قدس آنلاین/ ساحل عباسی: انتخابات پارلمان سوریه که یک موفقیت سیاسی بزرگ برای ملت و دولت این کشور در آستانه یکی از مهمترین مراحل حل بحران در این کشور بود، در حالی برگزار شد که برخی کشورهای غربی و متحدان عرب آنها آن‌را را زیر سؤال بردند.

  دستاورد بزرگ ملت سوریـه / دست برتر سوری‌ها در مذاکرات ژنو

مردم سوریه اما بی‌توجه به چنین اظهار نظرهایی با حضور در پای صندوق‌های رأی در بحرانی‌ترین شرایط موجود به تمام دنیا نشان دادند علی‌رغم اینکه بیش از هشتاد کشور کمر به نابودی این سرزمین بسته‌اند، آنها برای تعیین سرنوشت خود از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کنند.
قدس در گفت‌وگو با کارشناسان مسایل خاورمیانه به تحلیل انتخابات پارلمان سوریه و تأثیر آن بر فضای روند مذاکرات ژنو پرداخته است.

 چه کسانی معترضند
دکتر سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند انتخابات پارلمانی کشوری را که در جامعه جهانی جایگاهی دارد، زیر سؤال ببرد گفت: پس از واکنش برخی کشورهای اروپایی و زیر سؤال بردن انتخابات پارلمانی سوریه باید از این کشورها پرسیده شود که آنها چگونه می‌توانند در امور داخلی کشوری که عضو رسمی سازمان ملل متحد است و در اکثر سازمان‌های جهانی عضویت داشته و کشور فعالی در جامعه جهانی است دخالت کنند.  
وی افزود: مسلماً باید به کشورهایی که به انتخابات پارلمان سوریه اعتراض کردند گفت آیا کشورهایی چون قطر، امارات و عربستان خود جرأت برگزاری چنین انتخاباتی را در کشورشان دارند که از دولت قانونی سوریه خرده می‌گیرند؟
وی افزود: با وجود اینکه انتخابات پارلمان در شرایط امنیتی و جنگی برگزار شد با اقبال بالغ بر 50درصدی مردم مواجه شد، بنحوی که زمان انتخابات نیز پنج ساعت تمدید شد.
سیدافقهی با اشاره به تمهیدات ویژه دولت سوریه برای مردم شهرهای تحت محاصره افزود: یکی از بهانه‌های غربی‌ها این بود که برخی از مناطق سوریه در اختیار تروریست‌هاست و امکان رأی‌گیری در آنجا وجود نداشته ‌است، اما باید از آنها پرسید که چه کسانی موشک‌های ضد زره و ضد هواپیما را برای کشتار مردم سوریه در اختیار گروه‌های تکفیری قرار می‌دهند.
وی گفت: با توجه به اینکه دو مرکز استان الرقه و ادلب در اختیار گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره قرار دارد دولت سوریه با پیش‌بینی این موضوع امکانی را فراهم کرد تا مردمان این شهرها که از آن گریخته‌اند، پای صندوق‌های رأی در نزدیک‌ترین شهرها حاضر شوند و کاندیدای شهرهای خود را راهی پارلمان کنند.

 دست برتر سوری‌ها در مذاکرات ژنو
دکتر سیدافقهی افزود: ممکن است مذاکره سوری‌ها با گروه‌های معارض چندی به طول بینجامد، لذا اینکه برخی ادعا می‌کنند تا پایان و نتیجه بخشی بحران سوریه انتخابات نباید برگزار می‌شد، مطلب درستی نیست، چرا که دولت نمی‌توانست کشور را در خلأ قانونگذاری نگاه دارد.
وی یادآور شد: سوریه در حال حاضر بحران‌های متعددی را پشت سر می‌گذارد، بنابراین تعطیلی پارلمان هم بحرانی دیگر برای این کشور خواهد بود.
این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه در انتخابات اخیر پارلمان سوریه  احزاب مخالف معتدل حضور چشمگیرتری داشتند که با معرفی بیش از 3500 کاندیدا 250 تن راهی پارلمان شدند، بنظر می‌رسد با توجه به پیروزی‌های اخیر ارتش و دولت سوریه این انتخابات سوریه را در شرایط بهتری قرار داد و این انتخابات قوت قلبی بود برای مذاکره‌کنندگان ژنو که با دست پر و شرایط برتری وارد مذاکره شده و امتیاز کمتری به مخالفان بدهند.

 سوریه هنوز بالنده است
دکتر سعد‌الله زارعی کارشناس مسایل خاورمیانه نیز با رد انتقادها و مخالفت‌های خارجی در چگونگی برگزاری انتخابات پارلمان سوریه به خبرنگار ما گفت: برگزاری انتخابات حقی است که در چارچوب مرزها تعیین می‌شود و دولت سوریه هم براساس جدول زمانی انتخابات خود در موعد مقرر به برگزاری این انتخابات اقدام کرده است، بنابراین هیچ کشوری حق مداخله در آن را ندارد و نمی‌توانند صلاحیت  دولت برگزارکننده و نتایج انتخابات را زیر سؤال  ببرند. وی  انتخابات پارلمان سوریه را سیلی محکی برای مقبولیت نظام سیاسی این کشور عنوان کرده و افزود: بی‌شک انتخابات محکی است برای اینکه نظام سیاسی  مقبولیت خود را به نمایش بگذارد و مسلماً در کشور بحران زده‌ای که این روزها مسایل و چالش‌های زیادی دارد، انتخابات فضای جدیدی را پیش‌روی مردم جهان و مردم سوریه باز کرد تا مردم به چشم خود شاهد وجاهت و مشروعیت قانونی نظامی باشند که قدرت‌های جهانی با استفاده از تروریست‌ها کمر به نابود کردن آن دارند. انتخابات پارلمانی سوریه بار دیگر به جهانیان نشان داد که سوریه همچنان زنده و پاینده به بالندگی و سازندگی خود فکر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.