فعالان کتاب
به اعتقاد فرماندار نیشابور، انتخاب پایتخت کتاب که از دو سال پیش شروع شده، اتفاق فرهنگی خوبی است تا شهرهایی که با محور کتاب فعالیت می‌کنند به عنوان پایتخت انتخاب شوند و فعالیت‌های آن‌ها هم به شهرهای دیگر گسترش پیدا کند.
وی می‌گوید: 99 شهر دیگر هم برنامه‌های خوبی ارائه داده بودند، اما آنچه باعث تمایز نیشابور از شهرهای قدرتمندی شد که پشتشان به شهرداری‌های متمولشان گرم بود، حمایت این شهر از انجمن‌های غیردولتی و فعالان کتاب بود.
به نظر فرماندار نیشابور اگر در مسائل فرهنگی مثل مباحث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شرایط حضور و فعالیت برای مردم فراهم شود پیروزی و موفقیت حاصل می‌شود و جلب مشارکت مردمی ‌در زمینه مسائل فرهنگی همان نکته مهمی ‌است که همیشه به آن بی‌توجهی شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی معتقد است به عنوان پایتخت کتاب کشور برنامه‌های زیادی ارائه داده شده است؛ ساخت کتابخانه، مشارکت مدارس و دانشگاه‌ها در موضوع کتابخوانی و ترویج مطالعه، وجود اتوبوس‌های سیار کتاب که مخصوصاً در ایام نوروز و زمان حضور  گردشگرها در نیشابور، فعالیت زیادی داشتند و حضور این اتوبوس‌ها در مناطق محروم و ساخت المان‌های مربوط به کتاب مهم‌ترین برنامه‌هایی است که ارائه شده و باید به سرانجام برسند.  مظفری البته در پایان می‌گوید: عنوان پایتخت کتاب که نصیب شهر نیشابور شده، برگ زرینی است که همه مسؤولان و مردم نیشابور باید قدر آن را بدانند و از آن به بهترین نحو استفاده کنند.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.