قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا- روبان‌های نارنجی گره زده شده بر شاخه درختان شهر به جای برگ‌های بهاری آن‌ها، زیبایی فضای سبز شهر مشهد را دستخوش تغییر کرده است.

 روبان‌های نارنجی؛ ارمغان مرگ بهاری درختان

این روزها حتما روبان‌های الوان گره زده شده بر شاخه درختان آیلند وسط خیابان و بلوارهای اصلی شهر نظر شما را نیز جلب کرده است.
روبان هایی که با اظهار نگرانی شدید شهروندان مواجه شده و این تأسف را در افکار عمومی برانگیخته است که چرا باید در این حد درختان فضای سبز شهرمان جزو قربانیان کم آبی و خشکسالی‌های پیایی سال‌های گذشته باشند؟
شمار زیادی از شهروندان در تماس با روزنامه، خواستار پیگیری دلایل بروز این اتفاق شدند.
آنان در گفت‌وگو با گزارشگر ما معتقد بودند نصب این همه روبان الوان بر شاخه‌های درختان، حال و هوای خوش بهار را برای شهروندان ناخوش کرده است.
یکی از شهروندان با بیان اینکه در اذهان عمومی این گونه موضوع تداعی شده که همه درختان روبان بسته شهر، جزو درختان خشکیده هستند، می‌گوید: نباید اجازه داد درختان فضای سبز در جوانی بمیرند.
وی با انتقاد از اینکه امسال شاهد مرگ زود هنگام شمار زیادی از درختان جوان شهر هستیم، می‌گوید: این در حالی است که در بین درختان روبان زده شده از نهال‌های تازه کاشته شده تا درختانی تنومند هم دیده می‌شود.
شهروند دیگری هم که از مشاهده هر روزه درختان روبان زده شهر بشدت ناراحت است، اظهار می‌دارد: ای کاش به گونه ای از درختان شهر نگهداری می‌شد که ما نیز خیابان‌ها و بلوارهایی با شکل تونل سبز تحویل نسل آینده می‌دادیم.

   علامتگذاری برای بررسی قطع درخت
گزارشگر ما در کنکاش این موضوع به سراغ روابط عمومی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری می‌رود.
ابراهیمی در گفت‌وگو با گزارشگر ما بر همه دغدغه‌های مطرح شده از سوی شهروندان صحه می‌گذارد و می‌گوید: این روبان ها برای علامتگذاری درختان خشکیده و مشکوک نصب شده است.
وی با بیان اینکه این درختان پس از ارزیابی‌ها یک ماهه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، می‌افزاید: قطعا درختان خشک شده قطع و درخت دیگری جایگزین آن‌ها می‌شود.
وی با تأیید اینکه بین درختان روبان زده شهر از همه سن و سال و از انواع مختلف روت بال و کاشته شده وجود دارد، اظهار می‌دارد: این موضوع هم بررسی خواهد شد که چند درصد جزو نهال‌های کاشته شده و چند درصد جزو درختان روت بال است تا میزان خطاها مشخص شود. وی با تأکید بر اینکه نصب روبان بر این درختان هرگز به منزله خشکیده بودن قطعی آن‌ها نیست ارایه توضیحات بیشتر را به مدیر جنگلداری شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز می‌سپارد.

   مرگ درخت امری پذیرفته است
مدیر جنگلداری شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز به گزارشگر ما می‌گوید: این درختان توسط واحد نظارت سازمان علامتگذاری شده‌اند تا مورد توجه و نگهداری ویژه قرار بگیرند.
صادق زاده نیز با بیان اینکه این درختان پس از بررسی‌های یک ماهه درصورت خشک بودن قطع و درخت دیگری جایگزین آن‌ها می‌شود، می‌افزاید: این موضوع جای نگرانی ندارد، زیرا مرگ درختان نیز امری روتین و پذیرفته شده است.
وی از درختان نیز مانند انسان‌ها یاد می‌کند و اظهار می‌دارد: درختانی که با بیماری یا پیری مواجه هستند معمولاً پس از خواب زمستانی در بهار زنده نمی شوند.
این مقام مسؤول با تأیید آمار بالای درختان روبان زده شهر، از اعلام درصد واقعی آن‌ها خودداری می‌کند و می‌گوید: هنوز آمار و نتایج قطعی این غربالگری مشخص نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.