قدس آنلاین: اگر آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند دنیا به ما فشار می آورند به دلیل آن است که از نظر امکانات و توان نظامی، از آنها پایین تریم در حالی که اگر در عرصه موشکی با تائید و تدبیر رهبر انقلاب اقتدار پیدا کنیم دیگر آمریکا جرات تهدید کردن ما را پیدا نمی کند.

تشریح نگاه قرآن درباره تجهیز نظامی از زبان رجبی دوانی

به گزارش قدس آنلاین، مسأله آمادگی و تجهیز نظامی در برابر دشمنان از توصیه های اکید آموزه های اسلامی است. به طوری که در بسیاری از آیات قرآن و روایات مختلف به این موضوع اشاره و تاکید شده است. اهمیت و جایگاه این موضوع در اسلام به اندازه ای است که خداوند مشروعیت هر گونه جنگ و جهاد و هر اقدام نظامی را منوط به تدافعی بودن آن نموده و مسلمانان را از کوچک ترین تجاوز و تعدّی به حریم جغرافیایی دیگران بازداشته است. در خصوص این موضوع گفت و گوی کوتاهی با محمد حسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام انجام دادیم که از نظر می گذرد:

 

رجبی دوانی در ابتدا با اشاره به اینکه در آیات متفاوت قرآن به موضوع ایستادگی در برابر دشمن اشاره شده گفت: هم آیات قرانی وهم سیره پیغمبر نشان دهنده این است که باید در برابر اهداف دشمن و اعمال او بسیار هم حساس بود و هم عکس العمل نشان داد. معنی واژه دشمن در لغت بدخواه و بدسگال است یعنی کسی که جز بدی برای شما نمی خواهد؛ اگر این گونه نبود که دشمن نامیده نمی شد. بنابراین نمی توان از دشمن انتظار خوبی و نیکی داشت. قرآن کریم در همین رابطه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: دشمنان شما، شما را رها نخواهند کرد مگر اینکه به اصول و ارزش های آن ها در بیایید به عبارات دیگر معنی آیه این است که دشمن شما را رها نمی کند مگر اینکه از اصول و ارزش هایتان دست بردارید و تابع آنها بشوید.

 

وی افزود: با توجه به اینکه ما یک جامعه مسلمان و انقلابی هستیم و آرمان هایی برای خودمان داریم اگر بخواهیم در برابر دشمن ایستادگی نکنیم خلاف قرآن عمل کردیم به همین دلیل باید نسبت به دشمن حساس باشیم. در آیه «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة و من رباط الخیل ترهبون به عدوّ اللَّه» سوره انفال هم که زینت بخش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است تاکید شده که تا جایی می توانید خودتان را از نظر نیرو، افراد نظامی و قدرت بالا ببرید تا دشمنان خود و دشمنان خدا را بترسانید همان چیزی که امروز از آن به عنوان بازدارندگی یاد می شود.

 

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه جامع امام حسین در ادامه با طرح این سوال که چرا امروز کشور آمریکا به ما فشار می آورد؟ ادامه داد: اگر آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند دنیا به ما فشار می آورند به دلیل آن است که از نظر امکانات و توان نظامی، از آنها پایین تریم در حالی که اگر در عرصه موشکی با تائید و تدبیر رهبر انقلاب اقتدار پیدا کنیم دیگر آمریکا جرات تهدید کردن ما را پیدا نمی کند چون می داند که آن کشور را با خاک یکسان می کنیم لذا تجهیز نظامی در برابر دشمن یک امر و دستور قرآنی است.

 

رجبی دوانی اضافه کرد: در سیره پیامبر (ص) هم اینگونه بوده که همه غزوات ایشان جنبه تدافعی داشته است یعنی در هیچ جا نمی بینیم که پیامبر (ص) شروع کننده جنگ باشد، ولی اگر در جایی می بینیم که پیامبر (ص) دشمن را غافلگیر کرده به این دلیل است که پیامبر (ص) از حمله دشمن باخبر شده و عقل سلیم حکم می کند که با آمادگی در برابر دشمن دفاع کنیم.

 

این پژوهشگر تاریخ با تاکید براینکه اسلام دین صلح و دوستی است گفت: دین اسلام دین صلح و دوستی است تا حدی که به ما این اجازه را داده با کافرانی که با شما سرجنگ ندارند ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشیم ولی وقتی با شما سر جنگ دارند و بدخواه شما هستند باید در مقابل آنها بایسیتید و از خودتان دفاع کنید. در هیچ مکتب و عقل سلیمی مطرح نشده که اگر دشمن در مقابل شما قرار گرفت با او نجنگید و بگوئید ما سرجنگ نداریم. نمی شود که کسی بخواهد بر ما سیطره پیدا کند، استقلال ما را بگیرد و ما هیچ کاری نکنیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر از نظر امکانات هم دو طرف با هم برابر نباشند باز دفاع واجب است در چنین شرایط نابرابری اگر هم شکست بخوریم مظلوم نامیده می شویم؛ در حالی که اگر دلیل بیاوریم که ما چون توان نداریم پس در برابر دشمن نمی ایستیم و از دشمن نمی ترسیم، خفت و خواری است و هم نزد خدا و هم نزد مردم مذموم و ناپسند است.

مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.