۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 371116

سال گذشته در چنین روزی جنگنده‌های سعودی منطقه «فج عطان» پایتخت یمن را بمباران کردند؛ شدت حمله بقدری بود که گفته شد بمب‌ نامتعارف در این حمله استفاده شده است؛ بمب مادر.

سالگرد بمباران عجیب «فج عطان» + عکس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سال گذشته در چنین روزی جنگنده‌های عربستان سعودی با استفاده از بمب‌های ممنوعه بین‌المللی محله «فج عطان» در شهر «صنعاء»، پایتخت یمن را درحالی بمباران کردند که بعدها این حمله هوایی به «جنایت فج عطان» معروف شد.

این حمله هوایی ساعت 10 صبح روز دوشنبه 20 آوریل 2015 میلادی با انداختن بمب‌های تحریم شده بین المللی روی ارتفاعات فج عطان به وقوع پیوست که خسارات و ویرانی بسیاری بر جا گذاشت.

در این حمله هوایی 48 غیر نظامی یمنی کشته و حدود 800 نفر دیگر در قطعه زمینی به مساحت 3 کیلومتر مربع داخل یک منطقه مسکونی زخمی و 700 خانه مسکونی و موسسه و نهاد خدماتی تخریب و بیش از 200 خودرو منهدم شدند. درپی آن نیز 80 درصد از ساکنان این کوی از آن خارج شده و رهسپار مناطق دیگر شدند.

شبکه خبری «المنار» در این‌باره می‌نویسد: جنایت بمباران فج عطان توسط عربستان سعودی چنان بزرگ و وحشیانه بود که ساکنان صنعا را مبهوت کرده بود، اجساد تکه تکه شده اهالی فج عطان در خیابان‌های این کوی پراکنده شده و همه جا دیده می‌شد.

بیمارستان‌های صنعا مملو از اجساد کشته‌ها و زخمی‌هایی بود که از زیر آوار ده‌ها خانه و محل کار و اماکن خدماتی و تجاری بیرون کشیده شده بود، وزارت بهداشت یمن با اعلام حالت فوق العاده از ساکنان پایتخت و اطراف آن خواستار اهدای خون برای نجات زخمی‌ها شد.

آثار برجا مانده از این حمله موجب شد تا در همان زمان کارشناسان و تحلیلگران امور نظامی و راهبردی از احتمال استفاده عربستان از «بمب خلأ» با قدرت تخریبی شدید در بمباران فج عطان سخن بگویند.

درباره بمب خلأ که از آن به عنوان پدر همه بمب‌ها یا قوی‌ترین بمب گرما فشاری جهان یاد می‌شود، باید توضیح داد که این بمب، بمبی هوا سوز است که قدرت آن در تولید امواج با بسامد بالا، بسیار پر قدرت‌تر از انفجار مواد منفجره چگال متعارف و حتی هسته است. موج انفجار تولید شده از یک بمب کوچک خلأ با میزان این امواج در یک انفجار هسته‌ای برابری می‌کند، بدون آنکه خسارات زیست محیطی ناشی از بمب هسته‌ای از خود برجا بگذارد.

بمب خلأ انواع و اقسام مختلفی از بمب دستی گرفته تا خمپاره و بمب‌های هوایی مورد استفاده بمب افکن‌ها دارد.

 در این راستا، «گوردون داف»، کارشناس و دیپلمات آمریکایی افشا کرد که جنگنده‌های سعودی دو بار اقدام به استفاده از بمب‌های «نیترونی» کردند، یک بار روی کوی فج عطان و بار دیگر اوایل آغاز تجاوز نظامی علیه یمن در 26 مارس و روی کوه «نقم».

داف که از دیپلمات‌های مورد اعتماد و کارشناسان برجسته سرویس‌های اطلاعاتی و از جمله صاحبنظران در زمینه سلاح هسته‌ای تصریح می‌کند که بمب نیترونی انداخته شده توسط جنگنده‌های سعودی روی کوه نقم را باید دومین بمب هسته‌ای جهان شمرد.

 

داف در گزارشی که اواسط دسامبر گذشته در پایگاه اینترنتی Veterans Today با تکیه بر مستندات علمی منتشر کرد، تاکید می‌کند که بمب انداخته شده روی کوه نقم در 20 اوت گذشته، یک بمب متعارف نبوده و بسیار بیش از 2 کیلو وزن داشته است.

وی در ادامه تاکیداتش می‌افزاید: یک جنگنده اسرائیلی در به رنگ و شکل جنگنده‌های عربستانی اقدام به انداختن این بمب نیترونی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.